در شیرتوشیر بازار شیر که کارخانه‌ها و دامداران توپ تقصیر به زمین مقابل شوت می‌کنند شایعاتی مبنی بر وجود وایتکس در شیر پیچیده که دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران ضمن اینکه دست‌های پنهان را در این نوع شایعات دخیل می‌داند آن را به شدت تکذیب می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعد از حذف یارانه شیر در تیر ماه سال گذشته که تعادل قیمت شیر به هم خورد و از روال معمول گذشته درآمد، مشکلاتی برای تولید کنندگان،‌ مصرف کنندگان و کارخانه‌ها به وجود آمد.

دامداران، کارخانه‌های لبنی و مصرف کنندگان سه ضلع مثلث مشکل بودند که سیاست‌های نافرجام دولت در رفع مشکلات آنها و حداقل داوری برای رفع مناقشات آنها باعث شد که دامنه این کش‌وقوس‌ها با سعی در متهم کردن همدیگر ادامه یابد که در بسیاری موارد به نظر کارشناسان واهی و بی‌اساس می‌نمود.

بعد از حذف یارانه شیر که پیش از آن برای مصرف کننده پرداخت می‌شد قرار شد با تغییر مسیر آن به سمت تولید کننده  300 میلیارد تومان یارانه علوفه به تولید کنندگان داده شود که تنها  100 میلیارد تومان آن پرداخت شد.

در ادامه، اعتراض کارخانه‌ها به غیر منطقی بودن قیمت‌ها آغاز شد و دولت سال گذشته تا 28 درصد قیمت‌ فراورده‌های لبنی را افزایش داد‌ اما خود کارخانه‌ها بیش از 55 درصد خودسرانه قیمت را افزایش دادند .

در این میان دامداران نیز که با بالا رفتن قیمت علوفه قیمت تمام شده خود را همواره 100 تومان بالاتر از قیمت تعیین شده ستاد تنظیم بازار می‌دانستند سعی می‌کردند قیمت فروش خود را به قیمت تمام شده نزدیک کنند .

اما هیچوقت تلاش دولت به رضایت طرفین نینجامید تا اینکه این روزها آنها برای توجیه خودشان برای ضلع سوم یعنی مصرف کننده و افکار عمومی همدیگر را به گرانفروشی، کم فروشی یا عرضه کم و حتی موارد دیگر متهم می‌کنند، اگرچه در برخی موارد صحت این ادعاها هم خودش را نشان می‌دهد اما شایسته نیست که بخش بسیار بزرگی از تولید کنندگان و کارخانه‌ها به جای اینکه در سال تولید ملی سرگرم کار خود باشند روی مسائل پیش پا افتاده متمرکز شوند.

 از چند وقت پیش شایعاتی در کشور منتشر شده است که تولید کنندگان برای بالا بردن درصد چربی شیر و یا به نوعی بالا بردن قیمت فروش شیر خام که معیار آن میزان درصد چربی است، وایتکس به شیر اضافه می‌کنند. به هر حال این موضوع تنها می‌تواند موجب تشویش اذهان عمومی شود چراکه بعد از دریافت شیر در محل‌های جمع‌آوری به کارخانه‌ها منتقل شده و تحت آزمایشات و سنجش‌های مختلف فرآوری می‌شود.

در این میان رضا باکری دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران نیز ضمن رد این مسئله دست‌های پنهان را در انتشار شایعات وجود وایتکس در شیر تولیدی کارخانجات موثر می‌داند که به گفته وی برای لاپوشانی کسر تولید شیر خام کشور انجام می‌شود.

به گفته باکری هدف این شایعات مشوش کردن افکار عمومی و با توسعه بی‌اعتمادی مردم به مصرف شیر و کاهش نیاز جامعه و برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا است تا کاهش شیر خام کشور را از معرض دید جامعه پنهان نگهدارند.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران ضمن اینکه انتشار چنین اخباری را محکوم می‌کند اعلام کرده است که در صورت تکرار انتشار چنین اخباری از طریق مراجع قضایی تحت پیگیرد قرار می‌گیرند.

به هر حال دامنه چنین شایعات و اتهاماتی زیاد شده که لازم است،‌با اعمال تدبیر و سیاست مناسب از سوی دولت یکبار برای همیشه برچیده شود.

کد خبر 18982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =