کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و با حضور وزارتخانه‌های امور اقتصاد و دارایی، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به‌منظور بررسی سناریوهای هدفمندی یارانه‌ها تشکیل شده است.


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: آنچه از دولت‌مردان شنیده می‌شود، کارگروه ویژه بررسی سناریوهای مختلف برای حمایت از بخش‌های تخصصی در وزارتخانه‌های مختلف تشکیل شده است.

محمد اسماعیل‌نیا افزود: این کارگروه هرچند با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و حضور وزارتخانه‌های امور اقتصاد و دارایی، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به‌منظور بررسی سناریوهای هدفمندی یارانه‌ها تشکیل شده است، اما در نظر دارد تا برنامه‌ریزی وزارتخانه‌های مختلف برای حمایت حداکثری دولت از بخش‌های زیرمجموعه خود را مشخص کند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های این وزارتخانه را برای استفاده از فاینانس 4.5 میلیون دلاری و افزایش صادرات محصولات پتروشیمی با توجه به توافقات ژنو را ارائه کرده، اما هنوز وزارت جهاد کشاورزی درباره سناریوهای ویژه خود برای حمایت از بخش کشاورزی به شکل خاص سخنی به میان نیاورده است.

اسماعیل‌نیا ادامه داد: نمایندگان از فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها و نحوه حمایت‌های دولت در بخش کشاورزی به هیچ‌وجه رضایت ندارند و انتظار می‌رود فاز دوم در حالی آغاز شود که دولت خود تکلیف حمایت‌های ابزاری خود از بخش کشاورزی را بداند.

وی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسید عدم تجربه اجرا در حوزه هدفمندی یارانه‌ها در فاز نخست باعث شده بود تا کارشناسان و مدیران بخش نیز ذهنیتی از مراحل گام به گام این قانون نداشته باشند، اما با وجود گذشت سه سال از اجرا شدن هدفمندی یارانه‌ها، به‌نظر می‌رسد مشکلات حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌خوبی مشخص شده و باید ابزارهای حمایتی دولت نیز مشخص باشد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از سوی دیگر، سناریوی دولت مبنی بر حذف دهک‌های پردرآمد به این معناست که قسمتی از درآمدهای حاصله باید در بخش صنعت و کشاورزی تقسیم شود، لذا باید انتظار داشت از ابتدای هدفمندی یارانه‌ها میزان پرداخت به‌ویژه در حوزه کشاورزی مشخص باشد.

اسماعیل‌نیا در پاسخ به این پرسش که آیا حمایت تسهیلاتی دولت می‌تواند جایگزین یارانه در بخش کشاورزی باشد یا خیر، تأکید کرد: به هیچ‌وجه تسهیلات پرداختی نمی‌تواند جایگزین یارانه‌های تولید باشد، چرا که همه کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته برای حمایت از تولیدات کشاورزی خود، حمایت‌های آشکار یارانه‌ای از جامعه تولیدکنندگان خود به عمل می‌آورند که مجموعه خرید تضمینی، پرداخت تسهیلات، یارانه‌های مستقیم و ابزارهای بیمه‌ای را شامل می‌شود.

کد خبر 27269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =