ایران در نیمه نخست سال مالی کنونی هند که از فروردین آغاز می‌شود، ۵۱۸ هزار و ۱۷۸ تن کنجاله سویا از دهلی‌نو خریداری کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، بر اساس اعلام یک موسسه بزرگ تجاری هند، ایران از ماه فوریه بزرگترین خریدار کنجاله سویای این کشور محسوب می‌شود و در نیمه نخست سال مالی کنونی هند 518 هزار و 178 تن کنجاله سویا از دهلی‌نو خریداری کرده است.

این میزان نشان‌دهنده افزایش 25 درصدی واردات کنجاله سویای ایران از هند است،بر این اساس، ایران در نظر دارد تا برای دومین سال متوالی به بزرگ‌ترین خریدار کنجاله سویای هند تبدیل شود.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات کنجاله سویای هند در ماه سپتامبر نسبت به ماه پیش از آن 5.5 درصد کاهش یافته و به 173 هزار و 381 تن رسیده است،اما با آغاز فصل برداشت جدید محصولات از ماه اکتبر محموله‌های این محصول می‌تواند افزایش یابد.

آغاز برداشت جدید از ماه جاری ذخایر سویای هند را افزایش خواهد داد و به این کشور به عنوان صادرکننده بزرگ کنجاله سویا در آسیا این امکان را خواهد داد تا صادرات به خریدارانی چون ایران، ژاپن و تایوان را افزایش دهد.

بر اساس این گزارش، این سویا به منظور تهیه روغن‌های خوراکی و خوراک دام تحت فشار قرار می‌گیرد.

تاجران هندی پیش‌بینی می‌کنند فصل جدید برداشت خوب محصولات، قیمت‌های سویای محلی را کاهش و صادرات کنجاله سویای را افزایش دهد.

بر اساس اطلاعات موسسه استخراج روغن‌های گیاهی هند، متوسط قیمت صادراتی کنجاله سویا با هزینه حمل رایگان به ازای هر تن در ماه آگوست 520 دلار بود که در ماه سپتامبر به 510 دلار رسیده است.

مهتا مدیر عامل موسسه استخراج روغن‌های گیاهی هند گفت: صادرات کنجاله سویای هند در نیمه نخست سال مالی کنونی این کشور که از ماه آوریل آغاز می‌شود، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.2 درصد افزایش یافته و به 873 هزار و 481 تن رسیده است. مجموع صادرات کنجاله دانه‌های روغنی هند در این مدت 1.2 درصد رشد داشته و به 1.65 میلیون تن رسیده است.

وی افزود: افزایش واردات نیمه نخست سال مالی، بیشتر به علت ارزش پایین پول ملی این کشور رخ داده است. انتظار می‌رود  به علت ارزش پایین روپیه که تاکنون 12 درصد در برابر دلار کاهش یافته است، صادرات خوراک دام در این کشور افزایش یابد.

هند در سال مالی منتهی به مارس 2013 حدود 1.8 میلیارد دلار کنجاله دانه‌های روغنی صادر کرده است درحالی‌که صادرات سالانه این محصول 14.3 درصد کاهش یافته و به 4.8 میلیون تن رسیده است.

مهتا توضیح داد: صادرات کنجاله سویای هند به ویتنام به علت افزایش ذخایر این کشور کاهش یافته است اما صادرات خوراک دام به ایران و اروپا افزایش یافته است.

کد خبر 25476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =