کشاورزی> تولیدکنندگان زعفران نامه تقاضای تشکیل صندوق ملی حمایت از زعفران را با اختصاص حداقل ۱۰۰ میلیارد ریال آورده اولیه به رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال کردند.

مدیرعامل شرکت‌های تعاونی کشاورزی زرشک‌کاران، باغداران و زعفران‌کاران خراسان جنوبی با اعلام این خبر گفت: تقاضای تشکیل صندوق ملی حمایت از توسعه زعفران با هدف خاتمه دادن به جولان دلالان به دفتر رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال شد.

محمدحسین آذری‌نصرآبادی افزود: کشاورزان زعفران‌کار فاقد بنیه مالی لازم برای تشکیل صندوق هستند و نیازمند کمک دولت برای آورده صندوق توسعه بودند؛ لذا در نامه‌ای که به معاون رئیس جمهوری نوشته شد، درخواست اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال داده شد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند قیمت زعفران طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته است، اما کشاورزانی که تنها راه معیشت آنها فروش زعفران است، برای امرار معاش ناگزیر به پیش‌فروش محصول به ثمن بخس هستند.

آذری‌نصر‌آبادی ادامه داد: رونوشت ضرورت تشکیل صندوق ملی توسعه زعفران به وزیر جهاد کشاورزی و وزیر کشور نیز ارسال شده است.

انحصار زعفران شکسته شود

مدیرعامل شرکت‌های تعاونی کشاورزی زرشک‌کاران، باغداران و زعفران‌کاران خراسان جنوبی تصریح کرد: بازار زعفران کشور در انحصار دو تا سه نفر از افراد شناخته‌شده است و همه نوسانات قیمت که منجر به حباب‌سازی در تجارت زعفران می‌شود با هدایت این افراد صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: با وجود افزایش دامنه قیمت طی سال‌های اخیر، کشاورزان زعفران ورشکسته‌تر از قبل بوده و انتفاعی از افزایش قیمت‌ها نداشته‌اند.

آذری‌نصرآبادی تأکید کرد: انحصار بازار زعفران و نفوذ دلال‌ها و واسطه‌ها باید شکسته شود تا زعفران به‌عنوان یک مزیت اقتصادی شناخته و تولید آن به‌عنوان یک شغل با درآمد متعادل توسط کشاورزان دنبال شود.

تولید ۵۷ تن زعفران در خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت‌های تعاونی کشاورزی زرشک‌کاران، باغداران و زعفران‌کاران خراسان جنوبی اظهار داشت: تولید زعفران در خراسان جنوبی حدود ۵۷ تن پیش‌بینی می‌شود.

وی همچنین گفت: خراسان جنوبی نخستین تولیدکننده کمی زعفران و بزرگ‌ترین تولیدکننده کیفی این طلای سرخ کشور است.

آذری‌نصرآبادی افزود: سطح زیر کشت زعفران در خراسان جنوبی ۱۴ هزار و ۱۳۱ هکتار است که قائنات با چهارهزار و ۳۴۶ هکتار بیشترین سطح زیر کشت را دارد.

سرگل هفت میلیون تومان

وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر هر کیلوگرم زعفران دسته، پنج میلیون و ۴۰۰ تا پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

آذری‌نصرآبادی ادامه داد: همچنین هر کیلوگرم زعفران سرگل بین پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تا هفت میلیون تومان در بازارهای داخلی مشهد به فروش می‌رسد.

منبع:ایانا
کد خبر 10c726a271aa4133b3460595e7651689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =