کشاورزی> اگرچه طرح خرید تضمینی شیرخام به قیمت 1440 تومان در راستای حمایت از دامداران در برخی استان‌های کشور اجرا شده، اما ظاهرا این طرح موفق نبوده، چرا که دامداران باز هم خواستار اجرای مصوبه دولت مبنی بر خرید شیرخام به قیمت مصوب شدند.

مصوبه 1440 تومانی قیمت خرید شیر‌خام تیرماه سال گذشته از سوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور اعلام شد که این مصوبه تاکنون به دلیل امتناع صنایع لبنی از خرید شیرخام با قیمت مصوب هنوز اجرایی نشده است.

به دنبال عدم تمکین صنایع از اجرای مصوبه خرید 1440 تومانی شیر‌خام و شکایات مکرر دامداران، وزارت جهاد کشاورزی طرح خرید تضمینی شیر‌خام را با قیمت مصوب از اواخر پاییز سال 93 به اجرا در آورد.

بر این اساس طرح خرید تضمینی شیرخام تولیدی دامداران در حدود 10 استان کشور از جمله تهران، قم و اصفهان به اجرا در آمد و از زمان اجرای آن تاکنون بیش از 100 هزار تن شیر خام با بار میکروبی زیر 100 هزار و چربی 3.2 درصد توسط سازمان تعاون روستایی برای تبدیل به پودر شیر خشک با قیمت مصوب 1440 تومان خریداری شد.

این گزارش می‌‌افزاید، در حالی که صنایع لبنی از خرید شیر‌خام به قیمت مصوب سر باز می‌زنند که کارخانجات مختلف تولید فرآورده‌های لبنی سال گذشته 3 بار برخی محصولات از جمله شیر کم چرب و امسال هم برخی کارخانجات اقدام به افزایش محصولات تولیدی را کرده‌اند.

به گزارش فارس: ظاهرا طرح خرید تضمینی شیر خام از دامداران چندان موفق نبوده، زیرا روز گذشته دامداران به عدم اجرا شدن مصوبه در مقابل دفتر ریاست جمهوری اعتراض کردند و در آن خواستار اجرایی شدن مصوبه 1440 تومانی قیمت خرید شیر شدند.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران می‌گوید: با اجرایی نشدن مصوبه تیرماه خرید تضمینی شیر به طور میانگین در هر کیلوگرم تولید‌کنندگان شیر خام 300 تومان ضرر می‌کنند، اما از آنجا که شیر محصولی فساد‌ پذیر است، دامداران ناچارند شیر را با هر قیمتی که برای آنها تعیین می‌شود خریداری کنند.

براساس این گزارش: به دنبال تجمع دامداران قرار است ستاد تنظیم بازار جلسه‌ای تشکیل دهد و تعیین قیمت شیر در دستور کار قرار گیرد و گزارش آن برای حل مشکل تولید‌کنندگان شیر برای معاون اول رئیس جمهوری ارسال شود.

منبع:فارس
کد خبر 23fde405c054456981aef0ee1fcf334a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =