صنایع غذایی> با وجود تورم بالای اقتصادی، با هدف دسترسی اقشار آسیب‌پذیر به روغن زیتون، این انجمن پیشنهاد افزایش شش درصدی قیمت روغن زیتون را به سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده ارسال کرده است و تا پایان هفته برای اجرا، ابلاغ خواهد شد.


دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان زیتون کشور با اعلام این خبر گفت: این انجمن قیمت پیشنهادی خود را برای سال جدید به سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده اعلام کرده که این رقم بسیار پایین‌تر از تورم موجود در اقتصاد کشور برآورد شده تا روغن زیتون در دسترس اقشار آسیب‌پذیر نیز قرار گیرد.

محمدرضا هاتفی افزود: افزایش شش درصدی قیمت روغن زیتون تنها به‌علت افزایش حقوق و دستمزد و هزینه‌های جانبی کارخانه‌ها در نظر گرفته شده و صنعت برای نگهداشتن سرانه مصرف روغن زیتون در یک استاندارد ناگزیر است از افزایش بیشتر خودداری کند.

تعرفه‌های وارداتی روغن زیتون به‌زودی ابلاغ می‌شود

وی خاطرنشان کرد: روغن "بالک" با 26 درصد تعرفه واردات آن از سال گذشته صورت می‌گرفته است که قرار بود روغن بسته‌بندی که پیش از این تعرفه آن 90 درصد در نظر گرفته شده و طی مراحلی به 50 درصد تقلیل یافت، مجدداً مورد بازنگری قرار گیرد.

هاتفی ادامه داد: کشوری که توان تولید 100 هزار تن روغن زیتون دارد و تولید آن کمتر از 20 هزار تن است،‌نیازی به واردات روغن ندارد.

وی تصریح کرد: برای فراهم کردن شرایط اقتصادی فعالیت تولیدکنندگان و استحصال‌کنندگان روغن زیتون باید واردات در یک سامانه مورد ارزیابی و تجدیدنظر قرار گیرد.

واردات روغن‌های "پومس" متوقف شود

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان زیتون کشور یادآور شد: واردات گسترده روغن پومس که در واقع تفاله زیتون بوده و مصرف خوراکی ندارد، به‌علت حاشیه سود بالا برای واردکنندگان علاوه بر آنکه اقتصاد تولیدکنندگان داخلی را به‌شدت آسیب‌پذیر کرده است، سلامت مردم را نیز تهدید می‌کند.

هاتفی تأکید کرد: هرچند اقداماتی برای جمع‌آوری بخشی از روغن‌های وارداتی پومس صورت گرفته، اما برای عدم مصرف باید از رسانه‌های گروهی و آگاه‌سازی مردم کمک گرفت.


وی اظهار داشت: این روغن‌ها به هیچ‌وجه خوراکی نیستند و نمی‌تواند جایگزین روغن زیتون تولیدشده داخلی قرار گیرند، اما به‌علت بی‌توجهی به شرایط تولید و واردات آن، معمولاً توسط خانواده‌ها خریداری شده و حتی کودکان و نوجوانان نیز از آن استفاده می‌کنند.

هاتفی همچنین گفت: روغن‌های وارداتی را باید در شرایطی خریداری و در سبد غذایی خانوار قرار داد که دارای پروانه بهداشت و آدرس بوده و کد اصالت 16 رقمی که پایین نوار مشکی درج شده باشد، تهیه کرد.

وی در ادامه افزود: این کد 16 رقمی در سایت معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأیید می‌شود تا مصرف‌کنندگان روغن‌های تقلبی وارداتی را از روغن‌های دارای کیفیت تمیز دهند.

تولید 7000 تن روغن زیتون باکیفیت داخلی


دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان زیتون کشور خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود حجم تولید زیتون داخلی امسال تا پایان فصل برداشت به 90 هزار تن برسد و 40 هزار تن آن راهی کارخانه‌های روغن‌کشی شده که از آن هفت‌هزار تن روغن استحصال خواهد شد.

هاتفی ادامه داد: 50 هزار تن نیز وارد کارخانه‌های کنسروسازی خواهد شد.


منبع:ایانا
کد خبر 0d5e479805a447df913abddb8d22b75a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =