دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد مرجوع شدن برخی محصولات کشاورزی از بازارهای صادراتی هستیم، گفت: نیاز به پایش کیفیت و استاندارد محصولات کشاورزی تولید داخل کاملا احساس می‌شود.

کاوه زرگران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه هم‌اکنون فشار زیادی روی صنایع غذایی برای رعایت استانداردها و کیفیت وجود دارد اما چنین چیزی در بخش کشاورزی وجود ندارد، عنوان کرد: پایش سلامت محصولات کشاورزی حلقه مفقوده حوزه غذا در کشور محسوب می‌شود و متاسفانه هم‌اکنون نظارت سازمان یافته‌ای روی پایش سلامت محصولات کشاورزی تولید داخل نداریم.

او با اشاره به اینکه مرجوع شدن محصولات کشاورزی صادراتی ایران از بازارهای صادراتی یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد روی سلامتی و استاندارد محصولات کشاورزی تولید داخل نظارت زیادی وجود ندارد، عنوان کرد: به عنوان مثال برخی از محصولات کشاورزی و باغی صادراتی ایران از بازارهایی مانند روسیه و دیگر بازارهای منطقه به دلیل داشتن سطح بالایی از باقیمانده سموم مرجوع شده‌اند که باید تلاش کنیم با نظارت بیشتر مانع رخ دادن اتفاقات مشابه باشیم.

زرگران با اشاره به اینکه به صورت طبیعی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات در خصوص استاندارد و سلامتی محصولات کشاورزی تولید داخل مسئولیت دارند، اظهار کرد: البته در این حوزه با فقدان تجهیزات آزمایشگاهی لازم برای پایش سلامت محصولات کشاورزی نیز مواجهیم.

دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی به استفاده از سموم چینی در تولید محصولات کشاورزی در کشور اشاره و عنوان کرد: استفاده از این سموم در تولید محصولات کشاورزی و باغی و نبود نظارت کافی باعث می‌شود تا سطح باقیمانده سموم در محصولات تولیدی بالا برود که همین موضوع در بازارهای صادراتی مشکل‌ساز می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان مصرف محصولات کشاورزی و باغی در کشور بسیار بیشتر از محصولات صنایع غذایی است، تاکید کرد: انتظار داریم همان فشاری که روی محصولات صنایع غذایی برای پایش سلامت و استاندارد آنها وجود دارد روی محصولات کشاورزی تولید داخل نیز وجود داشته باشد.

کد خبر 27426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =