۰ نفر
۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
معاون انجمن تولیدکنندگان قند و شکر گفت: برای خروج صنعت قند و شکر از رکود، دولت نسبت به افزایش کشت چغندر و نیشکر به منظور فعال شدن همه ظرفیت‌ کارخانه‌‌های داخلی تولید شکر اقدام کند.

رضا رحمتی در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه 60 درصد نیاز کشور به شکر از طریق تولیدات داخل تأمین می‌شود، گفت: در حال حاضر 40 درصد شکر مصرفی کشور از طریق واردات تأمین می‌شود، در حالی که کارخانه‌های داخلی امکان تولید 80 درصد شکر مورد نیاز کشور را دارا هستند.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از 4 میلیون تن چغندر در کشور کشت می‌شود، گفت: از این میزان چغندر، 600 هزار تن شکر تولید می‌شود و علاوه بر این، حدود 700 هزار تن شکر نیز از نیشکر تولید می‌شود.

وی ادامه داد: جمعاً یک میلیون و 200 هزار تن شکر در کشور تولید می‌شود در حالی که نیاز کشور به این محصول به بیش از 2 میلیون تن می‌رسد.

رحمتی با تأکید بر لزوم حمایت دولت از کشت چغندر و نیشکر به منظور فعال شدن همه ظرفیت‌ کارخانه‌‌های داخلی تولید شکر و خروج این صنعت از رکود، اظهار داشت: دولت می‌تواند با ایجاد تعرفه برای واردات شکر، از تولید شکر در داخل حمایت کند.

معاون انجمن تولیدکنندگان قند و شکر با بیان اینکه معمولاً اواخر شهریور هر سال، تفاهم‌نامه‌ای بین دولت و تولیدکنندگان شکر برای تعیین قیمت جدید این محصول منعقد می‌شود، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو شکر در کشور 1900 تومان است که با توجه به افزایش 45 درصدی قیمت چغندر، تولیدکنندگان شکر خواستار افزایش حدود 30 درصدی قیمت این محصول هستند.

وی تصریح کرد: حدود 4 ماه است که ثبت سفارش واردات شکر متوقف شده و تولید داخل و واردات قبل، پاسخگوی نیاز کشور بوده است.

به گفته رحمتی، در حال حاضر قیمت جهانی هر تن شکر سفید 550 دلار است که قیمت هر کیلو شکر داخلی حدود 150 تومان بالاتر از نرخ جهانی این محصول است.

وی با بیان اینکه 70 درصد قیمت تمام شده شکر به مواد اولیه، 17 درصد به دستمزد، 11 درصد به هزینه‌های سربار و بقیه نیز به قیمت انرژی اختصاص دارد، گفت: در صورتی که تبدیل شکر خام به شکر سفید به کارخانه‌های تولید شکر سپرده شود، امکان فعال شدن بخش بیشتری از ظرفیت کارخانه‌های داخلی فراهم خواهد شد.
کد خبر 1b3fc0055e8d404c90a2c8b82efdafa4

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =