معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی از آماده باش کامل برای ذبح و عرضه دام سالم در عید قربان خبر داد و گفت: در این روز اقدامات نظارتی تشدید پیدا کرده و با همکاری شهرداری تهران در مناطق 22 گانه آماده نظارت بر ذبح شرعی و عرضه دام سالم هستیم.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن مشکات که در نشست خبری معاونین سازمان دامپزشکی به مناسبت هفته دامپزشکی سخن می‌گفت اظهار کرد: در مناسبت‌های ویژه مانند عید قربان سازمان دامپزشکی به صورت کامل در تمامی استان‌ها و مناطق شهرداری کلانشهرها در حالت آماده باش قرار دارد تا نظارت خود را بر ذبح شرعی و عرضه دام سالم تشدید کند.
وی خاطرنشان کرد:‌ از چند سال گذشته تمامی امکانات و ناظران سازمان دامپزشکی در مراسم‌های ویژه‌ای مانند عید قربان بسیج می‌شوند تا در قالب‌ اکیپ‌های سیار یا مستقر در کشتارگاه‌ها بتوانند بر عرضه دام سالم نظارت کنند.
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی ادامه داد: امسال با همکاری شهرداری تهران محل‌هایی در مناطق 22 گانه تهران اعلام می‌شود تا با نظارت کامل سازمان دامپزشکی امکانات و بسترهای لازم برای ذبح شرعی و دسترسی به دام سالم فراهم شود.

رفاه حیوانات از مباحث اصلی سازمان جهانی بهداشت دام است

مشکات تاکید کرد: رفاه حیوانات یکی از مباحث اصلی و عمده سازمان جهانی بهداشت دام است که همواره مورد تاکید قرار می گیرد در این راستا مذهب، فرهنگ، اقتصاد و مسائل اجتماعی در کشورهای مختلف در میزان رعایت کردن رفاه حیوانات بسیار موثر است.

وی اظهار کرد: حقوق حیوانات که از نعمت‌های خداوندی هستند همواره مورد تاکید قرار گرفته به گونه‌ای که حتی در ذبح آن‌ها توجه می‌شود تا از طریق شوک الکترونیکی این امکان فراهم شود تا ذبح آن‌ها در حالت بی حسی صورت گیرد.

شناسنامه‌دار کردن محصولات دامی در دستور کار سازمان

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: ردیابی و هویت‌دار کردن محصولات دامی همواره در دستور کار سازمان قرار دارد چرا که چنین مساله‌ای در قوانین مختلف از جمله قانون نظام جامع دامپروری مورد تاکید قرار گرفته است.
مشکات افزود: در این راستا دام‌های سبک و سنگین تحت سیستم و برنامه تعریف شده هویت‌دار می شوند و همان گونه که سازمان ثبت احوال تمامی اتفاقات و احوالات انسان‌ها را ثبت می کند در این سیستم نیز یک دام از زمان تولد تا ذبح همه اتفاقات و مراحل زندگی‌اش در این سامانه ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: ابتدا هویت‌دار کردن دام‌های سنگین در دستور کار قرار خواهد گرفت و همان گونه که شناسنامه‌دار کردن تخم مرغ و گوشت مرغ در استان قم به صورت آزمایشی آغاز شده است، این طرح را نیز در مقیاس آزمایشی اجرا خواهیم کرد.

خسارت دامداران با دریافت مطالبات سازمان پرداخت می‌شود

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: سال گذشته حدود چهار میلیارد و صد میلیون تومان بابت بخشی از خسارت دامداران که بیماری‌هایی مانند بروسلولز و غیره باعث شده بود تا دام‌های آن‌ها تلف شود، پرداخت شد که حدود چهار میلیارد تومان دیگر نیز باقیمانده است و امیدواریم با دریافت مطالبات حدود 15 میلیارد تومانی سازمان دامپزشکی از معاونت راهبردی ریاست جمهوری این خسارت هرچه سریع‌تر پرداخت شود.

 پایش آنفولانزای طیور در سال جاری

مشکات خاطرنشان کرد: سال گذشته ویروس‌های H5، H7 و H9 آنفولانزای فوق حاد و دیگر سویه‌های آنفولانزای پرندگان مورد بررسی قرار گرفت و پس از پایان پایش سراسری طیور به این نتیجه رسیدیم که هیچ ردپایی از این بیماری در کشور وجود ندارد.
وی ادامه داد: امسال نیز طرح پایش آنفولانزای پرندگان در دست بررسی است که به محض تمام شدن آزمایشات و بررسی‌های لازم نتایج آن اعلام خواهد شد.

برای عرضه شیر فله‌ای سالم قانون ملاک عمل است

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: قانون وظایف هر یک از دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت را مشخص کرده است که براساس آن نظارت بر فرآورده‌های خام دامی پیش از فرآوری وظیفه سازمان دامپزشکی و پس از انجام فرایندهای تبدیل یا فرآوری وظیفه وزارت بهداشت است.

مشکات افزود: معاون وزیر بهداشت در نامه‌ای به سازمان دامپزشکی پیشنهاد لغو دستورالعمل عرضه شیر فله‌ای سالم را داده اما سازمان دامپزشکی درصدد است تا در آینده نزدیک جلسه‌ای با وزارت بهداشت برگزار و این طرح را به صورت کامل به مسوولان آن توضیح دهد.

وی تاکید کرد: ابلاغ دستورالعمل عرضه شیر فله‌ای سالم مهر تاییدی بر ماست‌بندی‌ها و دامداری‌هایی که محصولات و فرآورده‌های لبنی خود را به صورت فله‌ای و سنتی عرضه می‌کردند، نیست اما روش جایگزینی است تا با فرهنگ سازی بتوان جلوی روش‌های نامناسبی که می‌تواند بیماری‌های مشترک انسان و دام را در کشور شایعه کند گرفت.
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی اظهار کرد: سازمان دامپزشکی بر این مساله واقف است که بیماری‌های مشترک انسان و دام و حفظ سلامت مصرف‌کنندگان شوخی‌بردار نیست که بتوان برای پیشگیری و مراقبت از آن فرصت تعیین کرد اما پیش از این که مراکز عرضه شیر فله‌ای سنتی با مجوز وزارت بهداشت فعالیت می‌کردند هیچ مجوزی از سازمان دامپزشکی نداشتند و تاکنون نیز این سازمان به هیچ دامداری مجوز چنین کاری را نداده است.

مشکات ادامه داد: شرایط اعلام شده در دستورالعمل ابلاغی سازمان دامپزشکی برای عرضه شیر فله‌ای سالم آن قدر مشکل و دارای استانداردهای دقیق است که به نظر می‌رسد بیشتر از 10 تا 15 دامداری بزرگ نتوانند مجوز عرضه شیر فله‌ای سالم را دریافت کنند چرا که سازمان دامپزشکی نیز برای حفظ سلامت مصرف‌کنندگان اهمیت زیادی قائل است.
وی تاکید کرد:‌ حتی اگر برخی از دامداری‌های بزرگ در کشور شرایط لازم برای عرضه شیر فله‌ای خام را داشته باشند باید بتوانند آن را در بسته‌بندی‌های بهداشتی و مورد تایید سازمان دامپزشکی عرضه کنند و به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود با رعایت مسائل بهداشتی آن را 15 تا 20 دقیقه در دمای 70 درجه حرارت دهند یا بیش از سه دقیقه بجوشانند.

 
کد خبر 25418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =