مواد غذایی> مدير کل نظارت بر شبکه‌هاي توزيعي و اقتصادي سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان: دريافت حق سرويس تحت هر عنوان در رستوران‌ها، غيرقانوني است. 

   اکبر تقوي شوازي گفت: بر اساس ماده 57 قانون اصلاح قانون نظام صنفي مصوب سال 1392 عرضه يا فروش کالا يا ارائه خدمت به بهايي بيش از نرخ هاي تعيين شده و هر نوع عملي که منجر به افزايش بهاي کالا يا خدمت به زيان خريدار گردد از مصاديق گرانفروشي است. نظر به اينکه دريافت مبلغي تحت عنوان حق سرويس موجب افزايش نرخ اغذيه و اشربه مورد عرضه در رستوران ها و چلوکبابي ها خواهد شد بنابراين دريافت هرگونه وجه اضافي علاوه بر قيمت هاي اعلامي غير قانوني و تخلف گران فروشي محسوب مي گردد و با متخلفين برخورد خواهد شد.

وي افزود: در رستوران ها تمام هزينه هاي مرتبط و عوارض قانوني در قيمت اغذيه و اشربه لحاظ شده و تمام رستوران ها در جهت حمايت از حقوق مصرف کنندگان ملزم به نصب تابلو قيمت هستند و از آنجايي که دريافت هر گونه مبلغي تحت عنوان حق سرويس موجب افزايش نرخ اغذيه و اشربه مورد عرضه در رستورانها و چلوکبابي ها خواهد شد لذا دريافت هرگونه وجه اضافي مازاد بر نرخ مصوب و تحت هر عنوان ازجمله حق سرويس ازجانب رستورانها ممنوع است .

مدير کل نظارت بر شبکه هاي توزيعي و اقتصادي سازمان حمايت با اشاره به ماده 91 قانون نظام صنفي و نيز بند ب مصوبه صد ويازدهمين جلسه هيئت عالي نظارت بر سازمانهاي صنفي کشور گفت: از آنجائي که واحدهاي پذيرايي تحت پوشش ساير دستگاهها از جمله سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري (رستورانهاي بين راهي، سفره خانه هاي سنتي و مهمان‍‍پذيرها ) علاوه‌ بر دريافت‌ پروانه فعاليت ‌دستگاههاي ‌اجرايي‌ متبوع‌ ، ملزم به دريافت پروانه کسب از اتحاديه هاي صنفي مرتبط نيز مي باشند؛ لذا به لحاظ تعيين و رعايت قيمت، عرضه کالا و خدمات تابع قانون نظام صنفي مي باشند لذا دريافت حق سرويس ازجانب اينگونه واحدها نيز تخلف محسوب شده و بر اساس قوانين تعزيرات حکومتي و نظام صنفي قابل پيگيري و رسيدگي مي باشد . 

تقوي شوازي همچنين گفت: با توجه به غيرقانوني بودن دريافت حق سرويس ازجانب رستوران ها و چلوکبابي ها و صنوف مشابه، بديهي است هيچ سازمان يا ارگاني نظير اتحاديه صنفي و غيره قبل از کسب مجوزهاي قانوني نمي تواند مجوزي براي اينکار صادر کند.

وي افزود: مردم عزيز مي‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در اين زمينه ، مراتب را از طريق تلفن 124 به سامانه دريافت و رسيدگي به شکايات مردمي سازمانهاي صنعت ، معدن و تجارت استانها و يا اتحاديه مذکور در سراسر کشور اعلام تا مورد رسيدگي قرار گيرد.

اين‌ مقام ‌مسئول همچنين از انجام نظارت‌هاي ‌محسوس و غير محسوس بر عملکرد رستورانها خبر مي دهد و خاطرنشان مي سازد اگر در اين نظارتها ، مواردي از تخلف مشاهده شود پيگيري و برابر قانون برخورد خواهد شد.
کد خبر 160896f566474f2fb48d2cf0877694b5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =