۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۹

 در راستای افزایش تولید روغن در کشور، چهارهزار و 750 کیلوگرم دانه والد کلزا برای تولید بذر به کشور وارد شد.


مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال در پاسخ به سؤال ایانا با اعلام این مطلب گفت: برخی از دانه‌های روغنی ازجمله سویا، امکان تولید بذر در داخل کشور را دارد و گستره قابل کشت آن عمدتاً در استان‌های شمالی است.

 
محمدرضا شافعی‌نیا افزود: میزان روغن دانه سویا 17.5 تا 18 درصد برآور شده است. در راستای گسترش کشت دانه‌های روغنی بیشتر دانه روغنی کلزا برای توسعه مدنظر قرار گرفته، زیرا می‌تواند در مناطق بیشتری از کشورمان به زیر کشت برود.
 
وی خاطرنشان کرد: دانه روغنی کلزا که از آن روغن کانولا استحصال می‌شود، 40 تا 42 درصد روغن باکیفیت تولید می‌کند، بنابراین در نظر است که دانه والد آن در کشور تکثیر شده و بذر آن مورد استفاده قرار گیرد.
 
شافعی‌نیا ادامه داد: تاکنون حدود چهارهزار و 750 کیلوگرم بذر والد کلزا که دارای بالاترین کیفیت است، به کشور وارد شده و بخشی از آن در آذربایجان غربی به زیر کشت رفته است.
 
وی تصریح کرد: دانه‌های والد کشت‌شده برای تولید بذرهای مرغوب مورد استفاده قرار می‌گیرد که مناسب برای کشت در مناطق مخلتف کشور است.
 
مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال یادآور شد: برای تولید بذر باکیفیت، از هر شش کیلوگرم بذر والد، یک تن بذر برداشت می‌شود.
 
شافعی‌نیا تأکید کرد: در گذشته بذرهای آماده محصولات مختلف ازجمله دانه‌های روغنی به کشور وارد شده و به زیر کشت می‌رفته است، اما در حال حاضر دانه‌های والد به کشور وارد می‌شود و پس از انجام تحقیقات و دسترسی به بهترین لاین مناسب برای شرایط آب و هوایی ایران، بذر حاصل کشت می‌شود.
 
وی اظهار داشت: در سال‌های آینده می‌توانیم شاهد خودکفایی در تولید دانه روغنی کلزا باشیم و بدین ترتیب میزان تولید روغن در کشور افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
 
شافعی‌نیا همچنین گفت: تحقیقات ظرف مدت کوتاهی به نتیجه می‌رسد و امیدواریم که دانه روغنی کلزای مورد نیاز در داخل کشورمان تأمین شود.

کد خبر 23092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =