در ماه‌های گذشته واردات مستقیم و غیرمستقیم در بخش دام همکاری‌هایی با شرکت‌های آمریکایی برای واردات دانش انتقال جنین و اسپرم گاوی به ایران وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر دریافت مجوز صادرات یک شرکت آمریکایی به ایران شنیده می‌شود.

بنا بر اخبار منتشرشده، این شرکت آمریکایی توانسته از اوفک (واحد خزانه‌داری آمریکا به نام دفتر مدیریت دارایی‌های خارجی) مجوزهای لازم را دریافت کند.

بر اساس تحقیقات عمل‌آمده در بخش کشاورزی، از این کشور کره بسته‌بندی‌شده، اسپرم گاوی و تخم سبزیجات به ایران وارد می‌شود و از ایران به ایالات متحده آمریکا مقدار کمی زعفران صادر شده است.

برای روشن شدن و اطلاع از کم و کیف این موضوع، با رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران به گفتگو پرداختیم.

واردات مستقیم و غیرمستقیم محصولات آمریکایی در بخش کشاورزی

شمس‌علی هادی‌زاده معلم گفت: در ماه‌های گذشته در بخش دام و طیور کشور شرکت‌های ایرانی همکاری‌هایی با شرکت‌های آمریکایی برای واردات دانش انتقال جنین و اسپرم‌های گاوی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم داشته‌اند.

وی افزود: انتقال تکنولوژی روز در اصلاح نژاد دام و تولید گوساله رجیستر و به‌روز شدن گله‌ها تأثیر بسزایی در عملکرد و افزایش ظرفیت‌های تولید بخش دارد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: بعضی از کالاهای لوکس کشاورزی مانند زعفران، زیره و گیاهان دارویی را می‌توان به کشورهای غربی ازجمله آمریکا صادر کرد که در صورت گشایش امر، تأثیر بسزایی در ارزآوری کشاورزان خواهد داشت.

هادی‌زاده با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی به آمریکا هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، معلم ادامه داد: هنوز مشکل گشایش اعتبار و انتقال پول به آمریکا و حتی اروپا به‌درستی و کامل مرتفع نشده است.

وی تصریح کرد: در ماه‌های گذشته مقداری فضای صادرات و واردات محصولات کشاورزی باز شده است، اما هنوز با مشکلات زیادی همراه است.

گفتنی است، بر اساس اطلاعات موجود در دو ماه گذشته یعنی آذر و آبان‌ماه واردات ایران از آمریکا با رشد چشمگیری همراه بوده است، به‌طوری که واردات کالای آمریکایی در آبان‌ماه از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 95.95 و 50.78 درصد و در آذرماه به ترتیب 936.54 و 244.05 درصد افزایش یافت.

ایران نیز در 9 ماهه امسال تنها حدود 633 هزار دلار کالا به آمریکا صادر کرد، اما در بین اقلام صادراتی به آمریکا مقدار بسیار ناچیزی حدود دوکیلوگرم زعفران مشاهده می‌شود که این اتفاق پس از چهار سال رخ می‌دهد.

کد خبر 27440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =