حجم صادرات غیر نفتی ایران در نیمه نخست امسال نسبت به سال قبل با کاهش 13 درصدی به رقم 17 میلیارد و 900 میلیون دلار رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسدالله عسگراولادی، رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در بیست و ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن اعلام خبر بالا و با بیان این‌که امروز تعداد 2500 واحد در کار صادرات و تولید برای صادرات در کشور فعالیت می کنند گفت:‌ در حال حاضر در کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران 31 نفر عضو هستند که جلسات این کمیسیون با حضور حداکثر 25 نفر از اعضا تشکیل می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که در سال گذشته با تمام ناملایمات میزان صادرات غیر نفتی از مرز 41 میلیارد دلار گذشت، تصریح کرد: در نیمه نخست امسال نیز حدود 41 میلیون تن صادرات داشتیم که مبلغ آن به 17 میلیارد و 900 میلیون دلار رسید.

به گفته عسگراولادی، از مجموع صادرات انجام شده در نیمه اول سال جاری حدود سه میلیارد دلار به میعانات گازی، پنج میلیارد دلار به پتروشیمی و محصولات نفتی و حدود 11 میلیارد دلار به صادرات غیر نفتی اختصاص یافته است.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: این میزان صادرات توسط صادرکنندگان از تمام مبادی خروجی کشور انجام شده و اکثر صادرکنندگان دریافتی خود را به واردکنندگان اختصاص داده‌اند.

وی با تاکید بر این‌که در نیمه نخست سال گذشته میزان صادرات ایران 20 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است خاطرنشان کرد:‌ این درحالی است که در سال جاری صادرات ما با کاهش حدود 13 درصدی به 17 میلیارد و 900 میلیون دلار رسیده است.

عسگراولادی با بیان این‌که باید در شش ماهه دوم امسال قسمتی از این کسری را جبران کنیم اظهار کرد: باید میزان صادرات را در نیمه دوم امسال از مرز 19 میلیارد دلار عبور دهیم.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران درباره دلایل کاهش 13 درصدی صادرات در نیمه نخست امسال گفت: اولین دلیل تحریم‌ها بوده است. تحریم‌ها شلاق خود را بر پیکره برخی از عوامل صادراتی زده است. البته برخی توانسته‌اند از تحریم‌ها استفاده کرده و در همین شرایط صادرکننده برتر شوند.

وی ادامه داد: دومین مشکل موضوع حمل ونقل است که در داخل کشور قیمتهای گزافی را پیدا کرده است. در مبادی خروجی هم صادرکنندگان با مشکلات عدیده‌ای در زمینه حمل و نقل مواجه شده و موضوع تحریم کشتیرانی نیز به آن اضافه شده است.

عسگراولادی با بیان این‌که مطالبه غیر قانونی معاونت مالیاتی وزارت امور اقتصاد و دارایی برای اخذ مالیات از صادرکنندگان یکی دیگر از مهمترین عوامل کاهش صادرات در شش ماه نخست سال جاری بوده است تصریح کرد: ما توافق نامه شش بندی را با دولت وقت امضا کردیم که براساس آن اگر صادرکنندگان ارز را به مرکز مبادله ارزی بیاورند شامل معافیت مالیاتی می‌شود اما تا زمانی که تحریم‌ها از بانک‌ها برداشته نشود، نمی شود پول را به داخل کشور آورد.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اخیرا فشارهایی برای اجرایی شدن این موضوع به صادرکنندگان وارد شده تا ارز خود را به مرکز مبادله ارزی بدهند ولی اساسا چنین مطالبه‌ای غیر قانونی است.

وی نرخ ارز و تورم لجام گسیخته را از عوامل دیگر تاثیرگذار بر کاهش صادرات دانست و گفت: هیچ صادرکننده‌ای طالب افزایش نرخ ارز نیست بلکه ما خواهان ثبات آن هستیم. همچنین تورم لجام گسیخته که قیمت کالاهای صادراتی را افزایش داده است موجب شده که صادرات کاهش یابد.

عسگراولادی آخرین عامل تاثیرگذار بر کاهش صادرات را خود اتاق بازرگانی ایران دانست و به رقم یک در هزار اعتراض و تصریح کرد: یک در هزار فروش رقم سنگینی برای صادرات است. باید برای صادرکنندگان در این زمینه یا تخفیف مخصوص در نظر گرفته شود یا شرایط معافیت آن‌ها فراهم شود.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: کارت بازرگانی خود من بعد از دو ماه صادر شد و من به ناچار دو ماه صادرات خود را متوقف کردم.

وی در پایان صحبت‌های خود به زمان حضور خود در اتاق بازرگانی ایران اشاره کرد و گفت: من اتاق را دوست دارم و 35 سال از بهترین ایام عمرم را در آن گذرانده‌ام. هر کسی که پشت سر من حرف زده را می‌بخشم اما هر کسی که تهمت می زند را نمی‌بخشم. همه می دانند که در 15 اسفند امسال وارد 80 سالگی عمرم می شوم.

به گزارش ایسنا، محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاخیر در بیست و ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران حاضر شد.

کد خبر 25603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =