صنایع غذایی> ابوالحسن خلیلی، فعال اقتصادی و عضو کمسیون اتاق بازرگانی بیان کرد: محصولات صنایع غذایی از پویایی ویژه‌ای برخوردار هستند و هر نوع تغییر در اقتصاد بر مواد و صنایع غذایی تاثیر می‌گذارد.

وی در پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاری در کدام قسمت‌ها باعث رونق صنایع غذایی می‌شود؟ گفت: هر اتفاقی در بخش‌های اقتصادی بیفتد صنایع غذایی هم از آن تاثیر می‌پذیرند. بنابراین برای رونق این بخش باید به انتقال دانش و فناوری جدید و افزایش ظرفیت ماشین‌آلات نوین همت گمارد. به علاوه اینکه باید از نظر نوع بسته‌بندی مواد غذایی هم تغییراتی در بازار تولید به وجود بیاید. علاوه بر اینکه بهبود کیفیت صنعت بسته‌بندی می‌تواند در میزان توزیع تولیدات غذایی موثر باشد. با این حال باید بهبود کیفیت صنایع غذایی را در لابه لای تحولات اقتصادی جست‌وجو کرد.
وی با بیان اینکه در پساتحریم باید چند تغییر را به انتظار بنشینیم اظهار کرد: شبکه توزیع کالاهای مواد غذایی در کشور ما سنتی است. در حالی که در دنیای مدرن شبکه‌های توزیع، زنجیره‌ای از عوامل پویایی اقتصاد و رقابت در تولید هستند. هرچند ساخت‌وسازهای فروشگاه‌های بزرگ در کشور مقدمه‌ای برای حضور شبکه‌های زنجیره‌ای فروش هستند.

 خلیلی با اشاره به باز شدن درهای اقتصادی و تجارت در دوران پساتحریم گفت: اتفاق دوم این است که میزان کالاهای ساخته‌شده به کشور افزایش پیدا می‌کند و این امر باعث افزایش رقابت بین کالاهای داخلی و خارجی می‌شود. تاثیر این بخش باعث افزایش مدیریت کارخانه‌ها خواهد شد و به سمت رقابت پیش می‌روند. نکته مهم در این میان این است که صنایع غذایی خود را مجهز به سیستم بسته‌بندی نوین کنند که در بازار رقابت و تولید حرفی برای گفتن داشته باشند. هرچند دیوار تعرفه‌ای از محصولات غذایی کشور حمایت می‌کند با این حال کالاهای خارجی خواه ناخواه وارد کشور می‌شوند. البته یک اثرگذاری دیگر این است که ورود به بازارهای صادراتی ممکن است تسهیل و موانع غیرفنی صادرات کالاهای ایرانی کمرنگ شود. این موضوع به سبب افزایش تولید در کشور به نوعی به توانمند شدن شرکت‌های داخلی برای حضور در بازارهای جهانی می‌انجامد.
وی افزود: اتفاق مهمی که در جریان رونق بده‌بستان‌های اقتصادی می‌افتد، افزایش رقابت‌پذیری کالاها و نگاه صادرات‌محور دولت است. به هر تقدیر تولیدکنندگان ما در بازارهای جهانی در مقابل رقبا هستند. بدیهی است هر نوع حمایت دولت می‌تواند به زمینه‌سازی برای حضور بهتر و موثرتر تولیدکنندگان داخلی کمک کند. از این نظر باید کمک شود که کالاها از لحاظ کیفیت و بسته‌بندی امکان رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشند. بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی حوزه صادرات نیز باید در نظر داشته باشند که صادرات یک موضوع بلندمدت است و باید یک فرهنگ صادراتی را غالب کنند و برای طولانی‌مدت آن را بپذیرند.

منبع:صمت
کد خبر 25faaea075324235bdd2a17ab0b449b5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =