رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ و صنایع غذایی کشور مصرف زیاد اسید پالمتیک که 44 درصد از روغن پالم را تشکیل می‌دهد، را موجب افزایش کلسترول خون و احتمال وقوع بیماری‌های قلبی - عروقی بیان کرد.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مجید حاجی‌فرجی با بیان این که بخش عمده انواع روغن پالم وارداتی به کشور در تولید مصرف می‌شود، گفت: وجود اسیدهای چرب اشباع در این روغن سبب می‌شود که این روغن در دمای محیط حالت نیمه جامد تا جامد داشته باشد.

وی با بیان این که در سال‌های اخیر مضرات اسیدهای چرب ترانس به اثبات رسیده است، گفت: نتایج تحقیقات نشان داده است که مصرف مقادیر زیاد از انواع نامناسب چربی می‌تواند باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی - عروقی و برخی از انواع سرطان‌ها شود بطوری که انواع اسیدهای چرب اشباع 9 تا 24 درصد خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در ادامه افزود: افزایش دریافت چربی موجب افزایش انرژی دریافتی، توده چربی بدن و در نهایت اضافه وزن خواهد شد که تمام این عوامل به طور مستقل خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را در پی دارند.

وی روغن پالم را یکی از روغن‌های مضر که ریشه آن در غرب افریقا بوده و توانسته به نواحی استوایی مانند مالزی و اندونزی راه پیدا کند، عنوان کرد و گفت: از آنجا که این روغن بدون نیاز به هیدروژناسیون و تولید اسید چرب ترانس به فرم جامد و غیرجامد در دسترس است، باعث شده تا مصرف روغن پالم روند افزایشی داشته باشد.

حاجی فرجی بیشترین مصرف روغن پالم وارداتی را در تولید روغن‌های سرخ کردنی دانست و گفت: چون روغن پالم می‌تواند در دمای محیط، حالت نیمه جامد تا جامد داشته باشد و به دلیل داشتن اسید چرب، مقاومت خوبی در طی فرایند حرارتی از خود نشان دهد، در روغن‌های سرخ کردنی و در محصولاتی مانند چربی‌های قنادی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور همچنین میزان روغن پالم تولید شده در جهان را حدود 35 تا 40 درصد بیان کرد و گفت: تولید روغن پالم در سال 2005 با پیشی گرفتن از تولید روغن سویا، رتبه اول در انواع روغن‌ها را به خود اختصاص داد و در سال‌های اخیر تولید جهانی پالم به حدود 50 میلیون تن رسیده است که پس از آن سویا، کلزا و آفتابگردان قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: از میزان تولید 50 میلیون تن روغن پالم خوراکی حدود 40 میلیون تن آن صادر می‌شود که از این میزان کشورهای هند و چین 14 میلیون تن و اتحادیه اروپا حدود 7 میلیون تن در سال واردات دارند و میزان واردات روغن پالم در سال 92 به کشور ایران نیز حدود 750 هزار تن بوده است.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در ادامه همچنین، با اشاره به ارتباط مصرف روغن نخل (پالم) با بیماری‌های قلبی و عروقی، گفت: مطالعات انجام شده در سال 2005 در کاستاریکا، نشان داد جایگزین کردن روغن نخل با روغن‌های گیاهی مایع (غیرهیدروژنه) موجب کاهش خطر حملات قلبی می‌شود.

حاجی فرجی ضمن اشاره به گزارش مرکز مطالعات بهداشت همگانی، افزود: مطالعات این مرکز حاکی از آن است که مصرف زیاد اسید پالمتیک که 44 درصد روغن نخل را تشکیل می‌دهد، موجب افزایش کلسترول خون و احتمال وقوع بیماری‌های قلبی - عروقی می‌شود.

وی بر محدودیت مصرف اسید پالمتیک و غذاهای حاوی اسیدهای چرب اشباع تاکید کرد و گفت: طبق گزارش انستیتو ملی بهداشت و سازمان کشاورزی ایالات متحده در سال 2006، روغن نخل (پالم) جایگزینی ایمن برای روغن‌های نسبتا هیدروزنه (حاوی اسیدهای چرب ترانس) در صنایع غذایی نیست، چرا که همچون چربی‌های ترانس، موجب افزایش کلسترول بد (LDL) و آپولیپو پروتئین B می‌شود.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با اشاره به این که اسید پالمتیک باعث افزایش سطح سرمی کلسترول تام و LDL- کلسترول می‌شود، گفت: در کشورهای اروپایی حرکت‌هایی در جهت کاهش واردات این روغن انجام گرفته است و در کشور فرانسه قانونی به نام نوتلا تصویب شد که در آن کارخانجات صنایع غذایی که تمایل به استفاده از روغن پالم در محصولات خود دارند باید 300 درصد مالیات بیشتری برای ورود این محصولات پرداخت کنند.

کد خبر 20419254d6c546c383ba6e254377ea1a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =