مواد غذایی> رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اجرای طرح نصب برچسب اصالت روی کالاهای سلامت محور در مناطق آزاد کیش و قشم پیگیری می شود.

رسول دیناروند افزود: پیگیری اجرای این طرح با هدف جلوگیری از قاچاق کالاهای سلامت محور صورت می گیرد و هماهنگی های اولیه اجرای این طرح با مسئولان مناطق آزاد صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: کالاهای سلامت محور در مناطق آزاد مانند سرزمین اصلی تحت نظارت است اما اکنون روی آنها برچسب نصب نمی شود.
وی از آمار محصولات سلامت محوری که به صورت قاچاق از مناطق آزاد وارد کشور می شوند، اظهار بی اطلاعی کرد اما گفت: مبادی ورود قاچاق اینگونه کالاها خیلی زیاد است؛ بازارچه های مرزی و راه هایی که بر آنها نظارتی نمی شود مانند مرزهایی که کنترل آنها سخت است، مبادی قاچاق این محصولات به شمار می روند.
رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: حتی از مبادی رسمی کشور نیز می تواند قاچاق محصولات سلامت محور صورت گیرد یا حتی جاهایی مانند گمرک برای جلوگیری از قاچاق کالاها ایجاد شده اند می توانند مورد سوء استفاده قرار گرفته و به عنوان مبادی قاچاق باشند.
دیناروند خاطرنشان کرد: محصولات سلامت محوری که به صورت قانونی وارد مناطق آزاد می شود کنترل می شود. 
وی یادآور شد: اخیرا سامانه متمرکز گمرک و سازمان غذا و دارو راه اندازی شده اند و ارتباط برخط آنها برقرار شده و جلوی بسیاری از سوء استفاده ها گرفته شده است.
دیناروند درعین حال از همکاری و هماهنگی خوب بین دستگاه های مختلف به ویژه گمرک جمهوری اسلامی برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق سلامت محور به کشور قدردانی کرد و گفت: پیش از برقراری سامانه مشترک سازمان غذا و دارو و گمرک ، مدت ها طول می کشید تا یک واردکننده کالای سلامت، مجوز دریافت کند و در این میان ممکن بود، جعلی هم صورت گیرد اما اکنون جلوی این سوء استفاده های احتمالی گرفته شده است.
گفتنی است، طرح برچسب اصالت با هدف تشخیص کالای واقعی از کالای قاچاق روی محصولات سلامت محور با آرم سازمان غذا و دارو نصب شد اما خریداران محصولات سلامت محور باید اصالت کالا را از طریق این برچسب با استفاده از سامانه مدیریت و نظارت بر محصولات سلامت استعلام کنند؛ در صورت استعلام برچسب اعلام شده، همه اطلاعات نشان دهنده اصالت یک محصول مانند نام کالا، تاریخ تولید، انقضا، نام تولیدکننده، واردکننده و اصل یا تقلبی بودن محصول ، مشخص خواهد شد.نرم افزار این سامانه قابلیت نصب روی تلفن همراه را دارد.

منبع:ایرنا
کد خبر 221a42a8f8b8406c9e06c50468b9b33c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =