صادرات کنجاله دانه های روغنی هند به ایران در ۵ ماه نخست سال ۹۲ با رشد ۳.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۷۲ هزار و ۳۶۱ تن رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی بیزینس استاندارد، ایران به بزرگترین واردکننده کنجاله دانه های روغنی از هند که عمدتا برای تغذیه پرندگان و دام مورد استفاده قرار می گیرد، تبدیل شده است.
درحال حاضر، ایران بیش از30 درصد کل صادرات دانه های روغنی هند را به خود اختصاص داده است.
بر اساس این گزارش هند ایران را در فهرست بازارهایی که باید برای آنها جایگزینی پیدا شود قرار داده تا در صورت اقدام ایران به توقف یا کاهش واردات از هند دچار مشکلی نشود.

هند به دنبال یافتن بازار جایگزین برای صادرات ثابت کنجاله دانه های روغنی است اما با توجه به تغییرات قابل توجه در اقتصاد جهانی در چند ماه گذشته، تحقق این هدف چندان آسان نیست.

در حالی که رشد اقتصادی بازارهای نوظهور کندتر شده است، اقتصاد کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا شاهد روندی ترمیمی بوده است. اقتصاد کشورهای اروپایی نیز بین صفر تا 2.5 درصد رشد داشته است که نمی تواند جایگزین صادرات کنجاله دانه های روغنی به ایران باشد.

دینش شاهرا، مدیر شرکت صنعتی شوچی سویا گفت: «ما به دقت صادرات کنجاله دانه های روغنی به ایران را زیر نظر داریم. ما باید به دنبال بازارهای جایگزین برای پیشرفت در آینده باشیم.»
آمارها نشان می دهد که واردات کنجاله دانه های روغنی ایران از هند در بازه زمانی آوریل تا آگوست 2013(برابر با فروردین تا مرداد سال 92 ایرانی) 472 هزار و 361 تن بوده است که نسبت به رقم واردات 456 هزار و 133 تنی در مدت مشابه سال گذشته، افزایش 3.5 درصدی داشته است.

مجموع صادرات کنجاله دانه های روغنی هند در پنج ماهه ابتدایی سال مالی جاری 1 میلیون و 335 هزار و 695 تن بوده که نسبت به رقم 1 میلیون و 482 هزار و 517 تنی مدت مشابه سال گذشته، 10درصد کاهش داشته است.
مهمترین مزیت صادرات به ایران، تجارت به روپیه است که ممکن است در بازارهای جدید یا فعلی کشورهای دیگر، این امکان وجود نداشته باشد.
یک صادرکننده در این باره گفت: «ما از همه بدهی مان از ایران استفاده نخواهیم کرد، زیرا صادرات کنجاله دانه های روغنی در مقایسه با واردات نفت خام از ایران کم ارزش است.»

در همین حال، صادرکنندگان هندی، برای حدود نیمی از صادرات کنجاله دانه های روغنی قرارداد منعقد کرده اند تا از کاهش ارزش روپیه منتفع شوند. این صادرکننده هندی افزود: «ما قراردادهایی برای صدور 600 هزار تن کنجاله دانه های روغنی که از برداشت فصل جدید به دست می آید، قرارداد امضا کرده ایم،»
به گفته شاهرا، صادرات کنجاله دانه های روغنی هند احتمالا امسال تقریبا به میزان صادرات سال قبل یعنی 4.2 میلیون تن باشد.

کد خبر 25226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =