از محل صندوق توسعه ملی سه‌هزار میلیارد تومان در سال جاری برای فعالیت‌های تولیدی در بخش کشاورزی اختصاص یافته است که تولیدکنندگان قارچ نیز می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه ششمین همایش علمی کاربردی قارچ‌های خوراکی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا درباره حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی از صنعت تولید قارچ گفت: از محل طرح‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی طی سال‌های گذشته و امسال سرمایه‌گذاری کلانی صورت گرفت و بدین‌ترتیب توانستیم تسهیلات مناسبی را به تولیدکنندگان اختصاص دهیم.
ناصر توکلی افزود: هیچ محدودیتی در استفاده از تسهیلات بانکی نداریم.
وی خاطرنشان کرد: امسال سه‌هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی از محل صندوق توسعه ملی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و با توجه به طرح‌های موجود در بخش‌های مختلف هزینه خواهد شد.
توکلی ادامه داد: واحدها و پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی نیز در صورت نیاز می‌توانند با توجه به طرح‌های داده‌شده از این محل تسهیلات دریافت کنند.

تأمین کود اوره به اندازه نیاز

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی درباره تأمین نهاده‌های بخش کشاورزی در سال زراعی جاری تصریح کرد: با توجه به تفاهمنامه‌های منعقدشده بین معاونت تولیدات گیاهی و پتروشیمی‌ها، قرار بود دو میلیون و 500 هزار تن کود اوره در اختیار قرار گیرد که این مقدار نسبت به سال گذشته 300 هزار تن افزایش داشته است؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود در تأمین کود اوره هیچ مشکلی وجود نداشته باشد.
وی یادآور شد: روزانه شش‌هزار تن کود اوره هم به محل‌های تولیدی حمل می‌شود.
توکلی درباره کود فسفات تأکید کرد: با دستور وزیر جهاد کشاورزی با اختصاص 500 میلیون دلار برای تأمین نهاده‌ها از ظرفیت‌های شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی برای خریداری کود فسفاته استفاده شد.
وی اظهار داشت: می‌توانیم ادعا کنیم که به اندازه‌ای کود فسفاته تأمین شده که برای سال زراعی بعد نیز مشکلی وجود ندارد.

35 درصد از تأمین نیاز کشور به دانه‌های روغنی داخلی است

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی درباره بذور مورد نیاز در بخش کشاورزی نیز گفت: بذر گندم، جو و سایر محصولات به اندازه کافی تأمین شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته شده است و کلیه خدمات مربوط به بوجاری و ضدعفونی نیز در سراسر کشور به‌صورت فعال انجام می‌شود.
توکلی درباره برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تولید دانه‌های روغنی افزود: در برنامه پنجم توسعه مقرر شده است که 35 درصد نیاز کشور به دانه‌های روغنی از داخل تأمین شود و در حال حاضر 12 درصد از نیاز در داخل تأمین می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: امسال تولید کلزا نسبت به سال گذشته از تولید قابل توجهی برخوردار بود و سطح زیر کشت آن 121 هزار هکتار برآورد شده است و طبق ابلاغیه جدید، این سطح به 200 هزار هکتار ارتقاء خواهد یافت که امید می‌رود با توجه به طرحی که در مجلس مطرح شده، بتوانیم با تصویب طرح مربوط به توسعه دانه‌های روغنی دو درصد از اعتبار مربوط به واردات را در اختیار بخش کشاورزی و توسعه کشت دانه‌های روغنی قرار دهیم.

50 درصد پنبه مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی درباره تولید پنبه به ایانا گفت: برای تأمین نیازهای صنعتی کشور 120 هزار تن پنبه محلوج نیاز داریم که سابقه تولید در کشور نشان می‌دهد امکان تولید وجود دارد، اما به‌دلیل عدم حمایت مناسب از تولید داخل، چنین امری محقق نشده است.
توکلی ادامه داد: در حال حاضر 50 درصد نیاز کشور به پنبه در داخل تولید می‌شود، اما به‌خاطر سود واردکنندگان میزان واردات رو به افزایش است.
وی تصریح کرد: با وجود نوسانات نرخ ارز، تولید داخل مقرون به صرفه خواهد بود، زیرا قیمت ارز بالا برای واردکنندگان سودی را دربر نخواهد داشت.
توکلی درباره نوع الیافی که در کشور تولید می‌شود نیز یادآور شد: هیچ صنعتی در دنیا وجود ندارد که از الیاف تاربلند به این اندازه استفاده کند؛ تنها یک درصد از این نوع الیاف به استفاده صنعت می‌رسد و مابقی آنها از الیاف متوسط استفاده می‌کنند که میزان تولید کشور در این بخش مناسب است.

کد خبر 26077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =