در حالی که بیماری کرونا در کشور شدت گرفته و استان تهران در مرحله هشدار قرار دارد کانون نشینان صنعت غذا، انتخابات این تشکل فراگیر صنعت غذا را برگزار کردند.
هرچند انتخابات در تشکل های اقتصادی طی سال های اخیر اغلب محل بحث و مناقشه بوده و برندگان و بازندگان انتخابات ها معمولا واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهند اما بررسی اتفاقات اخیر، پیش و پس از انتخابات در کانون صنایع غذایی خالی از لطف نیست.
انتخابات در سایه کرونا
شاید کمتر کسی فکر می کرد که در شرایط کرونایی کشور و در استان تهران که وضعیت همه گیری آن شدت یافته و آمار بیماران و کشته شدگان رو به فزونی است انتخاباتی برگزار شود. آن هم در حالی که هیچ تشکل صنعت غذا از ابتدای سال تا کنون نتوانسته انتخابات و مجامع سالانه خود را برگزار کند و پس از درخواست برگزاری مجمع به در بسته وزارت کار خورده و نماینده آن وزارتخانه با صراحت با برگزاری هر گونه مجمع مخالفت کرده است. اما کانون صنایع غذایی توانسته در این شرایط خاص از این در بسته رد شده و مجمع خود را با حضور نمایندگان بیش از 20 انجمن  برگزار نماید. این اتفاق در حالی می افتد که طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا رسما تجمعات و همایش ها و موارد مشابه آن در هفته منتهی به انتخابات کانون را ممنوع اعلام کرده بود و وزارت تعان، کار و ورفاه اجتماعی در مکاتبات متعد در این زمینه با تشکلها و حتی بانک مرکزی مخالف برگزاری مجامع بوده است. 
حال سوال اینجاست که آیا بهتر نبود کانون صنایع غذایی که تشکل جامع و مادر صنعت غذاست انتخابات خود را در زمان فروکش کردن کرونا و عادی شدن شرایط و پس از برگزاری مجامع انجمن های عضو برگزار کند  تا افراد منتخب جدید در انجمن ها از فرصت حضور در کانون محروم نشوند و سهم و حق آنها به دلیل تعجیل عجیب کانون در برگزاری انتخابات، از قبل پیش خور نشود؟!
حال باید دید با این پیش فرض که همه چیز قرار است از مجاری رسمی و طبق قانون انجام شود آیا این موضوع تخلف محسوب شده و تبعاتی خواهد داشت؟ یا در بر پاشنه ای دیگر می چرخد و بر این موضوع نیز چشم پوشی شده و مجری و ناظر با هیچ عواقبی مواجه نخواهند بود.
دعوت چالش برانگیز و مخالفت برخی انجمن ها 
نکته جالب و حائز اهمیت دیگر در خصوص دعوت از انجمن ها برای حضور در مجمع است به طوری که برخی انجمن ها اعلام کرده اند یا دعوتنامه ای برای حضور در مجمع برایشان صادر نشده و یا اینکه دعوت با تاخیر بسیار زیاد نسبت به زمان درج آگهی برایشان از طریق فکس یا واتس اپ ارسال شده هرچند کانون نشینان معتقدند طبق اساسنامه دعوت فقط باید از طریق درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار بوده و صورت کار، قانونی است اما به هر حال فعالان تشکلی بر این امر واقفند که از آنجایی که امکان دسترسی به روزنامه های کثیرالانتشار با توجه به تعداد زیاد آنها و همچنین شرایط خاص کشور در زمان کرونا عملا میسرنیست طبق عرف اغلب تشکل ها معمولا دعوتنامه از طریق نمابر بعد از انتشار آگهی برای اعضا ارسال می شود.
چالشی که باعث شد 6 تشکل صنعت غذا در نامه ای به مدیرکل سازمان های کارگری و کارفرمایی وزارت کار با توجه به شیوع کرونا و وجود شرایط خاص و همچنین رعایت نشدن عرف معمول برگزاری مجامع با تاخیر برگزار شود. نکته ای که طبق اطلاعات واصله در شب قبل از انتخابات با موافقت ریاست کانون صنایع غذایی هم به صورت تلفنی همراه شده اما ریاست کانون در روز موعود با حضور در مجمع انتخابات را برگزار کرده است!!!
نتیجه انتخابات کانون
معمولا انتخابات کانون نتیجه قابل پیش بینی دارد و طی دو دهه اخیر ترکیب مشخصی داشته است محمدرضا مرتضوی که چهار دوره یا کمی بیشتر از آن پای ثابت ریاست کانون است و معمولا حضور او در تشکل هایی که تا کنون حضور داشته بدون بازنشستگی است. 
بر اساس اخبار منتشر شده آرای بقیه اعضای منتخب نیز با اندکی تغییر نسبت به قبل قابل پیش بینی بوده است علیرضا مروت پور مالک شرکت نان آوران و عضو ثابت هیات مدیره کانون از صنعت نان طی دوره های اخیر، میر اسلام تیموری ریاست انجمن صنایع لبنی و ولی الله داود آبادی دبیر و عضو هیات مدیره انجمن آبمیوه  که مدتهاست در سفر خارجی به سر می برد و در مجمع غایب بوده است به همراه کاوه زرگران (در گذشته او نیز به نمایندگی از صنعت نان در کانون حضور داشت) که هنوز معلوم نیست به نمایندگی از کدام تشکل در مجمع حضور یافته  و آیا صنعت نو پای نان همچنان دو نماینده در هیات مدیره دارد و آرد و نانی ها دست بالا را دارند یا خیر به همراه مهدی معصومی مالک برند تلاونگ و محمد میر رضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو در این انتخابات به عضویت هیات مدیره در آمدند.
از اتفاقات جدید این انتخابات حضور مهدی کریمی تفرشی مالک برند مشهور "گلها"ست که در عین جوانی توانسته علاوه بر عرصه تولید در بحث تشکلی و همچنین شهرت عام نیز به موفقیت های زیادی دست یابد و به نظر می رسد در صورت حضور موثر او، می توان به تحرک بیشتر کانون امیدوار بود.
اما نکته حائز اهمیت در این انتخابات حضور یونس ژائله یکی از بزرگان صنعت غذا و بنیانگذار و مالک گروه صنایع غذایی شیرین عسل است که هر چند در گذشته رابطه چندان خوبی با کانون نشینان نداشته است اما اینبار به نمایندگی از انجمن شیرینی و شکلات در هیات مدیره جدید حضور دارد و باید منتظر ماند و دید حضور او باعث می شود تا پای بزرگان دیگر صنعت غذا نظیر غلامعلی سلیمانی، مرتضی سلطانی و ایوب پایداری و... به کانون باز شود یا همچنان کانون محفل دبیران صنعت غذا خواهد بود.
اظهارت عجیب دبیرکل کانون بعد از انتخابات
معمولا دبیران در تمامی تشکل ها مجری تصمیات هیات مدیر بوده و عملا مجامع سالیانه محلی برای ارائه گزارش عملکرد هیات مدیره و دبیرخانه تشکل ها می باشد و دبیران پس از برگزاری مجمع در صورت صلاحدید و انجام مصاحبه، بخشی از عملکرد خود را در اختیار رسانه ها قرار می دهند اما کاوه زرگران دبیر کل کانون انجمن های صنایع غذایی بعد از برگزاری انتخابات به جای ارائه گزارش در گفت و گویی به پاسخ دادن به شبهات انتخابات پرداخته و با قانونی دانستن روند انتخابات اعلام کرده است که 15 روز قبل از برگزاری مجمع آگهی مجمع مطابق اساسنامه در روزنامه اطلاعات منتشر شده بود که نمونه آن تحویل نماینده وزارت کار شد و حدود 10 روز قبل هم دعوتنامه مجمع برای اعضا ارسال شده است.
این اظهارات دبیر کل کانون در حالی است که مستندات موجود نشان می دهد که نامه دعوت به مجمع 10 روز پس از انتشار آگهی در روزنامه مورخ 1399.4.15 و در تاریخ 1399.4.25 تهیه شده است و با توجه به اعلام برخی انجمن ها در تاریخ 1399.4.28  از طریق نمابر یا واتزاپ برای انجمن های عضو ارسال شده است. حال باید دید دبیر کل کانون چگونه و با چه مستنداتی این اظهارت را بر زبان رانده است؟!
نکته مهم دیگر گفت وگوی دبیر کل کانون با یک پایگاه خبری در خصوص استعفای او از دبیر کلی کانون است به طوری که او می گوید: پس از دو دوره دبیرکلی به این نتیجه رسیده است که فضا را برای افراد دیگر فراهم کند و به این ترتیب از دبیرکلی کانون خداحافظی کرده است.
نکته ای که به نظر می رسد با توجه به عملکرد او طی دو سال اخیر باید خیلی زودتر صورت می گرفت چرا که او طی این سالها و به صورت همزمان مدیریت یکی از شرکتهای بزرگ واردکننده کالاهای اساسی و نهاده های دامی را نیز بر عهده داشته است.
او همچنین در سال 98 نیز از حضور در هیات مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه و ریاست و عضویت در هیات مدیره اتاق مشترک ایران و برزیل کنار رفته بود.
جان کلام 
به نظر می رسد برای بهبود عملکرد و استفاده حداکثری از پتانسیل های موجود در نهادهای اجتماعی در ابتدا باید فضای حاکم برآن تغییر یابد و فضای فردگرایی و پدرخواندگی جای خود را به فضای تعامل و وفاق دهد که اگر چنین نشود بعید است گره ای باز شود و سنگی از جلوی پای تولید و صنعت برداشته شود. در همین راستا لازم است به مرور کارنامه افراد مختلف طی سال های اخیر و در سمت های مختلف پرداخته شود تا بر همگان مشخص شود که عیار و اعتبار انتخاب و گزینش بر چه روالی استوار است و به جای تبدیل افراد به خودی و غیرخودی، فرهنگ کار تیمی و گروهی بر مبنای همدلی و تلاش برای رسیدن به هدف مشترک در تشکل ها نهادینه شود تا شاهد جان تازه در تشکل های اقتصادی در جهت تقویت، رونق و جهش تولید در کشور عزیزمان باشیم.
کد خبر 12beb85b0be944e193ffd1fc0afc88cb

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهروز فروتن ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    25 2
    مطالب جان کلام واقعی از عملکرد کانون بشمار میرود چه خوب میبود حرمت ها حفظ میشد که شاهد چنین گفتار های نمیبودیم جان تازه در اندیشه تازه توان بهتر بودن را ارمغان خواهد داشت اگر به اندازه دانشتان تلاش گردید که هیچ ‌واگر میتوانستید و انجام‌ندادید خود و خدای خو د میدانید امیدوارم شاهد حرکت سازنده نه دهان پر کن باشیم پوپولیسم دیگر نشاید فروتن
  • پویا ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    4 3
    حاج محمد مرتضوی هرجا بره دیگه بیرون نمیاد