شیر ماده‌ای پروتئینی است که از گذشته‌های خیلی دور به‌عنوان نوشیدنی ضروری برای سلامت انسان‌ها مطرح بوده، اما با وجود رشد تکنولوژی و افزایش فرآورده‌هایی متنوع چون شیرعسل، شیرقهوه، شیرکاکائو، شیر با انواع میوه و به‌تازگی شیرپسته پاستوریزه بر قیمت آن رفته‌رفته افزوده شده تا بدانجا که قیمت شیر امروز نقل محافل عمومی و تخصصی شده است!

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، نوسانات نرخ ارز، خوراک دام‌های شیری را تحت تأثیر قرار داده، چرا که بخشی از نهاده‌های مورد نیاز که به‌عنوان علوفه در گاوداری‌ها به مصرف می‌رسد وارداتی بوده و گران شده است. این گرانی بر قیمت تمام‌شده تأثیر گذاشته و بدین ترتیب مصرف‌کنندگان نیز ناگزیرند این محصول را با قیمت بالاتر خریداری کنند.

مشاور مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران از وجود کودکانی بی‌دندان و سالمندانی زمین‌گیر به‌دلیل کاهش مصرف شیر در سال‌های آینده خبر داد و گفت: در دنیا برای افزایش سرانه مصرف، به تولیدکننده در قالب شیر مدارس و شیر برای افراد سالمند و زنان باردار یارانه داده می‌شود، اما یارانه شیر خانوار ایرانیان از سال 1390 همزمان با آغاز طرح تحول اقتصادی حذف شد، در حالی که در قانون نیز به صراحت تأکید شده که نباید یارانه شیر قطع شود.

حسین چمنی افزود: دولت تدبیر و امید به حال و روز شیر که غذایی بدون جایگزین است، باید فکری اساسی بکند؛ چرا که در شرایط حاضر، حفظ وضعیت موجود و ثبات قیمت‌ها در اولویت است.

وی خاطرنشان کرد: مردم و تولیدکنندگان دل‌نگران هستند، بنابراین به‌نظر می‌رسد که اگر دولت به نهاده‌های دامی یارانه بدهد، مشکل قیمتی محصولاتی چون شیر، مرغ، تخم‌مرغ و گوشت حل خواهد شد.

تصمیم‌گیری در ستاد تنظیم بازار که می‌رفت تا مشکل قیمتی شیر خام و سایر محصولات پروتئینی را حل و فصل کند، روز گذشته جایی برای این موضوع باز نکرد و با نارضایتی مدیران صنایع لبنی و دامداران روبه‌رو شد.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار نیز در این باره به خبرنگار ایانا گفت: "نرخ شیر خام فعلاً تغییری نمی‌کند."

گفتنی است، اعلام آزادسازی نرخ شیر که از سوی یکی از خبرگزاری‌ها و توسط رئیس جمهوری از دو روز قبل شایع شده بود، با اعلام مسئول اداره اخبار دفتر ریاست جمهوری تکذیب شد، اما امید می‌رود که مقامات ارشد کشوری پا به عرصه جلوگیری از گرانی قیمت‌ها بگذارند تا فشار کمتری به مصرف‌کنندگان وارد شود.

لازم به ذکر است، بررسی سرانگشتی از قیمت شیر نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم شیر خام در دو سال گذشته حدود 400 تومان بود که در حال حاضر با افزایش تولید سه‌برابری، به یک‌هزار و 110 تومان رسیده و قیمت شیر کیسه‌ای نیز به تبع آن از 350 تومان به یک‌هزار و 520 تومان رسیده است.

کاهش 22 درصدی میزان مصرف، افزایش بیش از 30 درصدی پوکی استخوان و شایعه فروش و گاهی فروش فله‌ای شیر خام برخی از عواقب گرانی شیر طی چند سال اخیر است.

 

کد خبر 25993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =