مواد غذایی> دبیر ستاد کارگروه تنظیم بازار از آزاد شدن صادارت رب گوجه فرنگی تا اطلاع ثانوی خبرداد و گفت: قرار است دو کمیته مجزا برای حمایت از محصولات کشاورزی و حمایت از بازار مرغ و تخم مرغ تشکیل شود.

 محمدرضا کلامی در خصوص جدیدترین تصمیمات ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: در جلسه دوشنبه هفته گذشته ( 22 اردیبهشت 99) به منظورحمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و حفظ روند تولید محصولاتی از جمله پیاز و گوجه فرنگی، به منظور خرید حمایتی این محصولات از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی، قرار است در اسرع وقت و پس از هماهنگی لازم در خصوص مقدار، قیمت خرید و همچنین نحوه تامین منابع ریالی،کمیته ای تشکیل و اقدام لازم در این خصوص را انجام دهند. 

دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه این کمیته با حضور سازمان برنامه و بودجه، دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار و با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی قرار است این مسائل را مورد بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ کند،گفت:  تصمیمات این کمیته به منزله تصمیمات کارگروه تنظیم بازار بوده و لازم الاجرا است.

وی تصریح کرد: در این راستا قرار است، استانداران و سازمان جهاد کشاورزی سراسر کشور، ساز و کار لازم، با استفاده از ظرفیت های موجود در هر استان، از جمله سازمان میادین میوه و تره بار را برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی با استفاده از غرفه های عرضه مستقیم کالا، برنامه ریزی و اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه کلیه شبکه های توزیع با هماهنگی سازمان های صمت استان ها مکلف به همکاری هستند، خاطرنشان کرد: سقف قیمت خرده فروشی پیاز و گوجه فرنگی با در نظر گرفتن حداکثر منفعت برای کشاورز و بر اساس قیمت فروش این کالا در میادین مادر هر استان و رعایت ضرایب سود و هزینه های خرده فروشی مصوبه هیإت نظارت بوده و باید توسط سازمان‌های سمت استانی تعیین، کنترل و با تخلفات گران‌فروشی در سطح عرضه برخورد شود.

*صادرات رب گوجه آزاد شد

دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار با اشاره به اینکه در راستای حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزان سراسر کشور، صادرات رب گوجه فرنگی در حجم های مختلف تا اطلاع ثانوی آزاد است، گفت: این اقدام باید بلافاصله اجرا و توسط دفترمقررات صادرات و واردات پیگیری شود.

وی تأکید کرد: با توجه به ضرورت حفظ روند صادرات محصولات کشاورزی ( ترجیحا به صورت فرآورده های فراوری شده) در راستای رونق تولیدات این محصولات، قرار شد سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق بازرگانی ایران با حداکثر توان نسبت به بررسی کشورهای مقصد صادراتی ایران از طریق میز های کالایی صادرات اقدام و از همه ظرفیت ها در اختیار برای تحقق صادرات استفاده و گزارش اقدامات را به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار ارائه کنند.

*آخرین تصمیمات حمایتی تنظیم بازار برای مرغ و تخم مرغ

 کلامی با اشاره به اینکه به درخواست تشکل‌های تولیدی و زنجیره ارزش مرغ و سایر دستگاهها و نهادهای مسئول برای حمایت حداکثری از تولید کنندگان مرغ کشور که به تایید دستگاه های مسئول رسیده است، در خصوص نرخ جمع آوری مازاد مرغ داخلی، توسط شرکت پشتیبانی امور دام مطرح و به تصویب رسید.

به گفته وی، قرار است با توجه به درخواست وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه میهن برای خرید حمایتی تخم مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام  و در راستای حفظ استمرار تولید تخم مرغ که به دلیل کاهش مصرف، قیمت آن به زیر قیمت مصوب رسیده است،کمیته ای با محوریت وزارت جهاد کشاورزی و با حضور شرکت پشتیبانی امور دام، سازمان برنامه و بودجه ، سازمان حمایت و اتحادیه میهن بررسی و هر تصمیمی که گرفته شود مورد تایید کارگروه تنظیم بازار بوده و لازم‌الاجرا خواهد بود.

منبع:تسنیم
کد خبر 0f48d8c048c54bae92651eaca73a9da4

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =