رییس سازمان صنعت استان تهران با اعلام اینکه توزیع‌کنندگان سبد کالا ۸درصد کارمزد گرفتند، از آغاز توزیع میوه شب عید از ۲۵ اسفند خبر داد و گفت: نمایشگاه‌های بهاره شهر تهران از فردا بازگشایی می شود.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یدالله صادقی در نشست خبری صبح امروز در مورد توزیع سبدکالا در استان تهران اظهار داشت: سازمان صنعت استان تهران تنها مجری طرح بوده و در مورد زمان و مراحل اجرای آن وزارت صنعت و وزارتخانه‌های مربوطه تصمیم‌گیری می‌کنند؛ اما اتحادیه‌های تعاونی کارکنان دولت، فرهنگیان، کارگران و فروشگاه‌ زنجیره‌ای برای توزیع سبدکالا اقدام می‌کنند و در کنار مکان‌هایی که این فروشگاه‌ها امکان پوشش ندارند از فروشگاه صنفی کمک گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه به طور میانگین 85 درصد کالاهای مورد نیاز برای سبد کالا جذب شده، گفت: در تهران مشکلی از نظر توزیع 5 قلم کالای سبدکالا وجود ندارد اما در برخی شهرستانها ممکن است همزمان 5 قلم کالا در دسترس نباشد که البته برای تامین سریع آن اقدام می‌شود.

رییس سازمان صنعت استان تهران با بیان اینکه 2 میلیون و 400 هزار سرپرست خانوار مشمول دریافت سبدکالا در استان تهران هستند، خاطرنشان کرد: مشکل استفاده از واحدهای صنفی این است که باید تضمین‌هایی را به دولت برای دریافت کالاهای سبدکالا که به صورت رایگان در اختیار آنها قرار گرفته بود ارائه می‌کردند که این واحدها با ارائه این تضمین‌ها مشکل داشتند؛ همچنین برای دریافت کالا از مراکز توزیع اصلی لازم بود چندین بار مراجعه کنند و همین موضوع نیز یکی دیگر از گله‌مندی‌های واحدهای صنفی بود، اما در حال حاضر برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده که در مراحل بعدی توزیع سبدکالا از مراکز صنفی استفاده بیشتری شود.

صادقی با بیان اینکه 8 درصد کارمزد برای واحدهایی که تامین و توزیع سبدکالا را در اختیار دارند در نظر گرفته شده، تصریح کرد: با توجه به بازرسی‌هایی که در زمینه تامین و توزیع کالاهای سبدکالا انجام شد هیچ تخلفی در زمینه واحدهای عرضه‌کننده وجود نداشت، اما با توجه به اینکه هر سبدکالا مشمول 4 کیلو مرغ است، اندازه این مرغ‌ها ممکن است کم و زیاد شود، براساس هر کیلو 6500 تومان در صورت تغییر وزن مرغ محاسباتی انجام شده و از مشتری در صورت کمبود وزن مرغ وجهی دریافت و یا پرداخت می‌شود.

* وضعیت توزیع میوه شب عید

وی در مورد تنظیم بازار میوه شب عید خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده خرید مردم در آستانه سال جدید، 5 روز پایانی سال است، توزیع میوه نیز عمده تمرکز آن در همین 5 روز پایانی سال انجام می‌شود که اگر حجم ذخیره شده برای میوه شب عید در این مدت جذب شود در روزهای بعد توزیع روال عادی را خواهد داشت اما اگر این امر محقق نشود تا 15 فروردین توزیع میوه ادامه خواهد داشت.

رییس سازمان صنعت استان تهران با اشاره به مشکلی که سال گذشته در توزیع میوه و بخصوص پرتقال رخ داد، گفت: سال گذشته سازمان میادین میوه و تره‌بار تعطیلات آنها بیشتر از همیشه بود و باعث بروز مشکلاتی شد اما در حال حاضر هماهنگی ‌های لازم انجام شده که به جز روز نخست عید 15 فروشگاه اصلی سازمان میادین میوه و تره‌بار در تهران دایر باشد و در مناطق مختلف نیز درصدی از میادین فعالیت خود را ادامه دهد.

صادقی در مورد میزان ذخیره‌سازی سیب و پرتقال خاطرنشان کرد: 3500 تن پرتقال و 2000 هزار تن سیب ذخیره شده و سازمان میادین نیز قول داده است 8 هزار تن میوه نیز عرضه کند که البته قیمت آنها از سازمان میادین تبعیت می‌کند. همچنین شرکت تعاونی روستایی نیز اقدام به ذخیره‌سازی و عرضه پرتقال نیز در ایام عید خواهد کرد که هنوز حجم آن مشخص نیست.

وی در مورد قیمت میوه نیز خاطرنشان کرد: قیمت خرید پرتقال از اتحادیه باغداران شمال 1650 تومان است که این رقم برای سیب ممتاز 3600 تا 3850 تومان و سیب درجه یک 3000 تا 3300 تومان تعیین شده  که قیمت آن برای مصرف‌کننده با اضافه شدن برخی هزینه‌ها افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان صنعت استان تهران در مورد واردات موز نیز گفت: واردات موز در سالجاری روال طبیعی خود را طی کرده و با توجه به اینکه در ایام عید تقاضا بیشتر است واردکنندگان قطعا حجم بیشتری را وارد کردند و مشکلی در زمینه تامین موز نیز وجود ندارد.

* بازگشایی نمایشگاه بهاره شهر تهران از فردا

صادقی در مورد برگزاری نمایشگاه‌های بهاره اظهار داشت: 22 نمایشگاه رسمی در استان تهران با مجوز رسمی برگزار خواهد شد که 4 نمایشگاه در شهر تهران، 2 نمایشگاه در منطقه شمیرانات، 2 نمایشگاه در پردیس، در شهر ری و اسلامشهر نیز هر کدام یک نمایشگاه برگزار خواهد شد. در سایر شهرستانهای استان تهران نیز حداقل یک نمایشگاه برپا خواهد شد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه‌های تهران دارای 5600 غرفه است که محور برگزاری آن برای کالاهایی چون پوشاک، کیف و کفش است، تصریح کرد: پیش‌بینی شده به صورت میانگین 15 تا 20 درصد کالاهایی که عرضه می‌شود نسبت به بازار ارازنتر باشد، البته این درصد تخفیف در مورد موادغذایی و لبنیات به دلیل حاشیه سود پایین حدود 5 الی 10 درصد است و در مورد پوشاک بین 30 تا 35 درصد در برخی موارد کاهش قیمت نسبت به بازار وجود دارد.

رییس سازمان صنعت استان تهران از برپایی نمایشگاه بهاره در شهر تهران از 7 اسفند (فردا) تا 17 اسفندماه خبر داد و گفت: در سایر شهرستانهای نیز عمدتا نمایشگاه‌ها از 15 تا 25 اسفندماه برپا می‌شود که البته نمایشگاه شهر فیروزکوه به دلیل تقاضا از روز گذشته شروع شده و تا 25 اسفند ادامه دارد.

* شروع نظارت ویژه نوروز 93 از 15 اسفندماه

صادقی در مورد طرح نظارتی ویژه نوروز 93 گفت: در این طرح همه مراکز تولید و عرضه از تامین کالا تا توزیع در دست مردم مورد پایش قرار گرفته تا در صورت وجود تخلف برخورد لازم انجام شود. بازرسین طرح ویژه نوروز 93 به تعداد 500 فرد بوده که 200 بازرس و کارشناس دیگر نیز برای ایام نوروز در نظر گرفته شده تا نظارت لازم در شبکه توزیع وجود داشته باشد.

وی شروع طرح ویژه نوروز 93 را 15 اسفند تا 15 فروردین‌ماه 93 اعلام کرد و افزود: اولویت رسیدگی برای کالاهای پرمصرف از جمله پوشاک، کیف، کفش، آجیل، میوه و لبنیات است. همچنین بازرسینی برای نظارت به فعالیت خدمات مراکز اقامتی، مراکز حمل و نقل کالا و مسافر از جمله اتوبوسرانی، قطار، هواپیما و مسیرهای بین‌شهری و همچنین دفاتر آژانس خدمات مسافرتی در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان صنعت استان تهران با بیان اینکه برای شرکتهای خدماتی از جمله قالیشویی که در این ایام تقاضا برای آن افزایش پیدا می‌کند نیز نظارتهای لازم انجام می‌شود و همچنین سامانه 124 که برای رسیدگی به شکایات مردم است نیز علاوه بر اینکه از 8 صبح تا 16:30 بعدازظهر کار عادی خود را انجام می‌دهد تا ساعت 21:30 شب نیز سرویس فوق‌العاده برای پاسخگویی به شکایات مردم در نظر گرفته شده و از 9 شب تا 8 صبح نیز گزارشات مردم به صورت تلفنی دریافت و فردای آن روز رسیدگی می‌شود.

صادقی در پایان گفت: 22 مرکز نمایشگاهی که برای استان تهران در نظر گرفته شده همه دارای مجوز بوده و برخی نمایشگاه‌های دیگر نیز در شهر تهران برگزار می‌شود که هیچ نظارتی از نظر کمی و کیفی کالاهایی که عرضه می‌شود بر روی آنها وجود ندارد و مورد تائید نیست.

کد خبر 27784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =