۰ نفر
۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اقدامات لازم برای حذف ثبت سفارش در حال انجام است که بخشی از آن برای برخی کالاها اجرایی شده و ثبت سفارش حذف خواهد شد.

ولی الله افخمی‌راد - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - در بیستمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور که به مدت دو روز در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تبریز برگزار می‌شود با بیان این‌که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به بحث صادرات نیز تاکید و توجه فراوان دارد گفت: با نگاهی به آمار هفت ماه صادرات کشور به رقم 27 میلیارد دلار صادرات در بخش کالایی دست می یابیم که به لحاظ وزنی 55 میلیون تن محاسبه شده که این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه به لحاظ وزنی هشت درصد و به لحاظ ارزشی 19 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان این‌که اولین شریک تجاری ما برای صادرات کشور چین و پس از آن به ترتیب عراق، امارات، افغانستان و هند است،‌افزود: متوسط هر تن کالای صادراتی 438 دلار است که سهم این پنج کشور در صادرات 70 درصد را به خود اختصاص داده و 30 درصد دیگر متعلق به سایر کشورها است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این‌که برای تحقق اهداف صادراتی تکالیفی معین شده گفت: تصویب کمک یارانه تسهیلات بانکی برای تجار و بازرگانان معادل رقمی بالغ بر 1000 میلیارد ریال در آخرین جلسه شورای عالی صادرات کشور مصوب شد.

افخمی‌راد برقراری خطوط منظم کشتیرانی و اصلاح آیین نامه خدمات رسانی مهندسی را از دیگر موارد مهمی دانست که در دست انجام بوده و اقداماتی دراین زمینه انجام شده است.

وی موافقت با اعزام رایزنان، تاکید بر تسریع استرداد مالیات بر ارزش افزوده که البته هنوز اجرایی نشده را از موارد مهمی دانست که باید به آن توجه شود.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این‌که در بخش دولتی هنوز با مشکلات زیادی مواجه هستیم و تلاش و برنامه ریزی ما برای خروج از مشکلات همچنان ادامه دارد گفت: امیدواریم اقدامات ارزشمند دولت برای تنش زدایی به نتیجه برسد و شرایط مناسب‌تری برای نقل و انتقال پول به عمل آید.

افخمی‌راد با بیان این‌که توسعه ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی از ضروریت‌های مهم محسوب می‌شود و استان آذربایجان شرقی به لحاظ قدمت و سابقه‌ای که در این بخش داشته از توانمندی خوبی برخوردار است ولی این موضوع کفایت نمی کند بیان کرد: این استان اگرچه در صنعت شیرینی و شکلات قطب توسعه صنعتی کشور است ولی هنوز هم جای زیادی برای سرمایه‌گذاری در این رشته وجود دارد؛ این استان مزیت‌های زیادی دارد که یکی از مهمترین آن‌ها هم مرزی آن با چهار کشور همسایه است که جا دارد ظرفیت سازی بیشتری در این بخش صورت گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال بر ضرورت تسهیل تجاری و رفع موانع تاکید کرده و گفت: باید در امر واردات نیز تسهیلات ایجاد کنیم چون واردات به عنوان ضرورتی محسوب می‌شود برای این‌که ما در بازارهای هدف حضور داشته باشیم که البته یکی از موضوعات مهم این است که مشکلاتی از جمله ثبت سفارش حذف شود.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که موفق شدیم 5000 قلم کالا را از دریافت ثبت سفارش که به صورت حضوری در وزارت صنعت در استان‌ها و یا سازمان توسعه تجارت حذف کنیم گفت: با حذف این ثبت سفارش تجار و بازرگانان می‌توانند از دفتر کاری خودشان ثبت سفارش را انجام داده و هزینه‌ها را از طریق سیستم بانکی و اینترنت پرداخت کرده و برای ترخیص کالا به گمرک بروند.

افخمی راد ادامه داد: 2500 قلم کالا باقیمانده که به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد در دست بررسی است البته علت این موضوع این است که برای این 2500 قلم کالا علاوه بر ثبت سفارش باید مجوزهای لازم از ادارات مختلف دریافت شود.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در عین حال یادآور شد: برای 3526 قلم کالا فقط صرف ثبت سفارش کافی است و برای 2566 قلم کالا غیر از ثبت سفارش باید یک مجوز از یک اداره دریافت شود که همه این‌ها به معنای اتلاف وقت و هزینه است که البته این کار و این اسناد گاهی اوقات با هم هم‌پوشانی دارد.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به کارت بازرگانی تجار گفت: لزومی به وجود این کارت نیست چون همه این‌ها هزینه‌دار بوده که اصلاح خواهد شد.

افخمی‌راد در عین حال بر ضرورت افزایش کیفیت راه‌های اتصال کشور به نقاط صفر مرزی و فراهم آوردن تسهیلات لازم تاکید کرده و گفت:‌ ماندن در بازار کشورهای دیگر ویژگی‌های خاص خود را دارد و باید متحمل تلاش فراوان شد و کالاها در زمان مشخص و با کیفیت مناسب عرضه کرد که البته متاسفانه این چیزی است که برخی تجار و بازرگانان توجه چندانی به آن نمی کنند.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در عین حال با اشاره به استان آذربایجان شرقی گفت: از استان آذربایجان شرقی توقع بیشتری داریم و هر امکانی که بتوانم انجام می دهم و هر تفویض اختیاری که نیاز باشد انجام می دهم.

منبع:ایسنا
کد خبر 1c9231eba7dc4c29b4baf7f0e8b9cbbf

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =