مواد غذایی> تغییرات اکولوژیکی خلیج فارس و ورود بیش از اندازه آب شور به همراه صید بی‌رویه قاچاق، باعث انقراض ماهیان حلوا سفید و صبور در خلیج فارس شده و میزان تکثیر این ماهیان به‌شدت کاهش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با اعلام این خبر گفت: انقراض گونه های بومی صُبور و حلواسفید به‌علت کاهش و جلوگیری از ورود آب شیرین به خلیج فارس و تغییرات اکولوژیکی، به مرز هشدار رسیده است.

ارسلان قاسمی افزود: تغییرات اکولوژیکی در مناطق لب‌شور که محل تلاقی آب شیرین و شور است، امکان تکثیر برخی از گونه‌های آبزی را از بین برده و تعداد برخی از گونه‌های ماهی صبور پوشیده، کاهش چشمگیر داشته است.

وی خاطرنشان کرد: صید بی‌رویه، قاچاق، تردد بیش از اندازه ناوگان تجاری و نظامی در کاهش گونه‌های آبزی خلیج فارس مؤثر بوده است.

قاسمی ادامه داد: عدم تقویت ذخایر ژنتیکی خلیج فارس به‌ویژه از سوی همسایگان جنوبی این دریا و صید بیش از اندازه، در کاهش جمعیت گونه‌های بومی مؤثر بوده است.

وی تصریح کرد: ماهی حلواسفید به‌علت تغییرات اخیر در میزان تلاقی آب شیرین و شور دریا در حال انقراض است.

وظایف صندوق بیمه به بخش خصوصی واگذار شد

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان آبزی سراسری کشور یادآور شد: صندوق بیمه محصولات کشاوزی تاکنون خسارت پرورش‌دهندگان میگو بابت شیوع لکه‌سفید سال گذشته سایت‌های پرورش را پرداخت نکرده است.

قاسمی تأکید کرد: این صندوق علت عدم پرداخت خسارت را نداشتن بودجه اعلام کرده است.

وی اظهار داشت: در صورتی که صندوق توانایی پرداخت خسارت را ندارد، می‌تواند به استناد اصل ۴۴ قانون اساسی وظایف خود را به بخش خصوصی واگذار کند.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان آبزی سراسری کشور گفت: این اتحادیه به شکل رسمی خواستار واگذاری وظایف صندوق با توجه به عملکرد ضعیف و نارضایتی فعالان بخش کشاورزی از این صندوق شده، اما با مقاومت و مخالفت صندوق روبه‌رو شده است.

قاسمی همچنین افزود: این اتحادیه تقاضای واگذاری وظایف صندوق بیمه را در راستای اصل ۴۴ به وزارت جهاد کشاورزی نیز ارائه کرده و با موافقت وزیر روبه‌رو شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گزارش وزیر جهاد کشاورزی به نمایندگان مجلس که هفته گذشته صورت گرفت، تسهیل واگذاری به بخش خصوصی و حمایت از کشاورزان مورد تأکید قرار گرفته است.

قاسمی در پایان تصریح کرد: این اتحادیه آمادگی دارد وظایف غیرحاکمیتی صندوق بیمه محصولات کشاورزی در حوزه شیلات را در راستای اصل ۴۴ پذیرا باشد.

منبع:ایانا
کد خبر 0fa8b78cd766427c9b442303faae229c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =