وزیر کشاورزی فرانسه از احتمال برگزاری نشست فوق العاده مقامهای کشاورزی گروه 20 در واکنش به افزایش قیمت جهانی غلات خبر داد.

به گزارش فارس،استفان لی فول تاکید کرد ، آمریکا و فرانسه به دقت تحولات مربوط به افزایش قیمت جهانی غلات را زیر نظر دارند و در صورت نیاز خواستار برگزاری نشست فوق العاده مقامهای ارشد کشاورزی گروه بیست خواهند شد .
بر اساس این گزارش وی تصریح کرد آمریکا و فرانسه منتظر وقوع هر گونه اتفاق جدیدی در بازارهای جهانی غلات هستند تا برگزاری نشست فوق العاده گروه بیست را توجیه کند . ماه گذشته فرانسه رسما فعالیت موسسه تحقیقات بازار کشاورزی وابسته به گروه بیست را آغاز کرده است .
وقوع خشکسالی بی سابقه در آمریکا، روسیه و کشورهای آمریکای جنوبی تاثیر منفی زیادی بر رشد فزاینده قیمت انواع غلات در بازارهای جهانی داشته است .خشکسالی آمریکا که در 50 سال اخیر بی سابقه بوده است موجب کاهش شدید تولید ذرت و سویا شده است و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی این محصولات در هفته های اخیر داشته است .
بر اساس این گزارش ، سازمان ملل نیز از آمریکا خواسته است تا در الگوی تولید اتانول از ذرت تجدید نظر کند تا این مساله مانع از افزایش بیشتر قیمت جهانی ذرت شود .بر این اساس قیمت گندم و ذرت در بورس شیکاگو طی ماه گذشته بیش از 6 درصد رشد داشته است . آمریکا 40 درصد ذرت تولیدی خود را برای تولید اتانول استفاده می کند .
وزارت کشاورزی آمریکا هشدار داد میزان تولید ذرت این کشور امسال به کمترین حد خود از سال 1995 میلادی خواهد رسید . فشارهای بین المللی بر آمریکا نیز در خصوص متوقف شدن تولید اتانول از ذرت بیشتر شده است .خوزه گرازیانو دا سیلوا رییس فائو نیز در مقاله ای در روزنامه فایننشال تایمز نوشت ، اقدام آمریکا در متوقف کردن تولید اتانول از ذرت می تواند مانع از وقوع بحران غذایی دیگری در جهان شود .
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی قیمت مواد غذایی در آمریکا سال آینده 4.5 درصد افزایش خواهد یافت که این مساله موجب رشد 30 میلیارد دلاری هزینه های داخلی این کشور خواهد شد .قیمت ذرت در دو ماه گذشته بیش از 60 درصد رشد داشته است .

کد خبر 20442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =