رئیس انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذای مازندران با انتقاد از افزایش فروش فله‌ای شیر در سطح کشور گفت: سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی با حمایت فله‌فروشی شیر 30 سال تلاش برای جلوگیری از این کار را به باد دادند.

اسماعیل خاتمی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: تا پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 40 درصد از تولیدات صنایع لبنی کشور به صورت ارزان‌قیمت در اختیار خانوارها قرار می‌گرفت اما با حذف یارانه‌ها در مصرف لبنیات مردم خلا ایجاد شد و دولت هم نتوانست این خلاء را با ارائه مشوق‌های به مردم یا صنعت لبنیات پر کند.

وی افزود: از سوی دیگر صنعت لبنیات هم با افزایش شدید هزینه‌های تولید مواجه و مجبور شد در چند نوبت قیمت محصولات خود را افزایش دهد. در چنین شرایطی زمینه برای گرایش مردم به خرید فله‌ای شیر فراهم شد.

وی توضیح داد: فروش فله‌ای شیرخام در ظاهر هم به سود دامدار و هم به سود مصرف کننده است. چرا که از یک سو دامدار شیرخام خود را با قیمت بیشتری نسبت به قیمتی که به کارخانه‌های لبنی فروخته می‌شود، به مردم می‌فروشد و از سوی دیگر مردم هم شیرخام موردنیاز خود را با قیمت کمتری نسبت به قیمتی که از کارخانه می‌خرند، خریداری می‌کنند. در این بین تنها موضوعی که به آن توجهی نمی‌شود بهداشت و سلامت شیر فله‌ای است.

رئیس انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذای مازندران گفت: متاسفانه دولت هم که توانایی حمایت از دامدار را ندارد از فروش فله‌ای شیرخام حمایت می‌کند تا با این کار از خود رفع مسئولیت کند. غافل از اینکه تشویق به فروش فله‌ای شیر در نهایت به گسترش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام منجر می‌شود.

خاتمی مقدم با اشاره به تلاش‌های انجام شده طی 30 سال گذشته برای جلوگیری از فروش فله‌ای شیر در کشور اظهار کرد: متاسفانه با تصمیم‌های اخیر سازمان دامپزشکی و وزارت کشاورزی تمام این تلاش‌ها از بین رفت و فله‌فروشی شیر دوباره مانند قارچ در سراسر کشور شیوع پیدا کرده است.

وی افزود: سازمان دامپزشکی اعلام کرد که فروش فله‌ای شیر به صورت طرحی پایلوت در استان خراسان رضوی اجرا می‌شود که این کار با فشار اتحادیه دامداران عملیاتی شد و قبح فروش فله‌ای شیر از بین رفت. در این بین علوم پزشکی با فروش فله‌ای شیر مخالفت کرد اما وزارت جهاد کشاورزی در اقدامی پوپولیستی از این کار حمایت کرد.

وی با اشاره به اینکه موافقان فروش فله‌ای شیر استدلال می‌کنند که این کار در اروپا و آمریکا هم انجام می‌شود، عنوان کرد: خیلی کارهای دیگر هم در اروپا و آمریکا انجام می‌شود، آیا ما آن کارها را انجام می‌دهیم؟ در اروپا و آمریکا در یک ساختار مشخص و نظام‌مند آن هم به میزان مشخص شیر فله‌ای فروخته می‌شود که روی آن نیز نظارت‌هایی وجود دارد اما متاسفانه در ایران شیر فله‌ای بدون هیچگونه شناسنامه و حساب و کتابی فروخته می‌شود. برخی می‌خواهند ادای راه رفتن خارجی‌ها را دربیاورند، غافل از اینکه راه رفتن خودشان هم یادشان رفته است!

خاتمی مقدم با بیان اینکه هم‌اکنون فله‌فروشی شیرخام در بسیاری از استان‌های کشور شیوع پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر بیماری‌های مشترک زیادی بین انسان و دام وجود دارد و توزیع شیر به صورت فله‌ای شیوع این بیماری‌ها را تشدید می‌کند چرا که هیچ نظارتی روی فرایند تولید شیرخام و فروش فله‌ای آن وجود ندارد.

رئیس انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذای مازندران گفت: متاسفانه از یک سو خانواده‌های فرودست به خاطر بحث ارزانی از خرید شیر فله‌ای استقبال کرده‌اند و از سوی دیگر خانواده‌های ثروتمند هم به بهانه ارگانیک و طبیعی بودن از خرید این محصول استقبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه فقط یک درصد از دامداری‌های سنتی و شیرخام تولیدی در آن مورد بازرسی سازمان دامپزشکی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: ایران یکی از کشورهایی است که در زمینه کنترل بیماری سل بیشترین موفقیت را داشته است. اما با اقدام اخیر وزارت جهاد کشاورزی در زمینه حمایت از فروش فله‌ای شیر این موفقیت کشور خدشه‌دار خواهد شد.

رئیس انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذای مازندران توضیح داد: با پیگیری‌های انجام شده اخیرا گله 30 راسی مبتلا به سل در روستای شهنه کلای شهرستان آمل توسط کارشناسان نظارت دامپزشکی این شهرستان شناسایی شد. این در حالی است که تاکنون تعداد 26 راس (29 راس به گفتۀ دامدار) از این گله با کمک نیروی انتظامی ضبط و اقدام به معدوم‌سازی شد. تاسف بار آنجاست که بخش عمده شیر تولیدی این دامداری به صورت خام به متقاضیان در دامداری عرضه می‌شد و مابقی شیر تولیدی هم توسط یکی از واسطه‌های محلی خریداری و در دیگر نقاط روستایی به متقاضیان به فروش می‌رسید!

کد خبر 24393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دکتر ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    3 0
    متاسفانه زمانی متوجه خواهند شد این طرح فاجعه بار است که کار از کار گذشته و موجی از بیماری های مشترک و اپیدمی های مختلف در کشور بروز پیدا کرده.