رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت اجازه دهد بازار قیمت لبنیات را تعیین کند، گفت که قیمت فعلی لبنیات با توجه به شرایط فعلی کشور قیمت واقعی است.

عباس رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد وضعیت قیمت لبنیات علی‌رغم تاکید دولت در مورد عدم افزایش آن گفت: به نظرم بهتر است دولت دستش را از لبنیات بیرون بکشد که این به صلاح کشور است!

وی توضیح داد: دولت اجازه دهد عرضه و تقاضا قیمت لبنیات را تعیین کرده و بازار را تنظیم کند نه اینکه انتظار داشته باشد دامدار با مشکلات عدیده‌ای مواجه باشد و علوفه گران بخرد و از آن طرف محصولات ارزان را به فروش برساند. این هیچ توجیهی ندارد.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر معادلات اقتصادی را قبول داریم باید تمامی مولفه‌هایش را نیز قبول داشته باشیم. وقتی همه چیز گران می‌شود یعنی علوفه، انرژی، نیروی کار، ماشین‌آلات و حمل و نقل گران است نباید انتظار داشت دامداران و کارخانه‌داران محصولاتشان را ارزان به فروش برسانند.

رجایی خاطرنشان کرد: کارخانه‌دار حلقه تکمیلی بخش کشاورزی و صنایع غذایی است. نمی‌توان گفت که آنها همیشه جفا می‌کنند، بلکه زمانی که قیمت پتروشیمی زیاد است، محصولات آن همچون بسته‌بندی نیز گران می‌شود پس نباید انتظار داشت که کارخانه‌دار نیز در این شرایط لبنیات را به قیمت ارزان عرضه کند.

وی همچنین گفت: متاسفانه دیده می‌شود که همه کالاهای مرتبط با صنایع گران شده و هیچ‌کس توجهی نمی‌کند اما همه به ضعیف‌ترین قشر جامعه زور می‌گویند. اگر دولت راست می‌گوید باید جلوی قیمت بالای محصولات پتروشیمی را بگیرد و اجازه ندهد هر روز قیمت‌ها عوض شود یا اینکه جلوی افزایش قیمت حمل و نقل را بگیرد.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قیمت قبوض تولیدکنندگان گفت: در یک مورد خاص قیمت آب کشاورزان از ماهانه 400 هزار تومان به سه میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. طبیعتا این بر روی قیمت‌ها نیز اثر می‌گذارد ما نمی‌توانیم یک طرف اقتصاد را گرفته و طرف‌های دیگر را رها کنیم و بعد ادعای اصلاح قیمت‌ها را داشته باشیم.

رجایی با تاکید بر لزوم حمایت از کشاورزان و دامداران گفت: دلیلی ندارد همه چیز را قیمت‌گذاری نکنیم ولی وقتی نوبت به لبنیات می‌شود، برای آن قیمت‌گذاری قائل شویم. اگر قرار به قیمت‌گذاری است باید تمامی قسمت‌ها نیز شامل شود و اگر قرار بر رهاسازی قیمت‌هاست، باید اجازه دهیم که عرضه و تقاضا نرخ را مشخص کند.
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در توضیح نقش نهادهای کشاورزی در جلوگیری از افزایش قیمت‌های لبنیات گفت: نهادهای نظارتی تنها ضعیف‌ترین بخش جامعه را مورد توجه قرار می‌دهند. این رویه درست نیست باید اجازه دهیم شرایط مطلوب برای همه فراهم شود.
وی در پایان قیمت فعلی لبنیات را با توجه به شرایط امروز کشور مناسب دانست و گفت که این قیمت‌ها خیلی بی‌راه نیست.

 
کد خبر 26684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =