صنایع غذایی> کاوه زرگران، دبيرکل کانون انجمن هاي صنايع غذايي ايران در بازديدي از دو واحد بزرگ لبني از برنامه اين کانون براي ارتباط هرچه بيشتر مسئولان با صنايع غذايي با هدف ارتقاي سطح کيفي محصولات، حفظ امنيت غذايي، توليد ارزش افزوده بيشتر، حمايت از سلامت جامعه و حل معضلات موجود در اين صنعت خبر داد و گفت: با رئيس سازمان غذا و دارو قرار گذاشتيم که در طول مواصل زماني مشخصي از کارخانجات صنايع غذايي ديدار کرده و از نزديک با چالش ها و نيازهاي آنها براي بالا بردن کيفيت محصولات توليدي و رقابتي کردن آنها در بازارهاي جهاني، آشنا شويم.

وي ادامه داد: در همين راستا بازديدي از دو واحد بزرگ لبني کشور با حضور رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو و هدايت حسيني، مديرکل نظارت و ارزيابي فراورده هاي خوراکي و آشاميدني، داشتيم.

رسول ديناروند در حاشيه بازديد از واحد صنايع لبني با اشاره به شيوع بياماري تب مالت در برخي از استان هاي غربي کشورگفت: توصيه قطعي ما به مردم اين است که فقط و فقط شير پاستوريزه مصرف کنند، شيري که در صنعت کشور پاستوريزه بسته‌بندي و در سراسر کشور عرضه مي شود و تحت نظارت است و اطمينان به سلامت آن صدها برابر بيشتر از شيري است که به صورت سنتي و فله عرضه مي شود.

وي اضافه کرد: نظارت بر سلامت و کيفيت غذا بر عهده سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت است از اين رو علاقه‌مند نيستيم مردم شير و لبنيات سنتي مصرف کنند زيرا هيچ گونه نظارتي بر سلامت و کيفيت آنها وجود ندارد.

ديناروند در عين حال گفت: از بابت کيفيت و سلامت صنايع لبني، خيال مردم راحت باشد البته ما هم به وظايف نظارتي خود عمل مي کنيم.

وي ادامه داد: به هيچ عنوان علاقه‌مند نيستيم مراکز سنتي لبني را تعطيل کنيم، اما به مردم اعلام مي‌کنيم شير پاستوريزه مصرف کنند البته با عرضه شير به صورت سنتي و فله 100 درصد مخالفيم، در بقيه فرآورده‌هاي لبني مردم مي‌توانند از عرضه فله‌اي مصرف کنند اما نظارت دولت بر حوزه صنعت لبنيات انجام مي شود.

معاون وزير بهداشت با بيان اينکه صنايع لبني ما فعال و بالنده و داراي جايگاه خوب هستند که مي‌توانند هم نياز داخل کشور و هم نياز بازارهاي صادراتي را تأمين کنند افزود: درصد بالايي از اشتغال صنعتي مربوط به صنايع غذايي است و بازديد از واحدهاي لبنيات اطراف تهران با هدف حمايت از صنعت لبنيات انجام مي شود زيرا از ديد وزارت بهداشت يکي از محصولاتي که حمايت از آن و توسعه و توليد و مصرف کالاهاي آن به نفع سلامت مردم است شير و لبنيات البته از نوع کم‌چرب آن است.

ديناروند افزود: اينکه وزارت بهداشت راغب است قيمت شير افزايش يابد درست منعکس نشده است معتقديم بايد قيمت شير واقعي شود، البته دولت بايد حمايت کند تا هزينه مصرف کننده کمتر شود زيرا صنعت نمي تواند زيان ببيند و کنترل قيمت نبايد به گونه اي انجام شود که توليدکنندگان شير و صنعت لبنيات، توليد با کيفيت پايين داشته باشند.

وي اضافه کرد: قيمت شير پرچرب بايد بالاتر باشد تا مردم تشويق شوند از شير و مواد لبني کم‌چرب استفاده کنند.
ديناروند افزود: سرانه مصرف شير ما 70 تا 90 ليتر در سال است که بايد بتوانيم 50 درصد اين ميزان را افزايش دهيم، البته در برخي از کشورهاي اروپايي سرانه مصرف شير 300 ليتر در سال است، در مقابل کشورهايي هستند که سرانه مصرف آنها 30 ليتر است.
اين مقام مسئول اضافه کرد: اميدواريم با افزايش ظرفيت‌هايي که در صنايع لبني ايجاد مي شود با تأمين نياز کشورهاي اطراف، بازارهاي منطقه اي را حفظ کنيم البته هم اکنون صنعت لبنيات ما به ويژه در حوزه بستني صادرات خوبي دارد.
رئيس سازمان غذا و دارو گفت: تخلف در هر صنعتي اتفاق مي افتد که ما برخورد مي‌کنيم اما مردم اطمينان داشته باشند که بيشتر محصولات صنعتي غذايي، سالم و مورد تأييد ماست.

وي گفت: بيشتر تخلفات در صنايع کوچک لبني است اما همه تخلفات در اين صنايع نبوده است البته برخي مواقع تخلفات عمدي نيست، مانند اصلاح هواساز و جابه‌جايي خط توليد از مواردي است که نمي توان گفت تخلف عمدي است.


کد خبر 1585d9a5f60a405dab204f6f48a2c652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =