معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: گرایش به سمت بازار آزاد و رقابتی مبتنی بر اصل عرضه و تقاضا در تعیین میزان تولید و قیمت محصولات دامی مورد تایید اکثرمتخصصان و فعالان کشاورزی و یکی از اهداف میان مدت و در حال پیگیری این معاونت است.

حسن رکنی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهارکرد: دستیابی به اهدافی مانند بازار آزاد و رقابتی برای محصولات کشاورزی مستلزم فراهم کردن مقدمات و رعایت الزاماتی در هر دو عرصه تولید و مصرف است البته باید مشروط به رعایت همزمان و منصفانه حقوق تولیدکننده و مصرف کننده باشد؛ به گونه‌ای که تداوم تولید در حیطه قدرت خرید مردم را تضمین کند.

وی افزود: در شرایط کنونی و تا رسیدن به وضعیت قابل قبول برای اجرایی شدن سیاست بازار آزاد و رقابتی برای محصولات کشاورزی، مراجع مسئول و ناظر بر نظام قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی باید ضمن تاکید بر رعایت همزمان حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، سیاست‌های حمایتی و نظراتی خود را اعمال کنند.

تامین علوفه‌های خشبی در دستور کار وزارت کشاورزی

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: تامین نهاده‌های مورد نیاز برای تداوم تولید دربخش‌های مختلف دامی همواره یکی از مهمترین مشغله‌های مسئولان واحدهای دامپروری است که اکنون از کل مواد علوفه‌ای مورد نیاز جمعیت دامی کشور تقریبا تمامی علوفه خشبی و بخشی از مواد متراکم مورد نیاز از محل تولیدات داخلی تامین می‌شود؛ به گونه‌ای که از این نظر و برای تامین علوفه مورد نیاز تولیدکنندگان شیر و گوشت قرمز مشکلات کمتری وجود دارد.

رکنی ادامه داد: برای تامین مواد متراکم مانند ذرت، جو و انواع کنجاله‌ها از منابع داخلی محدودیت‌های جدی وجود دارد؛ بنابراین برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده در برنامه تولید فرآورده‌های دامی با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان نزولات جوی، کشور به واردات انواع غلات (ذرت و جو) و انواع کنجاله‌ها (سویا و تخم پنبه) در سال وابسته است.

وزارت تجارت مسئول تامین ذرت و سویا است

وی تصریح کرد: وزارت تجارت متعهد به تامین مواد متراکم و نهاده‌هایی مانند ذرت و سویا است که البته وزارت جهاد کشاورزی نیز هموراه پیگیر انجام به موقع این تعهد از سوی بخش مسئول است. از سوی دیگر برای توسعه کشت و تولید علوفه در داخل و در صورت امکان معرفی اقلام جدید علوفه‌ای از طریق معاونت بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی اقدامات مناسبی انجام شده است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: فراهم کردن شرایط لازم برای ارتقای سطح سلامت آحاد جامعه به ویژه نسل جوان یکی از وظایف و اهداف مهم دولت است که در این راستا برای بهبود کمی و کیفی مواد غذایی در دسترس و تامین مقادیر کافی مواد پروتئینی حیوانی به عنوان یکی از شاخص‌های تعیین کیفیت جیره‌های غذایی روزانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رکنی افزود: وزارت جهاد کشاورزی با این اعتقاد از تولید حمایت می‌کند و تمام تلاش خود را برایبرطرف کردن موانع و مشکلات پیش رو به کار می‌گیرد که البته برای حل مشکلات مربوط به تامین نقدینگی اقدامات مناسبی از طریق رایزنی با سیستم بانکی برای تخصیص تسهیلات بانکی سهل الوصول، پیگیری برای تامین به موقع نهاده‌های مورد نیاز تولید و پیگیری برای تداوم و توسعه سطح پوشش بیمه انجام داده است.

به گفته وی کمک به بهبود سیستم‌های مدیریت و پرورش دام با انتقال یافته‌های جدید تحقیقاتی از کانال شبکه ترویج کشاورزی، برطرف کردن موانع مربوط به صادرات، پیگیری برای تقویت قوانین برای حمایت هر چه بیشتر از حریم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، جلوگیری از تضییع حقوق تولیدکنندگان و ... از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید و تولیدکنندگان است تا بتوان به تولید اقتصادی و پایدار دست یافت.

کد خبر 25763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =