مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی ضمن پرهیز از اعلام "خوکفا شدن در تولید گندم در سال آینده" گفت: براساس پتانسیل‌ها و بسترهای لازم، می‌توان تا سه سال آینده میزان عملکرد گندم در واحد سطح را به نحو مطلوبی افزایش داد؛ به گونه‌ای که کشور از واردات این محصول استراتژیک بی‌نیاز شود.

سید محمد حسین شریعتمدار در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: باید همه بسترها و پتانسیل‌های افزایش تولید گندم در سال‌های آینده از نظر اقتصادی، منابع آبی و زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد که می‌توان به زمان اعلام نرخ خرید تضمینی پیش از آغاز فصل کشت، در نظر گرفتن قیمت مناسب، مراقبت از مزارع، بذور مناسب، کنترل آفات اشاره کرد.

میزان تولید گندم همچنان در حال بررسی

وی افزود: تصویب و ابلاغ نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم در شهریور امسال که اتفاقا قیمت‌های مناسبی نیز در نظر گرفته شده بود می‌تواند عاملی مناسب در برنامه‌ریزی کشاورزان برای سال زراعی پیش‌رویشان باشد و می‌توان امیدوار بود سال آینده تولید مناسبی داشته باشیم.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان برآورد درستی از میزان تولید گندم در سال 93 ارائه داد، ادامه داد: میزان تولید گندم به طور معمول و در سال‌های گذشته، اوایل زمستان هر سال اعلام می‌شد اما محاسبه آمار دقیق تولید گندم در سال جاری هنوز تمام نشده و باید نظم سابق به بخش تولید برگردد تا بتوان برآورد دقیقی داشت.

پرهیز از تکرار واژه‌ خودکفایی!

شریعتمدار اظهارکرد: برای رسیدن به تولید مناسب گندم به گونه‌ای که کشور را از واردات بی نیاز کند در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم و کوتاه مدت قرار دارد اما واژه‌ "خودکفایی" آنقدر در گذشته به کار رفته و نوسانات بسیار در آمارها وجود داشته که باید از تکرار این واژه پرهیز کرد.

وی خاطرنشان کرد: از سال‌های 80 برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای صورت گرفت تا در پایان سال گذشته میزان عملکرد گندم در واحد سطح به چهار میلیون و 800 هزار تن برسد اما علیرغم پیشرفت مناسب و حتی جلوتر از برنامه‌های مدون، طی سال‌های اخیر روند تولید گندم به گونه‌ای بوده که میزان عملکرد گندم حدود سه میلیون و 400 هزار تن شده است.

کاهش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد گندم تا 3 سال‌ آینده

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی گفت: اراده دولت یازدهم و وزارت جهاد کشاورزی بر این است که انگیزه کافی در کشاورزان برای رسیدن به تولیدی مطلوب در گندم دست یافت؛ به گونه‌ای که تا سال 95 سطح زیر کشت گندم آبی از 2.5 میلیون هکتار به حدود یک میلیون و 800 هزار هکتار کاهش یابد و میزان عملکرد گندم از سه میلیون و 400 هزار تن در هر هکتار به چهار میلیون و 800 هزار تن برسد.

شریعتمدار تاکید کرد: برای رسیدن به تولید مطلوب گندم در سال‌های پیش‌رو باید تکنولوژی‌های جدید در زمینه تامین به موقع بذر، کود و سم مناسب و تدارک کمباین‌های برداشت مدرن فراهم شود تا در کنار کنترل آفات و علف‌های هرز بتوان آینده درخشانی را برای این دانه طلایی استراتژیک متصور بود.

بحران آب، چالش پیش‌روی افزایش تولید گندم

وی با بیان اینکه با توجه به سهم 45 درصدی گندم در تولید محصولات کشاورزی، این محصول استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهارکرد: افزایش تولید گندم در سال‌های آینده با محدودیت‌هایی همراه است که می‌توان به بحران آب به عنوان یکی از مهمترین این چالش‌ها اشاره کرد؛ بنابراین باید چشم امیدمان به رحمت الهی و میزان نزولات آسمانی باشد. از سوی دیگر تلاش کنیم از هدر رفتن بیش از حد آب جلوگیری کنیم.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی افزود: تولید گندم و تلاش برای بهبود وضعیت تولید آن به اندازه سهمی که در تولید دارد می‌تواند به بهبود وضعیت تولید دیگر محصولات کشاورزی نیز کمک کند؛ به گونه‌ای که در گذشته هر زمان که به تولید این دانه طلایی و بهبود وضعیت آن توجه شده است دیگر محصولات کشاورزی نیز سامان یافته‌اند و به عبارت دیگر زمانی که مکانیزاسیون و تامین کودف سم و بذر مناسب برای گندم فراهم شود خود به خود توزان در تولید دیگر محصولات کشاورزی نیز برقرار می‌شود.

کد خبر 26676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =