روزانه 350 تن خیار صادراتی معروف به خیار خاردار از گلخانه‌های شهرهای جنوبی استان کرمان برداشت می‌شود که این نوع از خیار، به‌علت مقاومت بیشتر در مقابل عوامل محیطی و دیر فاسد شدن، محصول مناسبی برای صادرات به بازار داخلی و جهانی است.

گلخانه‌داران جنوب کرمان مدت‌هاست در حال صادرات خیار خاردار به روسیه هستند، اما امسال به‌دلیل شرایط ویژه سیاسی و اقتصادی این کشور و کاهش ارزش پول روسیه، صادرات آن به مشکل برخورده است و مشکلات روس‌ها گریبان‌گیر کشاورزان ایرانی نیز شده است. در حالی که با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد این خیار شامل ماندگاری و دوام بیشتر، طعم بهتر، مقاومت بیشتر به آفات و بیماری و نیاز به سم‌پاشی کمتر، این نوع خیار می‌تواند در کشور ما نیز به مصرف برسد.

با توجه به ناشناخته بودن این محصول برای مصرف داخلی، در حال حاضر بازارپسندی ندارد و اگر این روند ادامه پیدا کند، تولیدکنندگان در سال‌های آینده از کشت این محصول منصرف خواهند شد.

به‌نظر می‌رسد به جای چشم‌انتظاری بهبود اوضاع سیاسی و اقتصادی روسیه باید به فکر بازاریابی این محصول در داخل کشور بود و گرانی نسبی این محصول را بهانه‌ای برای حذف کشت آن در کشور قرار نداد، چون با افزایش مصرف این محصول در کشور و بالا رفتن تعداد برداشت‌ها تولید آن مقرون به صرفه خواهد شد و قیمتش نیز کاهش می‌یابد.

نایب‌رئیس و دبیر انجمن گلخانه‌داران جنوب استان کرمان دلیل قیمت بالای این محصول را عملکرد کمترش نسبت به خیار معمولی عنوان کرد و گفت: عملکرد خیار معمولی 250 تا 300 تن در هکتار است، در حالی که میزان تولید خیار خاردار در هر هکتار حداکثر 120 تن است.

رقیه رستمی ابوسعیدی افزود: سال گذشته گلخانه‌دارانی که قرارداد نداشتند، به‌دلیل بازارپسندی این محصول در زمان برداشت محصول خود را با قیمت بیشتری نسبت به گلخانه‌دارانی که قرارداد داشتند، فروختند.

به گفته وی، این موضوع باعث شد که تعداد بیشتری از گلخانه‌داران قرارداد فروش نبندند تا بتوانند محصول خود را با قیمت روز بفروشند، اما با توجه به شرایط به‌وجودآمده در روسیه، امسال گلخانه‌دارانی که قرارداد دارند محصول خود را به قیمت یک‌هزار و 800 تا دوهزار و 300 تومان برای هر کیلوگرم و با مقداری کاهش قیمت نسبت به قرارداد منعقد شده فروختند.

نایب‌رییس و دبیر انجمن گلخانه‌داران جنوب استان کرمان خاطرنشان کرد: البته در این میان گلخانه‌دارانی هم که قرارداد نداشتند، محصول خود را به قیمت 900 تومان برای هر کیلوگرم فروختند.

رستمی با اشاره به ماندگاری و دوام بیشتر این محصول، استفاده از آن را در صنایع تبدیلی بسیار مناسب دانست و ادامه داد: باید برای استفاده از این محصول در داخل کشور فرهنگ‌سازی اصولی صورت گیرد.

وی هدف از تشکیل انجمن گلخانه‌داران جنوب استان کرمان را رفع مشکلات مشابه افراد مشغول در این حوزه اعلام کرد و یادآور شد: در حال حاضر به‌دنبال پرداخت به‌موقع سرمایه در گردش به کشاورزان هستیم و با صحبت‌هایی که با مرتضی شهیدزاده، مدیرعامل جدید بانک کشاورزی شده، خواستار پذیرفته شدن املاک روستاییان به‌عنوان وثیقه هستیم.

جلیل سعیدی یکی از نمایندگان شرکت‌های صادرکننده با اشاره به اینکه بحران اخیر روسیه و کاهش ارزش روبل منجر به نوسان قیمت این محصول شده است، اظهار داشت: این بحران منجر به ضرر دوطرفه گلخانه‌داران و تجار شده است.

وی، هزینه تمام‌شده برای هر کیلوگرم خیار خاردار را یک هزار تومان تخمین زد و تصریح کرد: در حال صادرات این محصول با قیمت کمتر هستیم و محصولات باقی مانده و درجه دو به شهرهای شمال کشور فرستاده شده و حتی با قیمت 300 تومان در هر کیلوگرم به فروش می‌رسد.

سعیدی تأکید کرد: با توافقی که بین گلخانه‌دارها و تجار صورت می‌گیرد، محصول از گلخانه‌دارانی که قرارداد فروش دارند با کاهش قیمت و نوسان بین یک‌هزار و 300 تا یک‌هزار و 900 تومان فروخته می‌شود، اما گلخانه‌دارانی که قرارداد نداشتند، می‌خواستند محصول خود را به نرخ روز بفروشند که آن را بدون هیچ قطعیتی، با قیمت‌هایی بین 500 تا دوهزار و 300 تومان (بازار داخل یا روسیه) می‌فروشند!

منبع:ایانا
کد خبر 1dbef0abf28b45a9b5e66fdeb16ecb8c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =