۰ نفر
۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷

محمد هیراد حاتمی


رییس محترم اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی به طور رایگان پیشنهاد « شب یلدایی » اش را مطرح کرد و خیلی ها هم پذیرفتند تا به جای هندوانه شب یلدا، نارنگی بخورند.
تازه با نسخه شب یلدایی رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی کنار آمده بودیم و نارنگی را جایگزین هندوانه کرده بودیم که نسخه جدیدی از سوی ایشان برای شهروندان پیچیده شده است. آقای مهاجران توصیه کرده به جای نارنگی ای که خودش زمانی جایگزین هندوانه در سبد مصرفی شهروندان شده بود، مردم کیوی مصرف کنند. اینکه هندوانه، کیوی و نارنگی به لحاظ ذائقه چه تشابهی با همدیگر دارند را باید به دست شهرام شکیبا بسپاریم تا بلکه با « منطق طنز » وجه تشابهی از این زاویه میان آنها به وجود آورد اما در عرضه و تقاضای اقتصاد چه اتفاقی افتاده است که چنین نسخه هایی تجویز می شود؟

به یکباره قیمت نارنگی افزایش پیدا می کند و کمیاب می شود، خبر توقف صادرات پسته و افزایش قیمت آن در صدر اخبار اقتصادی قرار می گیرد، صادرات پیاز ممنوع می شود و از صادرات مرغ هم جلوگیری به عمل می آید. به نظر می رسد حوزه بازرگانی این روزها بیشتر از اینکه نگران بد خلقی ها و کج اندیشی های غرب در کنار اشتباهات محاسباتی آنان باشد، در گیر « تصمیم های ناگهانی » است. طنین آزار دهنده گرانی هایی که در فضا اقتصاد ایران پیچیده است را اگر ناشنیده بگیریم ، منطق سیاست های تنظیم بازار هم گویا چندان قابل دفاع نیست. با همان منطقی که جلوی صادرات پسته، مرغ و پیاز گرفته می شود، از واردات برخی کالا ها جلوگیری می شود و می شنویم که واردات نارنگی تنها راهکار برای کاهش قیمت نارنگی داخلی و افزایش حجم عرضه است که اگر وارد نشود برای تولید کننده بهتر است.

این یک روی سکه است و روی دیگر آن وضعیت « مصرف کننده » است که در چنین شرایطی باید بیش از قیمت واقعی نارنگی هزینه کند. تازه ذائقه مصرف کننده به این نتیجه رسیده بود که به دلیل گرانی هندوانه می توان از نارنگی به جای هندوانه ای استفاده کرد. کم تر از سه ماه گرانی نارنگی سبب شده تا ذائقه دیگری را جای آن بنشانیم. کیوی به جای نارنگی.

کد خبر 22732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =