با تصمیم جدید دولت، اولویت‌بندی‌های کالایی لغو شده و کالاهای مجاز برای واردات، در دو گروه کالاهای اساسی و سایر طبقه‌بندی شدند تا مکانیزم تخصیص ارز به آنها روان شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از نوسانات نرخ ارز و تصمیم دولت برای اولویت‌بندی‌های کالایی در واردات و تخصیص ارز از دو طریق دلار ۴۲۰۰ تومانی و سامانه نیما، برخی واردکنندگان به دلیل ارزانی ارز دولتی، تمایلی به استفاده از ارز صادراتی نداشته و همین امر، صادرکنندگان را در ایفای تعهد ارزی خود دچار مشکل کرده بود.  

حال با نزدیک شدن نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما همزمان با اعمال مدیریت از سوی بانک مرکزی، اصلاحات بر روی بخشنامه های اخیر ارزی در حوزه استفاده از ارز صادراتی برای تامین نیازهای وارداتی کشور، به تدریج در حال انجام است.  

بر این اساس،  اکنون بانک مرکزی تصمیم گرفته تا اولویت‌بندی‌های کالایی در تامین ارز را لغو کرده و کالاها را به دو گروه کالاهای اساسی(مشمول دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی) و سایر کالاها تقسیم‌بندی نماید تا امکان تخصیص ارز حاصل از صادرات برای واردات کالاها، با تسهیل بیشتری فراهم شود.  

در این رابطه، یک مقام مسئول در بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بر اساس تصمیم جدید بانک مرکزی، اولویت‌بندی‌های کالایی برای استفاده از ارز سامانه نیما و صادرکنندگان، لغو شده و تنها کالاهای اساسی و دارو، دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند و مابقی کالاها در اولویت‌بندی «سایر» تقسیم‌بندی می‌شوند.

وی که بدلیل برخی ملاحظات خواست نامش در خبر ذکر نشود، با بیان اینکه به این ترتیب، اولویت بندی کالایی عملا حذف شده و دولت فقط مسئولیت تامین ارز کالاهای اساسی را بر عهده دارد و مابقی کالاها باید با ارز صادراتی تامین منابع ارزی شوند،  تصریح کرد: بر این اساس، صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را برای واردات کالاهای غیراساسی استفاده کرده و به این روش، رفع تعهد ارزی نمایند. به این معنا که صادرکنندگان می توانند ارز حاصل از صادرات را برای واردات خود یا سایر واردکنندگان مورد استفاده قرار دهند و دیگر اولویت‌بندی‌های کالایی، مانع استفاده از ارز حاصل از صادرات نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، دیروز مدیرکل صادرات بانک مرکزی نیز اعلام کرده بود که صادرکنندگان می‌توانند برای استفاده از ارز حاصل از صادرات به منظور واردات کالاهای مورد نیاز کشور و خطوط تولیدی، اقدام کرده و تنها در سامانه نیما، آن را به ثبت برسانند.
کد خبر 2014717fec6f4ec286ca079a1562d90f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =