دبیر انجمن روغن نباتی گفت: با توجه به ظرفیت تولید سه میلیون تنی روغن نباتی و میزان مصرف داخلی می‌توانیم حدود یک میلیون تا یک میلیون و 300 هزار تن روغن نباتی به کشورهای همسایه صادر کنیم.

محمد قبله در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره آزاد شدن صادرات روغن نباتی اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت تصفیه روغن و تولید روغن نباتی در کشور حدود سه میلیون تن در سال است در حالی که سالانه حدود یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 400 هزار تن از این محصول در داخل کشور تولید و مصرف می‌شود.

وی افزود: تاکنون صادرات چندانی به کشورهای متقاضی نداشته‌ایم و در بهترین شرایط حدود 120 هزار تن روغن نباتی صادر شده است اما با توجه به ظرفیت بیش از یک میلیون و 300 هزار تن خالی کارخانه‌های روغن نباتی می‌توانیم این محصول را در داخل تولید و تا بیش از یک میلیون تن به کشورهای همسایه صادر کنیم.

روسیه مشتری جدید روغن نباتی ایران

دبیر انجمن روغن نباتی ادامه داد: روسیه نیز با توجه به تیره و تار شدن روابطش با اتحادیه اروپا می تواند به عنوان مشتری جدید و مناسبی برای این محصول ایرانی باشد که البته باید به گونه ای سیاست گذاری کنیم که همیشه آمادگی صادرات اضافه به کشورهایی که روابطشان با دنیا دچار مشکل می‌شود را داشته باشیم اما نمی توانیم به این کشورها به عنوان مشتری دائم نگاه کنیم چرا که ممکن است روابط با آن ها عادی شود.

قبله گفت: مسلما صادرات روغن نباتی با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود می‌تواند ارزآوری بالایی برای ایران داشته باشد و با توجه به دور بودن فاصله کشورهای همسایه تا تولیدکنندگان روغن نباتی ایران می‌تواند به صادرکننده بزرگ در زمینه روغن نباتی تبدیل شود گرچه در این زمینه ترکیه هم صادرات روغن نباتی دارد.

وی با اشاره به سخت بودن رقابت در بازارهای بین المللی روغن نباتی تصریح کرد: از آنجا که سیاست گذاری‌های صورت گرفته برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله روغن نباتی ثابت و پایدار نیست و همواره دچار تغییر و تحولات بسیاری می‌شود برنامه ریزی‌ها برای صادرات روغن نباتی نیز قابل برنامه ریزی و پیش بینی نیست اما وقتی شرایط تولید در داخل کشور شرایط رکود است باید بازارهای جدید را پیدا کنیم تا بتوانیم به سیاست‌های کلان دولت که خروج از رکود تورمی است دست پیدا کنیم.

دبیر انجمن روغن نباتی تاکید کرد: برای دستیابی به بازارهای مناسب صادراتی و خروج از رکود باید سیاست گذاری‌های بلندمدت و میان مدت را تقویت کنیم تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان بدانند چه میزان از محصول تولید شده به بازارهای داخلی و چه میزان از آن به بازارهای خارجی و صادرات اختصاص دارد.
کد خبر 54037d3495034d128b2760f4fa0d0e87

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =