دبیر کل خانه کشاورز گفت: دولت برای کوتاه‌کردن دست دلالان باید با ایجاد بازار‌های موازی انحصار بازار صنایع غذایی کشور که در اختیار 500 نفر است را بشکند.

عیسی کلانتری - وزیر اسبق جهاد کشاورزی - اظهار داشت: در حال حاضر انحصار بازار صنایع غذایی کشور در اختیار 500 نفر است و وزارت جهاد کشاورزی که متاسفانه یا خوشبختانه مسوولیت ساماندهی بازار محصولات کشاورزی را در اختیار دارد، باید برای تنظیم این بازار به نفع تولید‌کننده یا مصرف‌کننده برنامه‌ی خود را ارائه دهد.

وی افزود: در این شرایط مصرف‌کننده بیشتر از تولید‌کننده متضرر شده است، چرا که می‌بینیم بازار کشور از تولیدات کشاورزی داخلی یا خارجی مملو است، اما مصرفی وجود ندارد و این نشان می‌دهد که جامعه قدرت خرید و مصرف را با این قیمت‌ها ندارد و این نشان می‌دهد که تولید‌کننده و مصرف‌کننده توسط واسطه‌ها در حال قربانی‌شدن است.

شکستن انحصار بازار با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری


دبیر کل خانه کشاورز تصریح کرد: با توجه به این‌که سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی حدود 11 درصد یعنی حدود 50 میلیارد دلار است و گردش مالی صنایع غذایی کشور با توجه به واردات و صادرات بسیار بیشتر از این رقم است، وزارت جهاد کشاورزی برای شکستن انحصار این بازار باید بازار‌های موازی را با استفاده از سرمایه‌گذاری و ورود سیستم بانکی و کشاورزان در مقابل این بازار ایجاد کند تا از انحصار خارج شود. گرچه ایجاد این بازار موازی حداقل به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که البته در مقابل تورم کاهش یافته و مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد می‌توانند از این محصولات استفاده کنند.

کلانتری گفت: در همه کشور‌های دنیا انحصار بازار شکسته شده و بازار‌های رقابتی و موازی‌کاری بسیاری وجود دارد، اما برای این کار در ایران نیاز به سرمایه‌گذاری کلان و تقویت تشکل‌های کشاورزی برای ورود به مراحل اجرایی این طرح است تا رقابت سالم در این بازار ایجاد شود و این در حالی است که متاسفانه عمده واسطه‌ها و خرده فروشان در کشور در حق مردم اجحاف می‌کنند.

وی تاکید کرد: برای ضایع‌ نشدن تولیدات کشاورزی و صنایع غذایی باید با ایجاد این بازار‌های موازی تورم و قیمت‌ها را برای مردم کاهش داد، چرا که در شرایطی که قدرت رقابت صادراتی برای محصولات کشاورزی وجود ندارد باید این تولیدات در داخل مصرف شود که اگر نشود منابع را تنها برای تولید آنها به هدر داده‌ایم. بنابراین دولت باید تلاش کند قدرت خرید و مصرف مواد غذایی در کشور برای چهار دهک اول تقویت شود که این کار با یارانه دادن امکان‌پذیر نیست. بلکه باید قیمت‌ها کاهش پیدا کند، چرا که اگر یارانه 30 هزار تومانی هم در اختیار مردم قرار گیرد باید 200 هزار تومان دیگر نیز به خرید مایحتاج‌شان علاوه بر یارانه اختصاص یافته اضافه کنند.

نجات دریاچه ارومیه از خشکیدگی کامل


دبیر کل خانه کشاورز اظهار کرد: در حال حاضر دریاچه ارومیه به لطف بارندگی اخیر از خطر خشک‌شدن کامل در سال آینده عبور کرده است، چرا که بارندگی‌های اول فصل آبی جاری (مهر و آبان‌ماه) بیش از 100 میلی‌متر بوده که 20 برابر بیشتر از پارسال است و همین سبب شد تا بیش از 1.5 میلیارد مترمکعب آب وارد حوزه دریاچه ارومیه شود و از خطر خشک‌شدن کامل نجات پیدا کند تا بتوانیم طرح‌های اجرایی را یکی پس از دیگری انجام دهیم.

راهکارهای نجات دریاچه ارومیه


کلانتری اعلام کرد: برای نجات دریاچه ارومیه حدود 30 راهکار پیشنهاد شده که مهم‌ترین آن صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی است که باید نه تنها در حوزه دریاچه ارومیه بلکه در همه کشور اتفاق بیفتد.

دبیر کل خانه کشاورز گفت: اگر تکنولوژی به کشور وارد شود که از سال آینده برنامه‌ی واردات آن در جهت افزایش بهره‌وری آب تدوین شده است به راحتی می‌توان تا 40 درصد در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی کرد.

زیرساخت‌های تحویل حجمی آب به کشاورزی وجود ندارد


وی اظهار کرد: این‌که سهم واقعی بخش کشاورزی از آب مصرفی کشور چقدر است هنوز دقیقا مشخص نشده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در همه مناطق کشور حدود 80 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که البته اختلاف بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو بر سر تعریف درست حق آبه کشاورزی وجود دارد، اما بالاخره هدررفت آب در همه بخش‌ها از جمله کشاورزی، محیط زیست و صنعت و غیره وجود دارد.

دبیر کل خانه کشاورز افزود: اگر سهم آب بخش کشاورزی را مطابق قانون به صورت حجمی تحویل دهند میزان هدر رفت و سهم واقعی این بخش از آب مصرفی کشور مشخص می‌شود، اما به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب و سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز امکان تحویل حجمی آب به بخش کشاورزی وجود ندارد، چرا که این کار به سرمایه‌گذاری سنگینی نیاز دارد و باید برای تحویل حجمی آب سازه‌ها و آبگیری‌ها اصلاح شود که زمان‌بر بوده و به سرمایه‌گذاری سنگینی نیاز دارد.

صرفه‌جویی صنایع و محیط زیست به نفع کشاورزی


کلانتری گفت: در حوزه زاینده‌رود در سال‌های گذشته بدون توجه به آمایش سرزمین به نیاز آبی صنایع و فضای سبز اصفهان رشد کرده است و این در حالی بوده که کشاورزی اصفهان در سه سال گذشته تعطیل بوده است و صدای کسی هم در نیامده بود.

وی ادامه داد: جالب‌تر این‌که برای نجات دریاچه ارومیه پیشنهاد نکاشت در حوزه این دریاچه مطرح شد که برخی از اصفهانی‌ها به مخالفت پرداختند، اما جای این سوال مطرح است که چرا برای تعطیل شدن کشاورزی در بیش از 100 هزار هکتار از اراضی اصفهان صدایشان در نیامده بود.

دبیر کل خانه کشاورز اعلام کرد: نیاز اصفهان به آبی که از حوزه زاینده‌رود جاری می‌شود و همچنین آبی که از حوزه کارون منتقل می‌شود حدود 800 میلیون مترمکعب است، اما اصفهانی‌ها بیش از تعهداتشان از آب استفاده کرده‌اند به گونه‌ای که فضای سبز در این شهر تا قله کوه توسعه یافته است.

کلانتری با بیان این‌که کشاورزان اصفهانی قربانی توسعه فضای سبز در این شهر شده‌اند، گفت: برای ادامه‌ی کشاورزی در این استان و احیای زاینده‌رود باید صنایع این استان و محیط زیست 40 تا 50 درصد از مصرف آب خود را کاهش دهند تا دیگر بخش‌ها نیز بتوانند احیاء شود، چرا که در کوتاه‌مدت و میان‌مدت چاره‌ای جز صرفه‌جویی وجود ندارد و اگر بخواهیم آب را از حوزه دیگر به اصفهان انتقال دهیم حداقل 10 تا 15 سال زمان می‌خواهد.

وی اعلام کرد: صنعت اصفهان در حال حاضر سالانه بیش از 150 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کند که میزان مصرف آب در فضای سبز این استان بیشتر از این میزان است و این در حالی است که سهم آب کشاورزی در این استان درهمین حدود بوده که خشک شده است.

دبیر کل خانه کشاورز اظهار کرد: براساس طرح آمایش که اصفهانی‌ها در گذشته به آن توجهی نکردند باید برای توسعه صنایع ابتدا به توجیه اقتصادی، زیست محیطی و علمی آن توجه کرد، نه این‌که عده‌ای با نفوذ بالای خود صنعتی را از جایی به جای دیگر منتقل کنند.

منبع:ایسنا
کد خبر 214649daa1c040059b3930d07804bd31

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =