۰ نفر
۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵

 عضو شورای ملی زعفران از تولید حدود 300 تن زعفران در سال جاری خبر داد و گفت: اگر بتوانیم حدود 200 تن از این محصول را با تسهیلاتی که دولت برای صادرات فراهم کرده صادر کنیم رکورد صادرات زعفران شکسته می‌شود.

علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: طی مدت اخیر محدودیت‌های بسته‌بندی زعفران، تعرفه‌گذاری‌های غیر کارشناسی و پیمان ارزی که صادرکنندگان را متعهد می‌کرد تا درآمد ارزی خود را به اتاق مبادلات ارزی بازگردانند، برداشته شده است که می‌تواند نویدبخش آینده‌ای درخشان برای صادرات زعفران باشد.

وی افزود: با توجه به تولید حدود 300 تنی زعفران در سال جاری و پتانسیل‌های فراوان برای صادرات زعفران به کشورهای مختلف، به نظر می‌رسد امسال به راحتی حدود 200 تن از این محصول صادر شود که می‌تواند درآمد ارزی حدود 500 میلیون دلاری را برای کشور به ارمغان بیاورد که در این صورت صادرات زعفران رکورد تازه‌ای در تاریخ تولید و تجارت خود ثبت می‌کند.

کاهش صادرات و بازارهای زعفران در سال‌های اخیر

این عضو شورای ملی زعفران خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر به دلیل وضع تعرفه‌ها و سیاست‌گذاری‌های غیر کارشناسی مانند پیمان ارزی صادرکنندگان زعفران و وضع‌ تعرفه‌های گمرکی برای صادرات زعفران در بسته‌بندی‌های مختلف باعث شد بازارهای زعفران در کشورهای مانند فرانسه، کانادا‌، آمریکا، آلمان و غیره به صورت غیر منتظره‌ای کاهش یابد. از سوی دیگر درآمد ارزی حاصل از صادرات این محصول نیز به مراتب کمتر از سال‌های پیش از آن شود.

حسینی ادامه داد: اگر بتوانیم مجددا با رفع موانع صادرات زعفران که از سوی مسئولان دولت یازدهم صورت گرفته است بازارهای از دست رفته این محصول را احیا کنیم می‌توان امیدوار بود رکورد جدیدی در صادرات زعفران از نظر وزنی و ریالی ثبت شود.

به گفته وی بیشترین میزان صادرات زعفران به حدود هفت سال گذشته بازمی‌گردد که حدود 170 هزار تن زعفران به کشورهای مختلف صادر شد اما همواره این میزان از آن سال تاکنون روند کاهشی داشته است.

زعفران درجه یک در بازارهای جهانی کیلویی 3000 دلار

این عضو شورای ملی زعفران اظهار کرد: در حال حاضر متوسط قیمت هر کیلوگرم زعفران درجه یک در بازارهای جهانی حدود 2000 تا 3000 دلار است که باید تلاش کنیم تا این قیمت تثبیت شود و دچار نوسان نشود که در غیر این صورت صادرات زعفران نیز با نوسان مواجه می‌شود.

حسینی تاکید کرد: یکی از مهمترین مسائلی که در زمینه صادرات زعفران باید با آن توجه کنیم توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی زعفران است که می‌تواند درآمد ارزی حاصل از صادرات زعفران را تا سه برابر افزایش دهد.

کد خبر 26796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =