در حالی که تولید کیفی و کمی مناسبی برای میگو در استان‌های بوشهر، هرمزگان و آبادان متصور است، برخی تولیدکنندگان سیستانی بار دیگر با بیماری لکه‌سفید دست و پنجه نرم می‌کنند.

در حالی که سالی پربار برای تولید میگو متصور است، مشاهده می‌شود که در برخی سایت‌ها همچون گواتر چابهار برای چندمین سال متوالی لکه سفید امان برخی تولیدکنندگان را بریده است.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان کوتاهی در معدوم‌سازی را عامل اصلی باقی ماندن بیماری برای پنج سال متوالی می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر در 84 هکتار از سایت‌های پرورشی میگو بیماری مشاهده شده و مجبور به معدوم‌سازی و ضدعفونی هستیم.

کیوان رهبران می‌افزاید: کمبود نیروها و کارشناسان دامپزشک در منطقه باعث شده است که نتوانیم جلوی اشاعه بیماری را در منطقه بگیریم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این باره گفت: امسال در استان‌های بوشهر، هرمزگان و چوئیبده آبادان، بیشترین و کیفی‌ترنی تولید میگو را شاهد هستیم و هیچ مشکل خاصی نیز در این مناطق به‌وجود نیامده است.

مهدی خلج خاطرنشان کرد: وجود بیماری لکه‌سفید به‌دلیل شرایط خاص منطقه گواتر چابهار، هرساله مشاهده می‌شود و سیاست سازمان دامپزشکی، تولید در کنار بیماری است که قبل از آنکه بیماری محصول را آلوده کند، این سازمان اقدام به برداشت کرد، اما برخی از تولیدکنندگان برای تولید در کشت دوم اقدام کردند که محصولات آنها دچار بیماری شد.

وی ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور توصیه‌های لازم برای کشت نکردن در مرحله دوم را کرده بود، اما عده‌ای از تولیدکنندگان به آن توجه نکردند!

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: با وجود آنکه سازمان دامپزشکی تنها باید توصیه‌های فنی لازم را در زمان ضدعفونی و معدوم‌سازی انجام دهد، اما شاهد آن هستیم که بسیاری از نیروهای این سازمان، همچون کارگران سایت‌های پرورشی، خود اقدام به عملیات می‌کنند.

خلج یادآور شد: در حال حاضر تولید مناسبی برای میگو در کشور متصور هستیم و اگر سایتی دارای مشکل است، نمی‌توان آن را به کل کشور تعمیم داد.

وی تأکید کرد: جابه‌جایی محصولات بین مزارع در سایت سیستان از عواملی است که باعث شده این بیماری در این سایت ریشه‌کن نشده و هرساله شاهد آن باشیم.

گفتنی است، بیماری لکه‌سفید با نام علمی "وایت‌اسپات" چند سالی است که برخی سایت‌های میگوی کشور را آلوده کرده و سازمان دامپزشکی کشور، تولید در کنار بیماری را در دستور کار قرار داده است و به سایت‌هایی چون گواتر چابهار نیز توصیه‌های فنی داشته که در زمان‌های خاصی اقدام به کشت کنند و متأسفانه عدم رعایت توصیه‌های فنی و جابه‌جایی محصول باعث شده که بیماری گسترش یابد.

منبع:ایانا
کد خبر a78ea4fbbfe344cd88de3686d63ef758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =