جایگاه بی‌بدیل صنعت شیر در سبد مصرفی خانوار و نقش به‌سزایی که در سلامت عمومی جامعه ایفا می‌کند، بر کسی پوشیده نیست و شاید اطلاع از کاهش 42 درصدی مصرف سرانه لبنیات یکی از ناگوارترین اخبار منتشر شده در خصوص سلامت و آینده جامعه تلقی شود. جهت اطلاع از آخرین وضعیت صنایع شیر ایران بی‌مناسبت ندیدیم تا پای صحبت‌های مهندس حسین چمنی، سخنگوی صنایع شیر ایران بنشینیم که ماحصل آن در ادامه می‌آید:

همیشه نسبت به جایگاه شیر دغدغه داشته‌اید، این جایگاه در دولت تدبیر و امید کجاست؟
باید خدا را شاکر بود که جایگاه شیر، بسیار ویژه است و اعتقاد دارم اطلاع‌رسانی‌ رسانه‌ها نقش بسیار مهمی درطرح دغدغه های شیر در بالاترین مراکز تصمیم‌گیری کشور داشته است. البته امیدوارم این دغدغه ها توام با برنامه‌ریزی بوده و منجر به حرکت‌های اصولی شود.

البته برپایه آخرین آمار منتشر شده، مصرف سرانه شیر و لبنیات در سال گذشته روند نزولی داشته است.
درست است، آمارها همگی بر روند کاهش شدید مصرف شیر و لبنیات در جامعه دلالت دارد و عوارضی مانند کاهش تراکم استخوانی و بیماری‌های ناشی از آن شیوع یافته است. براساس آخرین آمار بانک مرکزی که در اسفند 92 منتشر شد، در طول فاز اول اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها میزان مصرف مواد غذایی 18 درصد کاهش یافته که در این میان بالاترین کاهش به میزان 42 درصد در بخش لبنیات بوده است. در بخش‌هایی از کالاهای اساسی نظیر غلات، قند و شکر، روغن و برنج و ... اضافه مصرف داریم که در بخش‌هایی نظیر قند و شکر این رویکرد منجر به آن گشته که حدود 7 میلیون دیابتی در کشور وجود داشته باشد و تقریبا نیمی از مرگ و میرهای روزانه مربوط به سکته‌های قلبی ناشی از افزایش مصرف قند و چربی است، اما متاسفانه بیشترین فاصله تا رسیدن به نقطه مطلوب در شیر بوده و یک سوم میزان مطلوب در کشور مصرف شده است. در واقع ادامه این روند جامعه‌ای را که در 4 دهه آینده تبدیل به یک کشور سالمند خواهد شد، در انتظار فاجعه‌ای بزرگ قرار خواهد داد.

نگاه دولت یازدهم به این مقوله چگونه بوده است؟
خوشبختانه نگاه دولت بسیار تغییر کرده است، اما مهم تر این است که نگرش سیاستگزاری کشور باید از سیستم بیمارمحور به سیستم «سلامت‌محور» تغییر جهت دهد. در این راه مهم‌ترین گام، تغییر در نگرش ذهنی مسوولان است و باید همواره شعار «پیشگیری» بهتر از «درمان» را در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کرد. نگاهی به آمارها در این بخش نشان می‌دهد که 36 هزار سال عمر مفید در کشور سالانه به دلیل پوکی استخوان از بین می‌رود که عموما افرادی هستند که در اوج پختگی و بهره‌وری هستند و کشور از تجربیات آنها محروم می‌ماند.

مگر در«سند سلامت» به موضوع سلامت پرداخته نشده است؟
درست است، این سند نقشه راه بسیار مناسبی برای چشم اندازهای این بخش و ماموریتهای بخشهای مختلف کشور است، اما اگر تغییر نگرش صورت نگیرد هیچ اتفاقی نیافتاده و در حد سند باقی خواهد ماند.
در زمینه نرخ خرید شیر خام و به طور کلی اقتصاد شیر همواره حرف و حدیث‌هایی وجود داشته است، لطفا آخرین وضعیت این بخش را تشریح کنید.
 در مقوله تولید و فرآوری شیر باید اجازه دهیم قواعد عرضه و تقاضا حاکم شود. اهمیت شیر از سویی و محدودیت های دولت از سوی دیگرباعث بروز پدیده کنترل بیش از حد در این صنعت شده است تا جاییکه سود این صنعت پایین ترین حد سود در بین تمامی صنایع کشور بوده است. از طرفی قدرت خرید مردم کاهش یافته واستفاده از اهرم افزایش قیمت مانند تیغ دولبه عمل می کند، هم موجب کاهش مصرف می شود که هزینه های درمانی سنگینی به دولت و مردم تحمیل می کند و هم موجب کاهش تولید می شود که قیمت تمام شده را بالا می برد و حاشیه سود شرکت ها کاهش می یابد. در سال گذشته صنعت شیر تنها یک بار حدود 15 درصد افزایش قیمت در تیر ماه با مجوز دولت وقت داشت که به رغم مخالفت‌های ما با افزایش قیمت این اتفاق افتاد و به تبع آن شاهد کاهش مصرف سرانه لبنیات بودیم.باید بگونه ای برنامه ریزی شود که هم تولید کنندگان به سود مشروع و دلگرم کننده برسند و هم کاهش مصرف در جامعه اتفاق نیافتد.

برای برون‌رفت از وضعیت فعلی چه پیشنهادی دارید؟
با توجه به غذا، دارو و واکسن بودن شیر، افزایش تولید و مصرف شیر به معنای صرفه‌جویی در هزینه‌های درمان تلقی می‌شود. مصرف شیر طول عمر همراه با کارآمدی وافزایش بهره وری نیروی انسانی و تولید ناخالص داخلی را به ارمغان می‌آورد. از این رو با توجه به فواید پرشمار مصرف شیر در تمام دنیا به نفع مردم از تولیدکنندگان این بخش حمایت می‌کنند.دولت برای اختصاص یارانه به شیر نباید تعلل کند و مانند تمام دنیا باید به این بخش به‌طور ویژه نگاه شود. شیر باید همواره مورد توجه باشد. اگر روند نزولی مصرف شیر و لبنیات ادامه یابد کشور به زودی با ظهور 26 میلیون سالمند زمینگیر تا کمتر از 40 سال آینده روبه‌رو خواهد شد  و به عبارتی می‌توان از آن به «سونامی پیری» در کشور یاد کرد. پیری یعنی سالمندی بعلاوه ازکارافتادگی و زمینگیری. دولت باید سود معقول را برای دامداران و صنعت شیر در نظر بگیرد تا شاهد توسعه تولید و رونق این بخش باشیم، در غیر این صورت با قربانی کردن تولید به بهانه کنترل تورم راه به جایی نخواهیم برد. صنعت لبنیات صنعتی است که از میانگین 400 میلیون دلار واردات لبنیات به کشور، به 700 میلیون دلار صادرات دست یافته است و ارزآوری بسیاری در کشور داشته است.

وضعیت تولید مجموعه «پگاه» در سال 92 به نسبت گذشته در 15 واحد تولیدی چگونه بوده است؟
سال 92 به رغم تمام معضلات سال خیلی خوبی برای مجموعه «پگاه» بود. این به دلیل تبدیل تهدیدها به فرصت‌های طلایی در چارچوب برنامه ریزی استراتژیک و توجه به الزامات اقتصاد مقاومتی بوده است.  بخش R&D «پگاه» سال خیلی موفقی را سپری کرد، در این سال حدود 250 محصول در این بخش فرموله شد و حدود 82 محصول جدید وارد بازار شد. شعار هر 30 روز یک محصول خروجی این موفقیت بوده است. باید پذیرفت از یکهزار و 70 برندی که در سال 92 محصول لبنی به بازار فرستادند، صنایع شیر ایران به تنهایی 250 محصول به بازار عرضه کرد. در سال 92 به دنبال استقرار GMP در تمام کارخانه های گروه پگاه ونیز تدوین و اجرای سخت گیرانه استاندارد های داخلی که فراتر از استانداردهای ملی است، شاهد ارتقای کیفیت بودیم. در بخش فنی حدود 800 قطعه از نیاز مجموعه در داخل کشور وشرکت  تولید شد و گام بلندی در راستای خودکفایی در زمینه تامین قطعات دستگاه‌های تولیدی برداشتیم. این موضوع بدلیل تحریم برخی از قطعات که استفاده دوگانه دارند و نیز مشکلات انتقال ارز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

صادرات «پگاه» در سال گذشته در چه وضعیتی قرار داشت و امسال چه برنامه‌هایی دارید؟
سال گذشته صادرات مجموعه در وضعیت بسیار خوبی قرار داشت و رکورد 14 ساله و رکورد صادرات در یک ماه را شکسته شد. امسال هم هدفگذاری‌های بیشتری نسبت به سال 92 در زمینه صادرات داشته‌ایم و امیدواریم به آن دست یابیم. در زمینه دریافت شیر به دنبال افزایش 15 تا 20 درصدی نسبت به سال گذشته هستیم که در مقام مقایسه با ادوار 60 ساله صنایع شیر یک رکورد به حساب می‌آید.طی دو ماه اول سالجاری دریافت شیر صنایع شیر ایران 20 درصد بیشتر از میانگین دریافت سال گذشته بوده است.

نسبت به برگزاری جشنواره انتخاب شرکت‌های برتر صنایع غذایی توسط مصرف‌کنندگان چه نظری دارید؟
اصل برگزاری جشنواره بسیار پسندیده است. اما در مورد روش باید پذیرفت که امکان دخالت شرکت‌ها در ارسال فرم بدون اطلاع و خارج از اراده برگزارکنندگان وجود دارد. البته می‌توان به تدریج با تصحیح روش نظرسنجی امکان هرگونه مداخله را کم کرد. شرکت صنایع شیر ایران به طور کلی از هر نوع داوری استقبال می‌کند، چراکه این داوری بویژه با محوریت مردم و مصرف کنندگان ارزش بی بدیلی دارد. البته اینکه  یک نشریه کار به این بزرگی را انجام می دهد واقعا جای تقدیر دارد و حتما نواقص اندک آن بتدریج رفع خواهد شد. استقبال خوب مردم و صنایع غذایی بزرگ از این حرکت اقتصاد سبز نشان از اعتماد دارد که سرمایه اجتماعی بسیار بزرگی است. البته جای قدردانی دارد که در بخش کشاورزی نشریه‌ای را با شکل و شمایل حرفه‌ای و آبرومند منتشر می‌کنید که باعث ارتقای بخش خواهد شد، ما هم به عنوان بزرگترین مجموعه صنایع غذایی و آشامیدنی کشورآمادگی داریم که از این طرح حمایت کنیم تا هر شرکتی تندیس «اقتصاد سبز» را دریافت می‌کند به آن افتخار کند. پگاه آمادگی دارد همواره مورد ارزیابی صحیح قرار گیرد تا به نقاط ضعف و قوت خود از نگاه بیرونی دست یابد. برای جنابعالی ونشریه در تداوم این کار فرهنگی، اما سخت و قطعا پر از حاشیه آرزوی توفیق می‌کنم.


منبع: اقتصاد سبز
کد خبر سخنگوی صنایع شیر ایران تبعات کاهش 42 درصدی مصرف لبنیات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =