مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: کشتی‌های ایرانی هنوز به سمت اروپا حرکت نکرده‌اند، اما فضا برای برداشته شدن تحریم‌های کشتیرانی مثبت است و در کنار آن کشورهای اروپایی برای همکاری دوباره با ایران ابراز تمایل کرده‌اند.

حسن داجمر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: امکان حمل و نقل محموله‌های خودرویی، پتروشیمی و نفت به میزان تعیین شده که در حدود 900 هزار تا یک میلیون بشکه است، وجود دارد.

به گفته وی مجوز حمل و نقل کشتی‌های خارجی در زمینه خودرو، پتروشیمی و نفت صادر شده است.

مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: مذاکرات در رابطه با گشایش مسیرهای بانکی برای تامین کالاهای اساسی و دارو در حال انجام است تا از این محل صورت گیرد اما همچنان گشایش در رابطه با شرکت کشتیرانی صورت نگرفته است.

داجمرد ابراز امیدواری کرد که در مذاکرات آینده در رابطه با تحریم‌های کشتیرانی نیز صحبت شود.

وی در رابطه با هزینه حمل و نقل دریایی گفت: کشتی‌های ایرانی اصلا به اروپا تردد نمی‌کنند و کالا عمدتا از طریق کشتی‌های بین المللی به خلیج فارس و از خلیج فارس توسط کشتی‌های فیدری به ایران منتقل می‌شود که سبب افزایش هزینه حمل و نقل می‌شود.

داجمر تاکید کرد: فضا برای رفع تحریم‌های کشتیرانی و نفت‌کش‌ها مثبت است.

تحریم‌ها همچنان پابرجاست

در همین رابطه معاون فنی و بازرگانی سازمان کشتیرانی نیز با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه ایران از سال 2008 میلادی گفت: تحریم تجارت ایران همچنان ادامه دارد.

علی عزتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: طبق گفته مقامات آمریکایی محدودیت‌های تجارت ایران ادامه دارد و مسوولان آمریکایی در سفرهای خود به کشورهای همسایه ایران گوشزد کردند که تحریم‌ها همچنان پابرجاست.

وی ادامه داد: تحریم‌های حمل و نقل دریایی همچنان پابرجاست اما بحث بیمه و محدودیت‌های بیمه‌ای شناورهای خارجی برای جابه‌جایی تانکرهای نفت‌کش که به ایران می‌آیند برطرف شده است.

او با بیان این‌که حمل و نقل کنندگان محصولات پتروشیمی و خودرویی می‌توانند از بیمه‌های بین المللی استفاده کنند یادآور شد: تحریم‌های جدید همچنان پابرجست اما تحریم جدیدی وضع نخواهد شد.

وی از مذکرات با کشورهای اروپایی و آسیایی شرق خبر داد و گفت: کشورهای مختلف درحال مذاکره با ایران هستند تا بعد از لغو تحریم‌ها بتوانند بهترین استفاده را از همکاری دو طرفه ببرند.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت کشتیرانی اواخر شهریور امسال از لغو تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا نسبت به سازمان کشتیرانی ایران خبر داده بود.

به گفته داجمر تا دو ماه اجازه اعتراض بر این رای آزاد بوده و اگر تا زمان مقرر اعتراض به رای وارد نشود این رای لازم الاجراست.

وی در آن زمان تاکید کرده بود که رای صادر شده برای خروج شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و 17 شرکت وابسته به این سازمان صادر شده است.

دو ماه بعد از آن داجمر از عدم اعتراض به لغو تحریم کشتیرانی از سوی اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: تحریم اتحادیه اروپا در رابطه با کشتیرانی که دو ماه گذشته لغو شده بود با پشت سر گذاشتن مهلت اعتراض به قطعیت رسید و هیچ گونه اعتراضی به آن وارد نشده است.

کد خبر 27241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =