هرچند بودجه بخش کشاورزی نتوانست در مقیاس انتظارات از دولت جدید ارائه شود، اما رویکرد دولت یازدهم در پرداخت بدهی خود به صندوق بیمه محصولات کشاورزی و ساماندهی وضعیت گندم، افق روشنی در اذهان نمایندگان به‌وجود آورده است.

 
نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در حالی که 21 درصد از شاغلان کشور در بخش کشاورزی حضور دارند و 11 درصد از درآمد ناخالص ملی مرتبط با بخش کشاورزی است، اما بودجه متناسب با سهم بخش کشاورزی دیده نشده و بسیار ناچیز و محدود است.

ناصر صالحی‌نسب افزود: با وجود این، اقدام دولت یازدهم برای پرداخت بدهی خود به صندوق بیمه کشاورزی که رقمی بیش از سه‌هزار و 500 میلیارد تومان به انضمام سایر بدهی‌های صورت‌گرفته بانک کشاورزی است، در روند طبیعی پرداخت قرار گرفته که گام مثبتی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ همچنین نگرش دولت درباره گندم نیز ازجمله اقداماتی است که در دستور کار هیئت‌های تجاری قرار گرفته و از افزایش نرخ تضمینی تا جایگزینی کشورهای ثالث برای تأمین نیاز از اولویت‌های دولت محسوب می‌شود.

روند صنعتی شدن در بخش کشاورزی کند است

صالحی‌نسب ادامه داد: روند صنعتی شدن در بخش کشاورزی که پیش‌نیاز توسعه در این بخش است، بسیار کند است و می‌توان گفت پایین‌تر از مقیاس‌های جهانی است.

وی تصریح کرد: نگاهی به اعداد و ارقام بودجه‌های سالانه بخش کشاورزی نشان می‌دهد که با چنین نگرشی نمی‌توان انتظار صنعتی شدن در بخش کشاورزی را، حداقل تا 10 سال آینده داشت.

تکلیف سند چشم‌انداز توسعه چه خواهد شد؟

عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر بودجه از جهش مناسبی برخوردار نباشد که بتواند نیازهای بخش کشاورزی را پاسخ دهد و روند تولید در اِشِل کند و سنتی فعلی دنبال شود، اهداف سند چشم‌انداز توسعه محقق نخواهد شد.

صالحی‌نسب تأکید کرد: در حالی که در افق 1404 ایران باید از بزرگ‌ترین قدرت‌های منطقه باشد، با بودجه اختصاصی فعلی به‌طور قطع نمی‌تواند نیازهای داخلی خود را پاسخ دهد. چه برسد به آنکه بتواند به قدرت کشاورزی منطقه مبدل شود؛ لذا باید در بودجه سال‌های بعد، تکلیف سند چشم‌انداز توسعه مشخص شود.

پروژه‌های 80 درصدی در اولویت هستند

وی اظهار داشت: دولت در تخصیص بودجه، پروژه‌هایی که حداقل 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند را در اولویت قرار داده است. لذا پروژه‌های زیر 50 درصد در بودجه 93 جایی ندارند.

صالحی‌نسب همچنین گفت: پروژه‌هایی که در بخش کشاورزی دنبال می‌شوند، عمدتاً نتوانسته‌اند به 50 درصد هم برسند، لذا بودجه‌های عمرانی بخش کشاورزی کاهش چشمگیری داشته است.

انتقال آب از سرشاخه‌های کارون متوقف شد

نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی افزود: به‌دنبال استعفای جمعی نمایندگان مجلس، دولت انتقال آب از سرشاخه‌های کارون را متوقف کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در جلسه‌ای که با دکتر نوبخت برگزار شد، دولت متعهد شد با استفاده از راهکارهای اقتصادی، بودجه عمرانی استان خوزستان را افزایش دهد و به‌دنبال راه‌کارهای جبرانی باشد.

کد خبر 26724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =