رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از برخورد با تولید کنندگان سبزی آلوده خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود 40 هزار رأس گوساله پروار شده تولید شده است که روی دست دامداران مانده و اتحادیه‌های توزیعی برخلاف تعهدشان عمل کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سید محمد موسوی امروز در نشست خبری خود اظهار کرد:‌ روزانه حدود 14 تن گوشت قرمز در استان مصرف می‌شود که با بررسی 10 هزار واحد دامپروری در پایتخت متوجه شدیم حدود 64 درصد این واحدها با ظرفیت 40 تا 70 درصد تولید‌شان فعال هستند، 34 درصد واحدها غیر فعال و مابقی در حالت نیمه فعال قرار دارند.

وی افزود: در این راستا طرح خود اتکایی گوشت قرمز در استان کلید خورد که بر این اساس اتحادیه‌های تولیدی موظف شدند تا پایان برنامه پنجم توسعه تولید روزانه گوشت قرمز در استان را از 200 تن به 400 تن افزایش دهند اما علی‌رغم تولید حدود 40 هزار رأس گوساله پروار شده آماده کشتار اتحادیه‌های توزیعی برخلاف تعهد خود محصول دامداران را از آنها نخریدند که باید راهکاری بیندیشند که هر چه سریعتر تولید روی دست دامداران نماند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: اتحادیه‌های تولیدی به وعده خود عمل کردند و نشان دادند که علی‌رغم تولید بیش از 900 هزار تن گوشت قرمز در سال می‌توانند به راحتی آن را به مرز یک میلیون تن که نیاز تهران است برسانند اما باید از اتحادیه‌ی توزیعی پرسید چرا به وعده خود عمل نمی‌کنند.

برخورد با تولید کنندگان سبزی و صیفی آلوده

موسوی تاکید کرد: در طرح ساماندهی تامین آب سالم برای کشت سبزی و صیفی در استان مسلما با تولید کنندگان سبزی و صیفی آلوده که می‌توانند از آب سالم استفاده کنند اما با فاضلاب محصول‌شان را تولید می‌کنند برخورد قانونی می‌شود.

وی ادامه داد: گر چه با متخلفان در این طرح برخورد می‌شود اما علی‌رغم این که تا پایان سال 88 حدود 745 هکتار از اراضی زیر کشت سبزی و صیفی به تولید محصول آلوده می‌پرداختند اما در حال حاضر این میزان به 214 هکتار که کمتر از یک درصد سبزی و صیفی پایتخت بوده، رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: در راستای طرح تولید سبزی و صیفی آلوده از 16 آذر ماه امسال ابلاغ شد درصدد هستیم تا هر چه سریع‌تر سبزی و صیفی‌هایی که با آب ناسالم تولید می‌شوند جمع‌آوری و با دریافت حکم از دستگاه قضایی معدوم شود. البته حدود 9 حکم ازدستگاه قضایی برای قلع و قمع بندهای انحرافی از نهرهای فاضلاب در منطقه سرخه‌حصار، فیروز‌آباد و بهشتی دریافت شده تا ضمن مسدود کردن راه‌های انحرافی امکان استفاده از فاضلاب برای کشاورزان متخلف وجود نداشته باشد.

افتتاح 120 طرح کشاورزی در دهه فجر

موسوی اظهار کرد: در دهه فجر 120 طرح کشاورزی با اعتباری بالغ بر 107 میلیارد تومان افتتاح می‌شود که 55 درصد از سرمایه‌گذاری این طرح‌ها آورده مجریان، 35 درصد تسهیلات و 10 درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: طرح‌های کشاورزی در حوزه‌های آب و خاک، تولیدات دامی، تولیدات گیاهی، صنایع کشاورزی، تعاون روستایی، منابع طبیعی و آبخیزداری هستند که می‌توانند 2608 اشتغال غیر مستقیم و 1847 اشتغال غیر مستقیم در بخش کشاورزی ایجاد کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با تاکید بر روی مدیریت هماهنگ و یکپارچه تولید و بازار محصولات کشاورزی گفت: یکی از مسائلی که در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان تهران قرار دارد، تقویت مکانیزاسیون بخش کشاورزی است که در این راستا در دهه فجر 151 دستگاه تراکتور و شش دستگاه کمباین به ناوگان مکانیزاسیون این بخش با تسهیلاتی بالغ بر 14 میلیارد تومان اضافه می‌شود.

بازگرداندن 186 هکتار اراضی تغییر کاربری شده به کشاورز

موسوی اظهار کرد: یکی از معضلاتی که در راستای توسعه شهرها و کانون‌های جمعیتی با آن مواجه هستیم تغییر کارایی اراضی کشاورزی است که در سال جاری حدود 500 حکم به دستور قضایی دریافت شد و تاکنون با اجرای بیش از 600 مورد احکام قلع و قمع مستحدثات غیر مجاز، حدود 186 هکتار اراضی تغییر کاربری یافته را به بخش کشاورزی بازگردانده که عمدتا در شهرستان‌های دماوند و پاکدشت بودند.

کد خبر 27239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =