حسن روحانی با حضور در تلویزیون به سوالات متعددی در حوزه​های سیاست خارجی و اقتصاد و همچنین برنامه های دولت برای رفع موانع تولید پاسخ داد.

 بیشترین سوالات در نخستین نشست خبری تلویزیونی رئیس جمهور در حوزه اقتصاد بود. اگرچه او به سوالاتی در حوزه سیاست خارجی بویژه مساله سوریه و حل مساله هسته​ای کشور پاسخ داد اما هیچ سوالی در حوزه فرهنگی از او پرسیده نشد.

 

 روحانی در بخشی از سخنان خود با تشریح تصمیمات اقتصادی دولت برای رفع موانع تولید گفت: تصمیم دیگری که در دولت گرفته شد و برای بخش کشاورزی و هم غیر کشاورزی مهم است، رفع ممنوعیت واردات ماشین‌آلات دست دوم - به شرط سالم بودن - است.
رییس‌جمهور در تشریح این طرح اظهار کرد: طرح ما این است که دولت ممنوعیت واردات ماشین‌آلات دست دوم - البته به شرطی که عمر آن‌ها کمتر از 5 سال باشد و همچنین سالم باشند - را برداشته است. همه می‌دانیم در بخش کشاورزی و دیگر بخش‌های تولید کسانی که در این عرصه‌ها مشغول فعالیت هستند، نیازمند ماشین‌آلات هستند و بعضاً پول کافی در اختیار تولیدکننده‌ها در این ارتباط نیست چون قیمت ماشین‌آلات بالاست. به همین خاطر دولت این ممنوعیت را برداشت. امیدواریم که این موضوع در مساله رونق، موثر باشد.
وی با بیان اینکه "مجموعه مواردی که تصویب شده، حدود 9 تا 10 بند آن مربوط به بانک مرکزی است و به این بانک ابلاغ می‌شود"، گفت: 25 مورد آن نیز مربوط به بخش‌های دیگر است. روحانی افزود: ان‌شاءالله سخنگوی دولت و مسئولان دیگر بخش‌های مربوطه دیگر توضیحات لازم درباره این مصوبات را اعلام خواهند کرد.
رییس‌جمهور در برابر پرسشی درباره یارانه‌ها، با بیان اینکه "ما تا پایان سال هدفمندی یارانه‌ها را به همین صورت کنونی اجرا خواهیم کرد"، پاسخ داد: در ارتباط با بحث یارانه در بودجه و منبع درآمدی آن، دولت قبل و مجلس احساس می‌کردند که در ارتباط با منبع درآمد با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند و در این ارتباط مجلس تصویب کرده بود که قیمت حامل‌های انرژی 38 درصد اضافه شود که منبع یارانه نقدی تامین شود و در این زمینه دولت قبلی باید این موضوع را از اول تیرماه اجرا می‌کرد ولی اجرا نکرد.
وی با بیان اینکه "اولویت اصلی دولت یازدهم، رونق تولید است"، اظهار کرد: ما راه حل‌هایی را پیدا کردیم تا بتوانیم منابع یارانه را تامین کنیم و راه حل‌هایی را در این زمینه در اصلاحیه بودجه 92 ذکر کرده‌ایم. البته ممکن است نمایندگان محترم نیز راه حل‌هایی داشته باشند و پیشنهاد کنند و ما هم تابع قانون هستیم.
روحانی با بیان اینکه "هدفمندی یارانه‌ها تا پایان امسال به همین صورت اجرا می‌شود"، گفت: برای اجرای مرحله دوم نیز ما در حال آسیب‌شناسی مرحله اول و بررسی مقدمات مرحله دوم اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها هستیم، چراکه باید مراحل بعدی اجرای این قانون شروع شود و در فرصت مناسب این امر آغاز شود.
رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی درباره سیاست خارجی و اینکه وی موضوع اعتدال را در این حوزه مطرح کرده است، گفت: ما اعتدال را در ارتباط با بخش‌ها و زمینه‌های مختلف مطرح کردیم. در زمینه سیاست خارجی بر موضوع تعامل سازنده تاکید کرده‌ایم و در سیاست خارجی ممکن است شیوه و منطق کمی فرق کند.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند که نرمش و انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه مورد قبول و مطلوب است؛ البته باید اصول و آرمان‌ها نیز حفظ شود. سیاست خارجی این دولت با آغاز خوبی مواجه شد و ما در مراسم تحلیف مشاهده کردیم که هیات‌هایی از 50 کشور حضور پیدا کردند و برای اولین بار بود که این اتفاق رخ می‌داد. یازده هیات در بالاترین سطح حضور پیدا کردند و بقیه هیات‌ها نیز در سطح وزرای خارجه یا وزرای دیگر و یا نمایندگان ویژه بودند.
روحانی با بیان اینکه "مردم بر اساس امید و نشاط فضایی ایجاد کردند"، گفت: مردم با حضور و نشاط‌شان پیام مهمی را به جهان دادند و بسیاری این پیام را شنیدند و اگر قدرتی هنوز پیام ملت ایران را نشنیده است باید پیام این ملت بزرگ را بشنود.

کد خبر 25089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =