مدیرکل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و صادرات آبزیان با اشاره به اینکه کل صادرات محصولات شیلاتی کشور طی سال ۹۲ حدود ۳۳۰ میلیون دلار بوده،گفت: ما اگر بتوانیم وارد بازار روسیه شویم معادل کل صادرات سالهای گذشته می توانیم به این کشور صادر کنیم.


ارسلان قاسمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه برداشت میگوی پرورشی به صورت پراکنده در سراسر کشور آغاز شده است، افزود: برداشت رسمی در سطح گسترده  از 15 مهرماه در کشور آغاز می شود .

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود طی سال جاری حدود 14 تا 15 هزار تن میگوی پرورشی در کشور برداشت شود ، ادامه داد: این میزان نسبت به سال گذشته که حدود 11 هزار تن میگوی پرورشی در کشور تولید شد بین 3 تا 4 هزار تن افزایش دارد.

قاسمی با اشاره به اتمام صید میگوی بوشهر افزود: براساس آمار رسیده از این استان صید میگو امسال حدود 2 هزار تن بوده است صیدی که برخی سالها به 10 یا 15 هزار تن نیز می رسید! میزان صید طی سال جاری به قدری کم بود که مدیرکل شیلات استان بوشهر خروج میگو از استان را ممنوع اعلام کرد.

وی آغاز صید میگوی دریایی در استان هرمزگان را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: وضعیت این صید نیز مشابه صید بوشهر است و برداشت خیلی باشد در اندازه ای است که می تواند پاسخگوی نیاز مردم منطقه و بخش کوچکی از بازار داخلی باشد.

*معادل کل صادرات سال گذشته می توان به روسیه محصولات شیلاتی صادر کرد

مدیرکل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و صادرات آبزیان با بیان اینکه براساس آمار،  روسیه طی سال 2013 نزدیک به 3 میلیارد دلار واردات محصولات شیلاتی ( انواع ماهی و میگو) داشته است، گفت: روس ها 65 درصد از این محصولات را از کشورهای اروپایی و آمریکایی وارد کرده اند یعنی کشورهایی که در حال حاضر روسیه را تحریم کرده اند و روسیه نیز آنها را تحریم کرده است بنابراین هم اکنون این میزان باید از جای دیگری تامین شود .

قاسمی ادامه داد: این بازار می تواند فرصت بزرگی برای ما باشد و در صورتی که بتوانیم 300 میلیون دلار (10 درصد) از این بازار را به خود اختصاص دهیم کار بزرگی انجام داده ایم .

وی با اشاره به اینکه کل صادرات محصولات شیلاتی کشور طی سال 92 حدود 330 میلیون دلار بوده است ، تصریح کرد: ما اگر بتوانیم وارد بازار روسیه شویم و آنجا خوب کار کنیم معادل کل صادراتی که طی سالهای گذشته انجام شده می توانیم فقط به روسیه صادرات انجام دهیم و از سوی دیگر باید تولیدمان را افزایش دهیم و از امکانات موجود در کشور حداکثر بهره را ببیریم که این یکی از سیاست های اصلی ابلاغی در اقتصاد مقاومتی است.

قاسمی با بیان اینکه ما تاکنون به دلیل عدم امضای موافقت نامه قرنطینه ای دامی بین دو کشور هیچ گونه صادراتی به روسیه نداشتیم ادامه داد: در آخرین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور که هفته گذشته برگزار شد راه هایی که بشود سازمان دامپزشکی ایران و آژانس فدراسیون روسیه در دامپزشکی و قرنطینه گیاهی همکاری های خود را شروع کنند بررسی شد تا کارهای اولیه آغاز گردد و امیدواریم دولت هرچه سریع تر زمینه را برای حضور بخش خصوصی نیز فراهم نماید.
کد خبر 5432e3788d0e4d259795b98ba6b47907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =