شنیده‌ها حاکی از آن است که سازمان دامپزشکی از چند ماه گذشته بر سر اعطای مجوز به واردات گوشت از اوکراین در حال مذاکره است و احتمال ورود گوشت‌هایی که اینبار خطر آلوده بودن به رادیواکتیو را دارد نزدیک به نظر می‌رسد. این خبر از آنجا محتمل است که آمار گمرک نشان می‌دهد؛ دولت دهم در سال ۹۰، پس از فراگیر شدن تلاطمات قیمت در بازار مرغ، ۳۹ تن گوشت مرغ، به ارزش ۹۴ هزار و ۵۵۲ دلار از اوکراین وارد کرد.

به گزارش افکارنیوز ؛ بروز حادثه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ که با انفجار در راکتور هسته‌ای و انتشار تشعشع رادیواکتیو، پنج میلیون نفر در‌‌ همان زمان قربانی گرفت هنوز آثار و عواقب وحشتناکی در سلامت انسان‌ها دارد. ابتلا به سرطان تیروئید و نقص ژنتیکی در نوزادان از پیامدهای این اتفاق که به بزرگ‌ترین فاجعه تکنولوژیک انسانی شهرت دارد، است.

پس از این حادثه بود که ورود تمام محصولات خوراکی از اوکراین ممنوع شد و تاکنون نیز این ممنوعیت‌ها در سراسر جهان ادامه دارد. حتی کشور روسیه به عنوان همسایه اوکراین نیز در واردات از این کشور وسواس زیاد به خرج داده و مواد غذایی خود را از سایر کشور‌ها تامین می‌کند.

اما در واپسین روزهای دولت دهم، مسئولان بازرگانی برای کنترل قیمت‌ها مواد پروتئینی تصمیم می‌گیرند واردات گوشت از این کشور را آزاد کنند. از آنجا که محصولات پروتئینی این کشور با یک سوم قیمت‌های جهانی قابل خریداری است؛ لذا دولت هم انگیزه مهیا کردن شرایط ورود این محموله‌ها را پیدا کرده است.

اعطای مجوز پس از حصول اطمینان از سلامت

اگرچه پیگیری‌های خبرنگار افکارنیوز برای گرفتن پاسخی در این خصوص از رئیس سازمان دامپزشکی به نتیجه نرسید اما یکی از معاونان این سازمان اعلام کرد که مجوز ورود تنها در صورتی اعطا خواهد شد که کار‌شناسان دامپزشکی سلامت محصولات را تایید کرده باشند.

عزیزیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار افکار ضمن تاکید بر اینکه از بحث ورود گوشت‌های اوکراینی اطلاعی ندارد خاطرنشان کرد: مطمئنا ورود هر محموله‌ای پس از اطمینان از سلامت آن اجازه ورود به کشور را خواهد داشت.

این تاکید عزیزیان البته از آن جهت جایی برای تردید خواهد داشت که عملکرد سازمان دامپزشکی در سال‌های گذشته نشان داده است این سازمان چندان به سلامت مردم وقعی نمی‌نهد.
مثال آن هم واردات لاشه‌های پیر بوفالوهای هندی با کیفیت و سلامت بسیار پایین و اعطای مجوز توزیع شیر فله بدون داشتن ابزار کنترل بیماری‌های موجود در آن است.

حراج گوشت‌های مرجوعی از سایر کشور‌ها که روی آب معطل مانده‌اند؛ نیز از دیگر مثال‌ها در حوزه عملکرد این سازمان است.

ورود روزانه ۳۰۰ هزار دلار گوشت با وجود خودکفایی

واردات گوشت قرمز این روز‌ها به رکورد روزانه سیصد هزار دلار رسیده است. به عبارت ساده‌تر هر روز یک میلیارد تومان سرمایه کشور به جای آنکه در زیر ساخت‌های دامپروری هزینه شود به جیب دلالان خارجی واریز می‌شود. میزان واردات گوشت در سال‌های اخیر روند افزایشی شدیدی داشته و طی هشت سال بیست برابر شده است.

در سال ۸۴ تنها چهار میلیون دلار گوشت به کشور وارد شد. در حالی‌که این میزان واردات در سال ۹۱ به عدد قابل توجه ۸۵ میلیون دلار رسیده است. این حجم واردات تنها مربوط به لاشه‌های یخ زده است و باید به آن واردات دام زنده را هم اضافه کرد. هرچند که در سال ۸۴ دام زنده‌ای به کشور وارد نشده بود اما در سال‌های پس از آن، این روش هم به راهکارهای تنظیم بازار اضافه شد.

گاومیش‌های پیر هندی به ایران آمدند

در تب و تاب افزایش قیمت گوشت در آبان سال ۱۳۹۰ بود که «سازمان دامپزشکی» به عنوان متولی نظارت بر واردات این کالا، مجوز ورود گوشت هندی را صادر کرد. با توجه به اینکه هندو‌ها برای گاوهای خود ارزش معنوی قایل هستند لذا از فروش دام‌های جوان خودداری می‌کنند بنابراین آنچه به ایران وارد شد گوشت بی‌کیفیت و پیر و البته ارزان گاومیش‌های هندی بود.

از آنجا که تازه‌خوری این گوشت بی‌کیفیت از سوی کار‌شناسان تغذیه منع می‌شود؛ برای مصرف این گوشت وارداتی صنعتی‌ها پا به میدان گذاشتند. رقابت برای به دست آوردن سود بیشتر و تصاحب سهم بالاتری از بازار مصرف بین تعاونی تولید فرآورده‌های گوشتی و اتحادیه تازه تاسیس واردکنندگان گوشت که ازکارتل‌های اصلی واردات گوشت کشور به‌شمار می‌روند موجب گرایش به تامین این کالای پروتئینی از مبدا کشور هندوستان شد.
قیمت، به عنوان مهم‌ترین فاکتور، باعث انتخاب گوشت هندی شد و سلامت مصرف‌کننده تحت لوای بی‌توجهی سازمان مسئول از لیست ویژگی‌های کالای وارداتی حذف شد.

لاشه گاومیش‌های هندی که به دلیل اعتقادات مردم این کشور تنها در حالت پیری و ضعف مفرط کشتار می‌شوند و از کیفیت پایینی برخوردارند در گروه ارزان‌ترین گوشت‌های جهان طبقه‌بندی می‌شود. کالایی که با وجود ارزانی بیش از حد به دلیل احتمال مشکلات بهداشتی تا پیش از این چندان خریداری در خارج از کشور تولید‌کننده نداشته، اما حالا بخت به آن روی کرده و ایرانی‌ها برای خرید آن سر و دست می‌شکنند.

از‌‌ همان زمانی که سازمان دامپزشکی مجوز ورود این گوشت را صادر کرد، کار‌شناسان نسبت به عواقبی که برای سلامت مردم به بار می‌آورد هشدار دادند اما این‌ها منجر به توقف واردات گوشت هندی نشد. از آنجا که قیمت گوشت‌های برزیلی با افزایش ۲۰۰ درصدی در این مدت مواجه بوده است لذا بازارهای ارزان قیمت اولویت صنایع مواد پروتئینی قرار گرفت.

گوشت‌های قطب جنوب، بازار را تنظیم کرد!

این داستان تا آنجا ادامه پیدا کرد که خبری مبنی بر واردات گوشت قرمز از قطب جنوب هم روی خروجی ایسنا قرار گرفت. این خبر واکنش مسئولان سازمان دامپزشکی - به عنوان متولیان بحث سلامت مواد غذایی وارد شده به کشور- را در پی داشت. محسن مشکات معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی با تکذیب خبر واردات گوشت از قطب تاکید کرد: هیچ مجوزی برای واردات گوشت از قطب جنوب صادر نشده است.
مشکات البته حق داشت. چراکه اساسا قطب جنوب به دلیل برودت بسیار بالای هوا بدون مرتع بوده و امکان پرورش دام در این منطقه وجود ندارد. اما این داستان با تکذیب مسئولان دامپزشکی فیصله پیدا نکرد. رسانه‌ها متعاقبا اعلام کردند که در جداول گمرک، واردات گوشت از مبدا قطب جنوب با عنوان (آنتارکتیکا) درج شده است. سایت خبری دامپزشک نیز تصویری از جداول گمرک که واردات از آنتارکتیکا را تایید می‌کند؛ منتشر کرد.
با ادامه این ماجرا مسئولان سازمان دامپزشکی به دلیل نبود ناظر شرعی در این نقطه، چاره را در آن دیدند که واردات چنین محموله‌ای را تکذیب کرده و آمار گمرک را نادرست بخوانند.
در مراجعه به دفتر اطلاعات و آمار گمرک متوجه شدیم که واردات کالاهایی که مبدا نامشخصی دارد در جداول گمرک با نام (آنتارکتیکا) درج می‌شود. جدای از بحث چگونگی عبور کالاهای بی‌هویت از دروازه‌های گمرک؛ اینکه اصولا مبدا این گوشت‌ها چه کشوری بوده نیز جهت بررسی بهداشت آن حایز اهمیت بسیار است.
هرچند هیچ مرجع و مسئولی حاضر به ارایه اطلاعات درباره کشور مبدا این گوشت‌ها نبود اما سرانجام یکی از فعالان حوزه تجارت گوشت قرمز که خواست نامی از وی برده نشود از ماجرا پرده برداشت و اظهار کرد: این‌ها محموله‌هایی هستند که به دلایل مختلف بهداشتی از سایر کشور‌ها مرجوع شده و روی آب معطل مانده‌اند. قیمت بسیار پایین گوشت‌های برگشت خورده که تاریخ انقضای نزدیکی هم دارند؛ بسیاری از افراد را به طمع کسب سود انداخته و موجب ورود این محموله‌ها به کشور شده است.
اکنون هم پس از واردات از برزیلی که درگیر جنون گاوی بود، لاشه‌های پیر هندی و گوشت‌های مرجوعی دیگر کشور‌ها نوبت به گوشت ارزان قیمت اوکراین رسیده است.
حادثه چرنوبیل در میان حیوانات اهلی و چرنده‌ها، گاو‌ها و بز‌ها را از همه بیشتر مظنون به انباشت رادیواکتیو در گوشت و شیرشان کرد. چرا که از نزدیکی مناطق آلوده تغذیه کرده‌اند. حیوانات گیاه خوار دیگر نیزمنبع تغذیه‌شان اکثرا از‌‌ همان گونه‌های گیاهی است که انباشت بالایی از مواد رادیواکتیو دارند.
فاجعه چرنوبیل وضعیت تشعشع در محدوده‌های بسیاری از کشورهای اروپایی را به شدت تغییر داد. در ماه می‌سال ۱۹۸۶ در تمامی کشورهای نیمکره جنوبی، در اقیانوسهای آرام، اتلانتیک و منجمد شمالی ملاحظه می‌شدند. با وجود گذشت سال‌ها از این حادثه وحشتناک اما هنوز اثاری از مواد رادیو اکتیو و جهش‌های ژنتیکی در مردم منطقه مشاهده می‌شود. در این میان می‌توان به ناقص شدن نوزادان در دو دهه اخیر، از قبیل بی‌دست و پا متولد شدن اشاره کرد.

کد خبر 25088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =