شاخص مواد غذایی فائو در ماه ژانویه (11 دی تا 11 بهمن) برای نخستین بار در سه ماه گذشته کاهش یافت زیرا کاهش قیمت غلات، شکر، انواع روغن و گوشت از افزایش قیمت لبنیات پیشی گرفت.

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان کشاورزی و خوار و بار سازمان ملل متحد (فائو)، براساس قیمت مجموعه ای از اقلام غذایی که در سطح جهان مورد استفاده قرار می گیرند، میزان شاخص یادشده در ژانویه 2014 با 1.3 درصد کاهش نسبت به دسامبر گذشته و 4.4 درصد کاهش نسبت به ژانویه 2013، به 203.4 رسید.

عبدالرضا عباسیان اقتصاددان فائو گفت: انتظار کاهش قیمت به دلیل فراوانی عرضه وجود دارد لیکن افزایش شدید تقاضا مانند افزایش نرخ واردات مواد غذایی از سوی آسیا، این کاهش قیمت را محدود خواهد کرد.

نرخ رشد قیمت شکر و روغن های گیاهی به ترتیب 5.6 و 3.8 درصد کاهش پیدا کردند، این در حالی بود که عرضه فراوان غلات موجب کاهش قیمت این محصولات شد به طوری که قیمت غلات نسبت به ماه دسامبر (دی) 1.6 درصد و نسبت به ژانویه 2013 معادل 23 درصد کاهش پیدا کرد.

حتی قیمت گوشت که در چند ماه گذشته افزایش پیدا کرده بود نیز در ماه ژانویه اندکی کاهش یافت.

به گفته مایکل گریفن کارشناس بازار لبنیات و حیوانات اهلی فائو، تنها مورد استثنا در ماه ژانویه، قیمت لبنیات بود. شاخص قیمت لبنیات فائو در ماه ژانویه 1.3 درصد افزایش یافت و به 267.7 رسید که نشان دهنده افزایش شدید تقاضا به ویژه از جانب چین، آفریقای شمالی، خاورمیانه و روسیه است.

**چشم انداز تولید غلات

فائو در این گزارش همچنین، آخرین برآورد خود از تولید غلات در سال 2013 را نیز اعلام کرد. بنابه اعلام فائو، تولید جهانی غلات احتمالا خیلی بیشتر از آنچه که این سازمان پیش بینی کرده بود، اتفاق افتاده و با 8.5 درصد افزایش نسبت به سال 2012 به رکورد دو میلیارد و 502 میلیون تن رسیده است. عرضه فراوان غلات در سال میلادی گذشته به افزایش ذخایر جهانی این محصولات کمک می کند.

بنابه پیش بینی فائو، ذخایر جهانی غلات می تواند به 573 میلیون تن برسد که 13.5 درصد بیشتر از فصل قبل است.

** شروع زودهنگام فصل کشت

فائو همچنین براساس آخرین اطلاعات پیش بینی کرد: شروع کشت در سال 2014 به دلیل زمستان خوب در نیم کره شمالی زودتر از معمول خواهد بود. این نکته توسط سیستم اطلاعات بازار کشاورزی، موسسه ای متعلق به کشورهای گروه 20 که در مقر فائو مستقر است نیز اعلام شده است.

گزارش ماه فوریه دیده بان موسسه اطلاعات بازار کشاورزی نیز چشم انداز مثبتی برای کشت محصولات در سال 2014 با توجه به شرایط خوب کشت برای گندم زمستانه در نیم کره شمالی پیش بینی کرده که از پیش بینی قبلی این موسسه در مورد شرایط کشت ذرت و سویا در نیم کره جنوبی بهتر است.

فائو همچنین پیش بینی کرد: کاهش قیمت، موجب افزایش تقاضای جهانی برای غلات در سال آبی 2014-2013شود و با 92 میلیون تن افزایش به دو میلیارد و 415 میلیون تن برسد. این افزایش تقاضا بیشتر مربوط به غلات دانه درشت مانند ذرت است که به مصرف دام می رسند.

کد خبر 27419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =