مانی جمشیدی
 
شاید کمتر کسی بداند صادرات صنعت شیرینی و شکلات ایران دو برابر صادرات صنعت خودروسازی است و یک بشکه رب گوجه فرنگی از صادرات یک بشکه نفت نیز ارزآوری بیش تری دارد. اما اینها تنها گوشه ای از ویژگی ها و دستاوردهای صنعت غذا در کشور است.
صنعت غذای ایران با سهمی دو درصدی در تولید ناخالص ملی و درصدی از ارزش افزوده بخش صنعت که در حال افزایش نیز است، از مهم ترین و رقابتی ترین بخش های اقتصاد ایران به شمار می رود. حدود 10 هزار واحد کوچک و بزرگ صنعت غذا با سرمایه گذاری در نقاط مختلف کشور اشتغالزای گسترده ای را به وجود آورده و ضمن تامین بخش عمده ای از نیاز داخل، صادرات بیش از 1.5 میلیارد دلاری را نیز به ارمغان آورده است.
نگاهی به کارنامه صنعت غذا در 33 سال پس از انقلاب نشان می دهد این صنعت در ایران رشد چمشگیری در مقایسه با سایر صنایع داشته است و نوآوری ها در کنار درایت ها و تفکرات خلاقانه مدیران این بخش از اقتصاد کشور منشاء افتخارات و دستاوردهای بزرگی برای کشورمان بوده است. مدیرانی که توانسته اند از تمامی گذرگاه های سخت اقتصادی این سال ها عبور کنند و صنعت غذا را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهند..
بهروز فروتن از جمله اولین برندسازان صنعت غذا پس از انقلاب بود که "بهروز" را بنیان گذاشت و با انتخاب شعار" دوست من سلام" ارتباطی بین صنعت غذا و فرهنگ مهرورزی و مهربانی به وجود آورد و با حضور در جایگاه های اجتماعی به ویژه در دهه های 60 و 70 یک تنه بار سنگین مسوولیت صنعت غذا را در محافل تصمیم سازی و تصمیم گیری به دوش کشید، مجید راهب با گلاب "ربیع" عطر گلاب ایرانی را به رخ جهانیان کشید و هر ساله کعبه را گلاب ایرانی شستشو داد، یزدی در "خوشگوار مشهد" طعم واقعی نوشابه را با آوردن کوکاکولا به ایرانیان چشاند، مرحوم عالی زاد و پسرش فردین لذت چشیدن آبمیوه طبیعی و خوشمزه را با "سن ایچ" به هم میهنانشان هدیه کردند، شریعتی مقدم (نوین زعفران)  در کنار خانواده سحرخیز (زعفران سحرخیز) با برند سازی و نو آوری در بسته بندی، زعفران ایرانی را شیک و شکیل کردند و مهدی خانمحمدی(نان سحر) و علیرضا مروت پور (نان آوران) ذائقه ایرانیان را با تنوع و طعم خوش نان صنعتی آشنا کردند.
اما علاوه بر این بزرگان و نام آوران، در کارنامه 33 ساله اخیر صنعت غذا نام سه چهره تاثیرگذار وماندگار دیگر خودنمایی می کند.
در اواخر دهه 60 غلامعلی سلیمانی با راه اندازی "کاله" معنای واقعی نوآوری، تنوع و کیفیت را نشان داد، یونس ژائله در دهه 70 شیرینی و شکلات نه چندان با کیفیت آن روزها را در "شیرین عسل" با کیفیت و تکنولوژی روز جهان آشنا کرد و پنجره های صادراتی کشور را برای صارات محصولات غذایی گشود، اما در دهه 80 این مرتضی سلطانی بود که علاوه بر تولید با کیفیت و صادرات محور به تولید نگاهی انسان محورانه داد و با بها دادن به جوانان تحصیل کرده و لایق و تفکیک مالکیت از مدیریت در "زر ماکارون" ادبیات تولید را متحول کرد و مدیریت دانش بنیان را برای ایرانیان به ارمغان آورد.
 
 
غلامعلی سلیمانی
سردمدار شکوه صنعت غذا
 
غلامعلی سلیمانی متولد 25 فروردین ماه 1325 است و در سال 1350 پس از آنکه در رشته ریاضیات از دانشگاه فارغ التحصیل شد پا به عرصه کار گذاشت و به گفته خودش در هفت سال اول کارش بدون درآمد کار کرده است.  او از سال 1350 تا کنون روزی 16 ساعت کار کرده و توانسته حدودا سالی یک کارخانه احداث کند. بخشی از کارخانه های او عبارتند از:1358: ثبت شرکت دمس (اولین کارخانه تولید سوسیس و کالباس)، 1361: ثبت شرکت گوشت تهران،1363: ثبت شرکت غذاهای دریایی بوشهر،1364: ثبت شرکت گوشتی آمل در آمل،1364: ثبت شرکت گوشتی بوشهر،1366: ثبت شرکت گوشتی کرمانشاه،1367: ثبت شرکت آس در یاسوج ، 1368: ثبت شرکت نوید پوشش در کرج، 1368: ثبت شرکت لبنی جنوب در شیراز (رامک)، 1368: ثبت شرکت تجاری شمیم، 1370و1369: ثبت شرکت لبنی کاله و آغاز تولید محصولات سفید، 1375: ثبت شرکت بسته بندی و چاپ کاج، 1385: ثبت شرکت نوشیدنی ایران برتر، 1386: ثبت شرکت بهاران گل، 1386:ثبت شرکت فیله طیور، 1387:ثبت شرکت کوچین، 1387: ثبت شرکت کاله تهران.
سلیمانی با تاسیس کاله حال و هوای تازه ای به صنعت غذا داد و با نوآوری، بهبود کیفیت و تنوع تولید صنعت غذا را دگرگون کرد به طوری که اکنون شرکت لبنیات کاله به تنهایی روزانه 1500 تن شیر خام را در کارخانه 14 هکتاری خود( که یکی از بزرگترین کارخانجات در کل صنایع کشور است) به بیش از 160 نوع محصول لبنی تبدیل می کند و سالانه بالغ بر 100 میلیون دلار صادرات دارد.
او هنوز هم بزرگ ترین تفریح زندگیش را کار می داند و می گوید: از کار کردن راضی هستم زیرا نتیجه داده و توانسته ام 6500 نفر رابه صورت مستقیم شاغل کنم.
 
یونس ژائله
فاتح دروازه های صادراتی
 
یونس ژائله سعدآباد از حدود 20 سال پیش تولید بیسکویت را در کارگاهی کوچک آغاز کرد اما با جسارت، خوش فکری و پشت کار در کنار برخورداری از سرمایه های ارزشمند انسانی و بهره مندی از فناوری پیشرفته طی دو دهه فعالیت توانست با ایجاد 8500 شغل در 15 شرکت تحت مدیریتش و تولید 300 هزار تن انواع شیرین و شکلات، تحول اساسی درصنایع غذایی به خصوص صنعت شیرین و شکلات به وجود آورد به طوری که مجله معتبر اروپایی "GLOBAL SWEET" در صفحه اول خود"شیرین عسل" را بزرگ ترین تولیدکننده شیرینی و شکلات خاورمیانه دانسته است.
او علاوه بر بازار داخل از سال ها پیش نگاه صادراتی را چاشنی برنامه هایش کرده است تا جایی که توانست طی هفت سال عنوان صادرکننده نمونه ملی صنعت شیرین و شکلات را به خود اختصاص دهد و حالا با اجرای برنامه های کلان برای توسعه بازار صادراتی کار را به جایی رسانده که صادرات صنعت غذا بدون حضورش بی معنی است.
ژائله کم تر خود را در رسانه ها و محیط های اجتماعی مطرح می کند و بسیاری از مشتریان پروپا قرص محصولاتش حتی عکس او را ندیده اند و او را نمی شناسند اما در عوض این روزها به هر گوشه شهر که چشم می اندازی تابلو سر در فروشگاه هایی را می بینی که نمایندگی" شیرین عسل" را یدک می کشند.
 
مرتضی سلطانی
نماد تولید ملی
 
  شاید داستان زندگی سخت و پر فراز و نشیب مرتضی سلطانی خیلی ها را متاثر ومنقلب کرده باشد اما این روزها تفکرات و خلاقیت های منحصر به فردش از وزیر و وکیل گرفته تا بزرگان و مدیران بخش خصوصی و حتی مردم کوچه و خیابان را نیز جذب کرده است.
سلطانی با  راه اندازی گروه صنعتی زر در اوایل دهه 80 تفکر نوینی از مدیریت انسان محور با تکیه بر مزیت شناسی، کار تیمی، تولید صادرات محور، جوان گرایی، تولید دانش محور و خرد جمعی را در ساختار صنعتی کشور عرضه کرد به طوری که او توانسته طی سال های گذشته تمامی جایزه ها، لوح ها و تندیس ها را از مدیر نمونه کشوری تا صادرکننده نمونه ملی صنعت در 5 سال پیاپی و ... را به دست آورد.
 او به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده ماکارونی در خاورمیانه با معرفی آرد سمولینا نسل جدید تولید ماکارونی را به راه انداخت و با تولید ماکارونی آشیانه ای و لازانیای نیمه آماده،  انقلابی در کیفیت و تنوع بخشی به محصولات صنعت ماکارونی به وجود آورد.
سلطانی همچنین در ابتدای سال 90 کلنگ احداث یکی از بزرگ ترین و عظیم ترین مجتمع های صنایع غذایی خاورمیانه را با عنوان " طرح عمیق غلات" به زمین زده و امیدوار است با استفاده از مزیت ریلی مهجور مانده در کشور،  با اشتغالزایی برای بیش از 15 هزار نفر 20 کارخانه صنایع غذایی را در مجتمع صنعتی زر واقع در هشتگرد به مجموعه فعالیت هایش اضافه کند.
حال با این دستاوردهای بی نظیر و شکوهمند باید منتظر ماند و دید صنعت غذا در چهارمین دهه فعالیت خود پس از انقلاب چه پدیده هایی را می تواند به جامعه ایرانی معرفی نماید.
منبع: آسیا

 
کد خبر 19003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی بهزاد ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    7 1
    همکار گرامی و خوش ذوق جناب مانی جمشیدی همت شما برای معرفی چهره های فاخر و شاخص صنعت غذای کشورمان به یقین ارزشمند و قابل تقدیر است. اجازه می خواهد نکته ای را پیشنهاد نماید: از آنجا که داوری برای ارزشگذاری شخصیت عزیزانی که در این زمره می گنجند، بسیار دشوار و شاید نا ممکن باشد، آیا زیبنده تر نبود اولویت معرفی ها بر حسب حروف الفبا یا تاریخ تولد و یا سابقه حضورشان در صنعت، مشخص می گردید؟
  • عباسعلی ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    3 1
    سلام بربزرگ مردانی که باتلاششان قدرت انسان رابه نمایش گذاشتند نه بردست بلکه پای افرادبااراده رابایدبوسیدخصوصآامثال یونس ژاله ومرتضی سلطانی راآرزویم بوسیدن دست این افرادورساندن خودبه آن موقعیت است بوس بوس بوس...
  • علی داداشی ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    6 2
    همه تون باعث افتخارید خصوصا شیرین عسل
  • میر علی ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    6 1
    واقعا انسان متاثر میشود وقتی میبیند این انسان ههای فعال وقوی در عرصه عمل مخصوصا در مقابل چرخ عظیم رنگارنگاگ اداری و بوروکراتیک سالاری موجود به چه انسانهای ضعیفی تبدیل میشوند ودر نهایت در اجتماع خورد سالار وکوته بین باید پسوند تاجر سود جو و...... رابه یدک بکشند .بنظر من باید نگاهی به گذشته بیافکنیم زمانی که کلمه تاجر حداقل بارمنفی امروز را به یدک نمکشید شاید چرخش نگاه تجار ما از مردم به دولت بعنوان منبع مالی وپشتیبانی یکی از علتها باشد که باید اصلاح شود مردمی شدن در سه جهت لازم بنظر میرسد 1-در نوع محصول وارتباط ان با مشتری 2-ارتباط مردمی واجتماعی خودتاجر3- حتی ارتباط مالی ونوعی شرکت ویاسهامداری در اینصورت میتوان با اتکا به مردم از مضرات اتکا به دولت را کاست وقدم در راه صنایع مستقل ومردم محور گذاشت
  • ناصر شادمان ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    4 3
    با خواندن این مطالب هر ایرانی احساس غرور می کند
  • احمد شكرپور ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    7 2
    سلام براي من افتخاري است كه اين افراد ومانند اين افراد را درصنعت غذا ميشناسم واين صنعت را درتحول مثبت جهاني ميبينم واميدوارم دست اندركاران مملكت از اين افراد وايده هايشان حمايت كنند.
  • عباس پور ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    6 0
    سلام ، متاسفانه در مملکت ما هر کس الانه به موفقیت برسد لقب های زبادی دریافت میکند. ولی من تک تک دست همه این عزیزان را می فشارم و خدا قوت میگم. امید وارم این دوستان بیشتر بر روی صادرات تکیه کنند و مارکتینک ، طراحی محصول را فراموش نکنند.همچنین تنها راه جهانی شدن هر چخ بیشتر این شرکت ها بالا بردن دست مزدها و حقوق کارمندان است.آن وقت با جون و دل کار می کنند و شرکت رشد سریعتری خواهد داشت. الانه کوچکترین شرکتهای اروپایی و ترکیه ای هر کدام بیش از یک میلیارد صادرات دارند و این برازنده نام ایران و ایرانی نیست که همه شرکت های ایرانی 1.5 میلیارد صادرات داشته باشند.
  • محمدرضا دانشوند ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    1 0
    احساس غرور کردم امیدرارم پله های ترقی را باصادرات ده ها برابر فعلی واشتغال مردم سرزمینم ایران طی کنن ، ارزوی موفقیت روز افزون برای تک تک گرانقدران وسرمایه های ذکاوتشان دارم ، دستشان را میبوسم