سازمان دامپزشکی کشور در خصوص بروز بیماری دامی با عنوان لمپی اسکین که به تازگی در واحدهای دامی کشور دیده شده است، هشدار داد.

به گزارش ایرنا از سازمان دامپزشکی کشور، بیماری لمپی اسکین یک بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالا است که خسارت های اقتصادی سنگینی با کاهش تولیدات دامی، ضایعات پوستی و تلفات در جمعیت گاوی وارد می کند.

این بیماری در تعدادی از دامداری ها و روستاهای استان های آذربایجان غربی، ایلام، کردستان و کرمانشاه گزارش و مورد تایید آزمایشگاهای این سازمان قرار گرفته است.

این بیماری که مختص دام بوده و قابل انتقال به انسان نیست، زمانی محدود به قاره آفریقا بوده و در سالهای اخیر در سایر کشورها از جمله مصر، اردن، لبنان، فلسطین اشغالی، عمان، عراق و ترکیه بروز کرده است.

برای جلوگیری از بومی شدن بیماری، سازمان دامپزشکی کشور در حال حاضر سیاست حذف و ریشه کنی بیماری را بر پایه تشدید اقدامات بهداشتی قرنطینه ای و معدوم سازی دام های بیمار به اجرا گذاشته است.

از آنجایی که انتقال عامل بیماری علاوه بر تماس با گاوهای بیمار و محصولات خام دامی آلوده به ویروس، از طریق گزش حشرات (پشه ها و مگس های خونخوار) به طور مکانیکی صورت می گیرد و با توجه به شرایط آب و هوایی فعلی، وزش بادهای شدید طی روزهای اخیر و دمای هوا که مناسب تکثیر و فعالیت حشرات ناقل می باشد.

بسیج امکانات در قالب اکیپ های واکنش سریع در سطح استان های درگیر، برای جلوگیری از گسترش بیماری، بومی شدن و کنترل بیماری در کانون های اولیه آن ضروری است.

سازمان دامپزشکی کشور از دامداران خواست در صورت مشاهده هر گونه علایم بیماری در گاوها، اعم از تب همراه با ضایعات پوستی غیرمعمول، مراتب را به نزدیک ترین واحد دامپزشکی گزارش کرده و از هر گونه نقل و انتقال گاوها بدون مجوز دامپزشکی خودداری کنند.
کد خبر هشدار سازمان دامپزشکی کشور در خصوص بروز بیماری لمپی اسکین دامی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =