کشاورزان بر اساس اجازه مسئولان ذی‌ربط و میزان آبی که آنها در اختیار می گذارند، اقدام به کشاورزی می کنند و مسئولیت مدیریت منابع آبی بر عهده بخش کشاورزی نیست.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، وزیر جهاد کشاورزی ظهر امروز در حاشیه نشست خود با هیئت نمایندگان خانه کشاورز با اعلام این مطلب گفت: هرکدام از ما به‌عنوان شهروند مسئولیتی برای بازسازی منابع آبی کشور داریم تا آرام آرام از این وضعیت غیرقابل قبول یا بحرانی عبور کنیم، زیرا در بلندمدت این شرایط قابل ادامه نیست.

محمود حجتی افزود: مسئولیت مدیریت منابع آبی با بخش کشاورزی نیست و در طول تاریخ هر زمان ما وارد این بحث شدیم، با زدن انگ کم‌سوادی به بخش کشاورزی، ما را پس زده اند.

وی خاطرنشان کرد: حفر چاه‌های عمیق در دشت‌ها و عدم حفظ قنات‌ها منجر به بیلان منفی منابع آبی کشور شده است که در این زمینه نمی‌توان کشاورزان را مورد اتهام قرار داد، زیرا آنها بر اساس اجازه مسئولان ذی‌ربط، از این منابع استفاده کرده‌اند.

حجتی ادامه داد: بخش کشاورزی در این باره تنها مسئولیت معرفی ارقامی با آب بری کمتری با توجه به شرایط و منابع آبی کشور دارد و اتهاماتی که در این باره به بخش کشاورزی وارد می‌شود، فرار رو به جلو و عدم توجه به اصل موضوع است.

مشکل منابع آبی کشور با واردات آب از تاجیکستان حل‌نمی شود

وی تصریح کرد: برای رفع مشکلات کم‌آبی کشور، باید چاه‌های غیرمجاز شناسایی و با تفاهم و همکاری مسئولان و بهره‌برداران برطرف شود و این مشکل از طریق واردات‌ آب از سایر مناطق یا کشورها مانند تاجیکستان، قابل حل نیست.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: حدود 20 سال است که کشور در شرایط خشکسالی به‌سر می‌برد و مسئولان بر آن واقف هستند، لذا در این شرایط تنها باید مصرف خود را بر این اساس تنظیم کنیم.

وی یاد آور شد: در سال گذشته بیش از دو و نیم میلیون تن واردات برنج با تعرفه 10 درصدی صورت گرفت در حالی که سالانه در نهایت به یک میلیون و 100 هزار تن واردات برنج نیاز داریم.

وی درباره مشکلات دامداران کشور نیز اظهار داشت: حواشی ایجاد شده حول روغن پالم و محدودیت افزایش قیمت صنایع لبنی چالش‌هایی برای تحویل شیر دامداران ایجاد کرده بود که اکنون این مشکل مرتفع شده است.

حجتی افزود: سرانه مصرف شیر در کشور 80 تا 100 کیلوگرم در سال است، در حالی که متوسط مصرف جهانی این محصول 170 کیلوگرم برای هر نفر با درنظر گرفتن مصرف کشور های ضعیف است.

حجتی در پایان درباره بیمه کشاورزان نیز گفت: در این باره با ربیعی وزیر کار و امور اجتماعی مذاکراتی انجام شده که با توجه به مشکلات فعالان این بخش و منابع محدود مورد نیاز صندوق بیمه کشاورزی تا پایان سال جاری با وجود محدودیت‌های دولت، این منابع تأمین می‌شود.
کد خبر 2553798b0cd7462a97060aee6c8a4f32

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =