مواد غذایی> معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی گفت: مرغ با قیمت کیلویی 5500 تومان به وفور قابل عرضه در سراسر کشور است.

حسن رکنی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع "نوسانات قیمت مرغ، راهکارها و موانع کنترل" با اشاره به این که یکی از اساسی ترین شیوه های تنظیم بازار این است که مرغ سرد به اندازه کافی وجود داشته باشد، افزود: کیفیت مرغ سرد بهتر از مرغ گرم است و اگر روزانه مصرف شود، بسیار بهداشتی بوده و یکی از بهترین زنجیره های تولید به شمار می رود.

وی در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که چرا قیمت مرغ افزایش پیدا کرده است؟ گفت: در یکسال گذشته مازاد تولید داشتیم و این مازاد تولید در شرایطی بود که آن موقع قیمت پایین بود. اینکه سه ماه پیش مرغ کیلویی 5 هزار تومان بود و الان چرا 8 هزارتومان شده مقایسه ای نادرست است. کیلویی 5 هزار تومان قیمت منطقی برای گوشت مرغ نیست و باید مقداری گزارش ها منصفانه تحلیل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی در همین زمینه افزود : قیمت واقعی گوشت مرغ باید حدود 7 هزار تومان باشد. این قیمت هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده رقم منطقی است.

رکنی گفت: تا حدود 5 بهمن ماه سال جاری مازاد مرغ مرغداران خریداری می شد؛ چون واقعاً بازار جذب نمی کرد، ازاین تاریخ به بعد ما خرید را قطع کردیم؛ چون حس می کردیم قیمت حالتی افزایشی دارد و از 7 و 8 بهمن ماه توزیع مرغ را آغاز کردیم. آیا در این 2 یا 3 روز اتفاقی به وجود آمد که مثلاً تولید بالا بود و قیمت مرغ یک مرتبه کاهش یافت آمد؟ خیر.

وی در ادامه و در پاسخ به این پرسش مجری که وقتی تولید عرضه می شود نباید قیمت بالا باشد، یادآور شد: ما در تولید در طول سال یک حالت خطی داریم. بنابراین تولیدی یکنواخت داریم، ولی در طول سال در بازار و کشش بازار نوساناتی ایجاد می شود؛ مثلاً در ماه مهر و آبان کشش بازار نسبت به مرغ کم می شود؛ اما مازاد تولید مرغداران خریداری می شود. از ابتدای امسال این مازاد تا حدود بهمن ماه ادامه داشت، بهمن ماه کشش بازار نسبت به مرغ بالا رفت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی با اشاره به قابل پیش بینی بودن زمان اوج مصرف گوشت مرغ افزود: معمولاً در نیمه دوم بهمن افزایش کشش به وجود می آید؛ در اسفند، ماه مبارک رمضان، ایام عید و ... گوشت مرغ کشش دارد. این ها جزء ماه های کشش دار است.

وی افزود: از شاخص های عرضه گوشت مرغ توزیع آن در شهر تهران است. در تهران هم شاخص ترین مرکز برای عرضه مرغ، میدان میوه و تره بار بهمن است. در 10 ماهه گذشته میانگین عرضه مرغ در میدان بهمن ماهانه 305 تن بوده و در بهمن ماه متوسط عرضه مرغ 323 تن بوده است؛ یعنی عرضه افزایش نشان می دهد و کاهشی اتفاق نیفتاده است.

رکنی با اشاره به اینکه برخی از افراد علت افزایش قیمت و نوسانات موجود در بازار مرغ را ناشی از کاهش جوجه ریزی ها در ماه های اخیر در سردخانه هایی که ظرفیت آنها تکمیل بوده می دانند، گفت: سردخانه ها قرار نیست تا ابد با ظرفیت بالایی خرید کنند، آنها ظرفیت مشخصی دارند و تولید باید حتماً متناسب با تقاضای بازار انجام شود.

وی در ادامه به توان صادراتی کشور در زمینه گوشت مرغ پرداخت و افزود: با توجه به اینکه در ابتدای راه هستیم خوشبختانه این خبر نوید بخش را به مردم اعلام کنم که ما از یک کشور وارد کننده گوشت مرغ به یک کشور صادر کننده تبدیل شدیم و امسال تجار ما موفق شدند حدود 65 هزار تن گوشت مرغ صادر کنند.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی در طول سال جاری بخشی از کل تولید گوشت مرغ جذب بازار شده، بخشی صادرگردیده، بخشی هم برای کمک به تولید کننده به صورت ذخیره تحویل شرکت پشتیبانی امور دام کشور شده است. در مقاطعی از سال کشش بازار تغییر می کند، اینطور نیست که ما در مرغ گرم متناسب با کشش بازار بتوانیم یک دفعه معجزه کنیم.

رکنی در پایان با اشاره به وظایف دولت در کنترل بازار مرغ خاطر نشان ساخت: دولت وظیفه قانونی خود می داند که در طول سال نوسانات قیمت را و حداقل در گوشت مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور کنترل کند. در یک سال و نیم گذشته هیچ وقت نیاز پیدا نکردیم از گوشت مرغ سرد استفاده کنیم که معنی این حرف این است که ما همیشه تولید گوشت مرغ مازاد داشتیم، به همین لحاظ بخشی از آن صادر و بخشی دیگر به عنوان ذخیره استراتژیک در سردخانه ها نگهداری شد.

حبیب ا... افزونی
کد خبر 1fb454c8412a4f8e95bd8fdaeba87047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =