۰ نفر
۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
صنایع غذایی> افزایش قیمت محصولات مختلف همیشه بر سر سه راهی استقبال تولیدکنندگان، مقاومت دولت و ناراضایتی مصرف کننده قرار دارد. البته گفته می شود حتی با مقاومت دولت، باز هم قیمت ها تک و توک افزایش پیدا کرده است.

به هرحال، همان ابتدای سال، دولت قیمت مواد اولیه، دستمزد ها، بیمه ها، حامل های انرژی و مالیات بر ارزش افزوده را بالا می برد اما انتظار دارد، تولیدکننده با همان قیمت قبلی سر کند. به همین دلیل هست که تولیدکنندگان مدام ضرر می دهند و از ثبات قیمت ها می نالند. اما از طرفی دولت چون می خواهد قیمت سبد غذایی خانوارها افزایش پیدا نکند، فشار را روی صنایع تبدیلی می آورد.

از طرف دیگر، سرانه مصرف محصولات لبنی در ایران پایین است و بعد از هدفمندی یارانه ها هم بیشتر شد. افزایش قیمت آن، باز هم می تواند سهم این محصول را در سفره مردم کاهش دهد. به گفته محمدتقی توکلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، سرانه مصرف شیر در کشور کمتر از 50 لیتر است.

او گفت: زمانی اعلام کردند که قیمت خرید شیر از دامدار 1440 تومان باشد که مصوب و ابلاغ شد اما از سوی کارخانجات فرآوری لبنیات مورد استقبال قرار نگرفت و دولت یارانه‎ای را روی قیمت گذاشت تا کارخانجات لبنی شیر را 1200 تومان خریداری کنند که این موضوع در سه ماهه اول سال 93 انجام اما بعد از آن دیگر پرداختی انجام نشد و متاسفانه مشکلاتی را برای دامدار ایجاد کرد. این در حالی بود که کارخانجات لبنی 15 درصد افزایش قیمت داشتند.

براساس صحبت های توکلی، هم اکنون قیمت شیر برای مصرف‎کننده است که با این افزایش، مصرف کاهش یافته و اقشار متوسط به پایین لطمه بسیار بزرگی می‎بینند. اگر قرار باشد کارخانجات محصولات لبنی قیمت‎ها را افزایش دهد و ضرر کنند و روی پای خود بایستند از طرفی دامدار هم متضرر نشود دولت باید این خلأ قیمت را بر عهده بگیرد تا مصرف پایین و قیمت افزایش نیابد چراکه مصرف شیر غذای کاملی برای رشد استان و کودک است.

به گفته او، سرانه مصرف شیر در دنیا بالاست و در برخی جوامع تا 150 لیتر می‎رسد و این در حالیست که سرانه مصرف شیر در ایران 50 لیتر و کمتر است. در برنامه پنجم توسعه پیش‎بینی شده که سرانه مصرف شیر در ایران به 90 لیتر برسد که با توجه به افزایش قیمت‎ها و عدم تنظیم بازار این امر با پیش‎بینی اهداف منطبق نشده است.

با این حال، علی ربیعی، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی بابیان اینکه دولت برای افزایش قیمت لبنیات برنامه ای ندارد گفت: مایل نیستیم قیمت لبنیات افزایش یابد چرا که با این کارقدرت خرید مردم کاهش می یابد.

ربیعی دیروز درحاشیه بازدید از شرکت شیرپاستوریزه پگاه گیلان در رشت با اشاره به اینکه رونق واحد های تولید لبنیات از چند جنبه برای دولت اهمیت دارد ادامه داد: رونق اشتغال، پیشگیری ازبروز بیماری ها و بالابردن شاخص سلامت عمومی از مهم ترین اهداف دولت برای رونق واحدهای تولید محصولات لبنی است.

ربیعی همچنین به خشکسالی سال های اخیر و مشکل دامداران گیلان اشاره کرد و گفت : دولت تلاش می کند با کمک مجلس شورای اسلامی مشکلات دامداری ها را رفع کند.

منبع:صدای اقتصاد


کد خبر 2741b9dab0734cb08ff4f97e0c4e4ef2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد فربد ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    1 0
    بر اساس اخرین گزارش مرکز امار ایران میزان تولید شیر در کشور در سال مورد گزارش6.7 میلیون تن بوده است با توجه به اینکه قریب 10 درصد از ان به منظور تولید صادراتی مصرف میگردد لذا از تقسیم باقیمانده ان بر جمعیت کشور سرانه مصرف حدود 77 کیلو بدست میاید . لطفا نماینده محترم مجلس را به نحو مقتضی اگاه فرمایید.